Goodle adsense RSZ en andere belastingen

debatman
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Goodle adsense RSZ en andere belastingen

#1 , 14 okt 2018 00:27

Ik ben student en ben gestopt met mijn studentenjob in een winkel om me volledig op de smartphone app markt te richten. Ik heb dan een app gemaakt die de eerste zes maanden enkele tientallen euro's opbracht, wat het vermelden niet waard is. Maar later is deze beginnen groeien en nu kom ik aan bedragen van ongeveer 700 a 800 per maand (er zijn ook nog ongeveer 70 a 80 euro werkingskosten per maand aan verbonden).

Als ik dan online iets opzoek over bijverdienen als student wordt er uitsluitend gepraat over een werknemer onder looncontract wat niet bij mij het geval is. Val ik dan onder het gewone recht wat ik me moeilijk kan inbeelden want studenten die werken onder looncontract betalen nauwlijks RSZ en dergelijke.

Heeft iemand hier ervaring mee en zijn die bedragen die ik genoemdh eb überhaupt wel groot genoeg om het aan te geven of beschouwt de fiscus dit als een peuleschil?

(De inkomsten uit de app komen van Google Admob advertenties, er wordt dus geen product verkocht en de app is gratis te downloaden)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 14 okt 2018 00:38

Ik ben niet altijd mee met de technologie, maar op het eerste zicht lijkt mij dit een regelmatige activiteit waardoor u zelfstandige moet worden en een btwnummer aanvragen.

berenod
Berichten: 942

#3 , 14 okt 2018 12:08

Wettelijk bent u verplicht dit aan te geven. Aangezien een regelmatige activiteit en u in uw werk niet onder iemands gezag valt (m.a.w. u hebt geen baas) bent u verplicht zelfstandig te zijn.
Eigenlijk pleegt u en uw ouders nu (onbewust, ik wijs niet met de vinger) fiscale fraude op een redelijk aantal niveau's:

- Ik vermoed als student dat u nog ten laste bent van uw ouders. Dat wil zeggen dat zij een belastingvermindering genieten waar ze wettelijk geen recht meer op hebben daar u meer dan 6807€ bruto per jaar verdient.

- Kindergeld zal u vermoedelijk in orde mee zijn, uw inkomen is hoger dan 6775€, maar u zal vermoedelijk minder dan 240 uur per kwartaalwerken in uw zelfstandige activiteit (en andere jobs). Het ziekenfonds kan u wel vragen dit te bewijzen wanneer uw inkomen boven die 6775€ is.

- BTW is geen probleem wanneer u zelfstandige wordt zolang u minder dan 25000€/jaar omzet haalt. Vrijstelling btw kleine onderneming aanvragen wanneer u zelfstandig wordt!

- Sociale bijdragen, zolang uw totaalinkomen onder de 13550€/jaar blijft valt u onder het voordeelstatuut als zelfstandige student, wat wil zeggen dat u op de eerste 6775€ geen bijdrage hoeft te betalen, op alles erboven 20.5%. Let op, komt u boven de 13550€/jaar dan moet u bijdragen betalen net als elke andere zelfstandige in hoofdberoep. Wel altijd sowieso de minimumbijdrage van een 80€/kwartaal betalen, drie jaar later wordt dan verrekend of u moet bijbetalen of terugtrekken.

-Inkomstenbelasting, de eerste 7430€ (inkomsten min de onkosten min de sociale bijdragen) is belastingvrij, alles daarboven wordt u belast zoals bij de gewone personenbelasting.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 14 okt 2018 12:09

Ik ben niet altijd mee met de technologie, maar op het eerste zicht lijkt mij dit een regelmatige activiteit waardoor u zelfstandige moet worden en een btwnummer aanvragen.
Geen btw nummer, dit bestaat eigenlijk niet meer.
Het is een ondernemingsnummer nu, al dan niet onder de vrijstelling van BTW voor kleine ondernemingen.

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 14 okt 2018 12:23

Ik ben niet altijd mee met de technologie, maar op het eerste zicht lijkt mij dit een regelmatige activiteit waardoor u zelfstandige moet worden en een btwnummer aanvragen.
Geen btw nummer, dit bestaat eigenlijk niet meer.
Het is een ondernemingsnummer nu, al dan niet onder de vrijstelling van BTW voor kleine ondernemingen.
Een btw-nummer bestaat nog welk denk ik, dat is toch gewoon een ondernemingsnummer dat geactiveerd is als btwnummer omdat ze een btw-plichtige activiteiten uitvoeren?

berenod
Berichten: 942

#6 , 14 okt 2018 14:01

Inderdaad, klopt wel als het zo bekijkt.

Vroeger waren het twee volledig aparte zaken, nu nog slechts één nummer dat eigenlijk dienst doet als twee verschillende zaken.

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 15 okt 2018 18:40

Dit zijn gewoon "bezoldigingsinkomsten" in bijberoep. BTW nummer aanvragen dus. Had je licenties verkocht via de App Store, in plaats van inkomsten te putten uit advertenties, dan waren het inkomsten uit auteursrechten belast aan 15%.

De overdracht van het auteursrecht van de app bij een verkoop zijn geheel inkomsten uit auteursrechten.

Volgens mij spelen roerende inkomsten niet mee voor het kindergeld. Als je bijvoorbeeld het auteursrecht van de app kan verkopen voor 24-36-48x de maandomzet kan je toch een groter bedrag binnenhalen, en kindergeld behouden. Op die inkomsten zijn ook geen sociale zekerheidsbijdragen te betalen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”