Huur van auto bij een verhuurbedrijf

lprops
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Huur van auto bij een verhuurbedrijf

#1 , 10 okt 2018 15:54

Beste,

ik heb vorige maand een auto via een particulier gehuurd, die haar wagen te huur plaatste bij een verhuurbedrijf.
ik heb een verzekering genomen met 0 EURO Franchise. Tijdens deze huur heb ik een probleem gehad met het linkervenster, had er mijn arm opgelegd en het binnenwerk was defect gegaan. ik heb dit aan de verhuurster gemeld, deze heeft dit doorgegeven aan de verhuurdienst.
De verhuurdienst aanvaarde de schade...
Nu blijft dat ik voor de bijna 700euro kosten zelf moet opdraaien en dit uit eigen zak betalen.

ik had een franchise van 0 Euro.
kan deze verhuurdienst dit geld van mijn kredietkaart halen...
ik ben naar mijn mening volledig in mijn recht
- had een verzekering
- heb de verhuurder op de hoogte gebracht..

wat kan ik daar aan doen ?

groeten,
Luc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 10 okt 2018 19:24

U hebt gehuurd van het bedrijf of bij de particulier???

lprops
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 okt 2018 10:07

Beste,

De verhuurder van de auto, had haar auto te huur aangeboden bij het verhuurbedrijf (drivy)
ik heb via de site van de verhuurmaatschappij deze auto gereserveerd.
het huurbedrag betaald + 12Euro extra voor de bijkomende verzekering van 0 euro Franchise.
De verhuurder dan met mij contact opgenomen, om af te spreken wanneer ik de auto zou komen afhalen.

groet,
Luc

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 11 okt 2018 22:32

Met wie had u een contract? Met de particuliere auto-eigenaar (het bedrijf dient dan enkel als bemiddelaar, vergelijk het met Tinder), of met het bedrijf?
Wat staat er in de verzekeringspolis?

Mogelijks moet u inderdaad die kosten betalen, maar komt de verzekering hier nadien terug in tussen (en dus niet als derde betaler).

lprops
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 okt 2018 11:44

Beste,
ik heb dit geboekt via de site van Drivy, maar documenten ingevuld bij de verhuurder.
ik heb op de site van drivy aangeduid dat ik een extra verzekering wou met 0 Euro Franchise. Wat een meerkost inhield van €12.
Drivy heeft na aangifte de schade geaccepteerd, in de polis staat dat alle schade door de verzekeraar van Drivy vergoed zal worden.
Nu komt Drivy af dat ik de kosten moet betalen....ondanks eerdere berichten dat de schade geaccepteerd was.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 12 okt 2018 12:48

Welke reden geven ze mee dat u moet betalen?
Hebt u al gerepliceerd richting hun dat u een verzekering afgesloten hebt, mogelijks heeft de medewerker die dit in zijn handen gekregen heeft, hierover gekeken?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 okt 2018 14:08

Nu komt Drivy af dat ik de kosten moet betalen....
Daar hebben ze dan toch een reden voor gegeven? Ik kan me moeilijk voostellen dat ze zeggen: "Ja mijnheer, u had wel een verzekering met €0 franchise, hoor, maar die kan u niet gebruiken en u moet het dus zelf betalen." zonder verder een reden op te geven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lprops
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 okt 2018 11:17

Beste,
Ze geven als reden dat ik op het moment van de schade niet aan het rijden was, wat totaal onwaar is. Ik heb aangegeven dat ik een verzekering had met 0 euro franchise.
In de polis staat dat alle schade gedekt is.
Ook hebben ze een mail gestuurd aan de verhuurder dat ze de schade aanvaarden..
Ik heb reeds een aanmaning tot betaling gekregen.... waar ik niet ga op ingaan...
Ik ben volledig in mijn recht...
Wat kan ik verder doen ??
Groet,
Luc

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 okt 2018 11:24

Geen enkele omnium betaal schade aan het voertuig die niet door een ongeval gedekt zijn, dus u maakt de radio kapot en de verzekering komt daar niet in tussen, u heeft het raam mekaniek kapot gemaakt dus dit is geen ongeval?, als je een defect aan de motor heeft bv door verkeert te schakelen zal deze ook niet vergoed worden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 13 okt 2018 12:21

Raammechanisme gaat echt niet defect door er je arm op te leggen ...


Dekt de verzekering een "ongeval" of een "verkeersongeval"

Een ongeval is een onverwachte gebeurtenis die leidt tot schade (of letsel)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 okt 2018 10:24

Inderdaad de polisvoorwaarden er op nalezen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lprops
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 okt 2018 10:06

De verzekering van Drivy dekt ongevallen (materiële en lichamelijke schade), diefstal en brand.
Indien je verantwoordelijk bent voor een schadegeval, ben je het bedrag van de hoogste Drivy-franchise verschuldigd. Je hebt de mogelijkheid de franchise te verminderen door de optie 'franchisevermindering' te kiezen. Meer weten over de verzekeringsfranchises

dus ik denk dat ik wel gedekt ben...er staat "ongeval"

groet,
Luc

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 okt 2018 12:52

Tja... 'k vrees dat het toch een getouwtrek zal worden. Je kan een aangetekend schrijven opstellen waarin je meld de franchise niet te betalen, aangezien het hier naar jouw mening om een ongeval gaat en dit gedekt is door de verzekering.

Als de firma daar niet mee akkoord gaat, zal het aan hen zijn om dit voor de rechtbank te brengen. Als zij daar gelijk krijgen, gaat het je mogelijk meer kosten (rechtplegingsvergoeding,...). En ik zou er niet op rekenen dat zij dit NIET voor de rechtbank brengen. Dit soort firma's heeft een legertje advocaten klaar staan, dus je mag er zeker van zijn dat je je voor de rechtbank zal moeten verdedigen als je de franchise niet betaalt. Aan jou de keuze of je dit al dan niet wenst te doen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Algemeen”