Aankoop bedrijfsvoertuig

Rumato
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aankoop bedrijfsvoertuig

#1 , 13 okt 2018 21:53

Beste,
Kan ik in bijberoep mijn btw recuperen bij aan aankoop van bedrijfswagen?
Mvg
Rumato

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3791

#2 , 14 okt 2018 12:09

Als u niet vrijgesteld bent van BTW, en de wagen enkel gebruikt voor uw bijberoep, zie ik geen reden waarom dit niet zou kunnen.

berenod
Berichten: 942

#3 , 14 okt 2018 12:18

Natuurlijk kan dit.

Wel opletten, de fiscus gaat per definitie uit dat u maar 35% mag aftrekken (forfait gemengd gebruik). Wil u meer aftrekken (maximum 75%) dan zal u moeten bewijzen dat u de wagen enkel en alleen voor het bijberoep gebruikt.
Enkel mogelijk wanneer er een andere wagen in het gezin aanwezig is én het bijhouden van een ritten administratie.

En uiteraard zoals hierboven, u moet wel btw plichtig zijn, en niet onder de vrijstelling van btw kleine ondernemingen werken, dan valt er niets te recupereren!

Komt nog eens bij dat een en ander in verhouding moet staan met de omzet die u genereert uit uw zelfstandige activiteit, 5000€/jaar omzetten en dan een wagen van 50,000€ proberen te verantwoorden gaat zeer lastig zijn, zelfs aan 33%!

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 14 okt 2018 14:06

btw mag max 50% worden afgetrokken, geen 75%

U moet ook aantonen dat u de wagen gebruikt voor uw bijberoep, bv. voor een ITer kan dat moeilijker zijn.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”