erkenning kind

Lienemien
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

erkenning kind

#1 , 12 okt 2018 16:56

Hallo,

Even jullie raad vragen, mijn partner waren wettelijk samenwonend, hieruit is 1 kind voortgekomen. Hij heeft deze willen herkennen voor de geboorte. Dit jaar liep onze relatie ten einde, op dat moment was ik net zwanger, hij wou niet mee naar de gynaecoloog gaan, wou het kind niet, moest het kind niet hebben want het was niet zijn keuze,... Oké, voor mij allemaal geen probleem, aangezien we niet samen verder gingen en ik wel telkens naar de gynaecoloog ging, heb ik beslist om het kind te houden en alleen op te voeden...

Een hele zwangerschap wordt er niet gevraagd achter het kind of de zwangerschap, ik kreeg enkel het verwijt dat enkel de mama maar zeker is van de kinderen en dat een papa nooit zeker is (uitspraken die hij deed tegen de rechter)... Ik wist niet wat ik hoorde... Hij was diegene die ons heeft laten zitten voor een andere vrouw, hij was diegene die in het verleden op andere kroop... (om het even plastisch te zeggen)

Ondertussen is het tweede kind geboren, weer werd er niets over gezegd of gevraagd, nochtans, wanneer iemand bevallen is, dat zie je toch... Hij beweerde dat hij het niet wist?!

Enkele maanden verder komt hij plots af dat hij zijn verantwoordelijkheid wil opnemen en het kind wil erkennen... ?!

Een heel zwangerschap doet hij alsof het kind niet bestaat, nu ik moet eerlijk toegeven, voor mij hoeft hij dit niet te doen... IK heb de keuze gemaakt om er alleen mee verder te gaan, dus wil ik dit ook zo veder doen, ik ben niet van het principe om nu af te komen dat hij het kind moet herkennen...

Waaraan kan ik mij verwachten wanneer ik hierin niet toestem?

Ook heb ik het gevoel dat hij dit enkel doet omdat de rechter zei: misschien moet je eens wat meer actie ondernemen voor u ander kind... Terwijl het 2e kind volledig mijn keuze is, ik stel mij de vraag, wat als ik toen gekozen had voor abortus?! Hij wou het kind toch niet... Dus voor hem was de keuze op dat moment al gemaakt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 12 okt 2018 17:56

U gaat niet verder in op zijn vragen. jullie waren enkel wettelijk samenwonend en dan gaat het wettelijk vaderschap niet automatisch in. Bovendien verbraken jullie net de relatie op het ogenblik dat je zwanger werd, dus meld je gewoon dat je op dat ogenblik reeds andere intieme contacten had. Punt. Je hoeft niet te zeggen met wie of wanneer; Dat is zijn zaak niet. Gezien zijn zeer wispelturige attitude en het feit dat hij zelf tegen een rechter zegt dat een man nooit zeker kan zijn van zijn vaderschap, denk ik dat je niet erg kunt rekenen op zijn ouderlijke steun.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 12 okt 2018 21:16

http://www.belgium.be/nl/familie/kinder ... erkenning/
https://www.google.be/search?client=ubu ... LOtQbx5IBo

Wat achtergrondinfo. Voor de rest zie @eylis .
U hoeft hem nergens in te betrekken. Hoe hoeft zelfs niet mee te werken als hij iets vraagt.
Verbreek alle contact.
Neem alles op als hij nog belt en hou alle mails en sms en enz bij.

Reclame

Lienemien
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 okt 2018 11:28

Het contact verbreken is lastig, aangezien hij zijn ander kind wel nog moet komen halen om de 2 weken... Ze zit dan wel meer bij zijn ouders dan iets anders... Maarja... Dus contact verbreken gaat niet echt...

Hij vraagt er nooit achter zijn andere kind... Dit vind ik respectloos tegenover de kinderen toe (van hem dan...) Een poppemie kan je kopen in de winkel en als je het niet meer wil, kan je deze in de kast leggen, een kind is dit niet...

UAstudent
Berichten: 22
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 okt 2018 18:37

Beste Lienemien

Wat een vervelende situatie, echter moet u weten dat binnen het personen- en familierecht steeds de moeder en het kind beschermd worden.

Uw ex-partner kan zijn vaderschap dus niet erkennen zonder jou toestemming tot het kind 12 jaar is, hierna is een toestemming van zowel de moeder als het kind vereist. Echter is een gerechtelijke procedure steeds mogelijk, indien u deze erkenning niet toestaat en daar wordt niemand beter van.

Denk er nog is rustig over na en kies in het belang van jullie kind, zeker aangezien u nog een ander kind met hem hebt en u hem nog geregeld ziet.

Spijt komt niet altijd te laat en indien hij zich na uw toestemming toch onbetamelijk zou gedragen, kan het zeker niet aan u verweten worden en dat is het meest interessant in een mogelijke gerechtelijke procedure.

Veel succes!

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 13 okt 2018 20:13

Tja dat er een ander kind was dat staat niet in de oorspronkelijke post.
Misschien toch beter ineens het ganse verhaal vertellen dan geven we beter advies.

Terug naar “Adoptie”