wat met garantie als 190km ts koper en verkoper zit tweedehands wagen

ikke8
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

wat met garantie als 190km ts koper en verkoper zit tweedehands wagen

#1 , 12 okt 2018 17:46

Hallo

Heb een tweedehandswagen gekocht die sterk naar rechts trekt en ben dus naar de bandencentrale geweest voor uitlijning. Daar namen ze eerst de rechterband af en vonden een probleem met karkasbreuk band. Dus de 4 banden moeten vervangen. Auto trok nog naar rechts, dus voordat ze een uitlijning deden eerst op de brug gezet en gezien dat de fuseepin gebarsten is. ADVIES eerst dat vervangen en dan uitlijning.
De verkoper is een garage op 190 km van bij mij (particulier). Ik vroeg hem of ik het mocht laten herstellen bij mij garage en hij zei eerst: nee kom tot bij mij. Maar omdat ik geen ongeval wil ten gevolge van een band die blokkeert gaf hij toe op voorwaarde dat enkel dat kleine stukje is dat een probleem is en hij wil geen werkuren betalen.

Vragen
- is de garantie enkel mogelijk bij hem of voorziet de wet een oplossing bij grote afstand en mogelijk gevaar voor ongeval (wiel kan blokkeren als gevolg van de gebarsten fuseepin)
- de bandencentrale vond het vreemd dat de keuring voor verkoop positief was zonder vermelding van de karkasbreuk, noch de vermelding van de gebarsten fuseepin
- ik moest dus door de karkasbreuk 4 nieuwe banden steken, valt dit ook onder de garantie en mag ik die prijs of gedeelte ervan terugvorderen van de verkopen
- Ik vernam van iemand dat als de garagist nalaat garantie te vermelden op zijn factuur dat hij dan het dubbele moet betalen. Op mijn factuur staat echter dat de auto verkocht wordt zonder garantie. Volgens mijn kennis is hij hiermee strafbaar? Klopt dat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2018 18:03

De garagist in in Belgie niet verplicht deze te vermelden, dan is de wettelijke garantie van toepassing.
Hij mag vermelden wat hij wil en is daar niet voor strafbaar waar hal je dit ?
Maar als hij schrijft geen garantie dit mag hij schrijven maar moet voor een tweedehandswagen altijd garantie geven.
Op Banden heb je normaal geen garantie daar je deze zeer goed kan controleren op de staat en op de ouderdom.
Wat de afstand betreft, het is de verkoper niet zijn schuld dat je 190km ver een wagen gaat kopen, dit speelt hier geen rol !

Een gespleten fusee pen, dat er spel op zit OK maar gespleten nog nooit gezien !

Wat een karkasbreuk is?? je bedoelt een cardanas breuk, daar kan je niet met verder rijden want dit is je aandrijving, wat die banden betreft de ene voorste band kan van de fusé pen zijn, waar speling opzit.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

edc1
Berichten: 50

#3 , 12 okt 2018 21:01

@denlowie
Google eens op 'karkasbreuk", dan zal je zien dat dit wel degelijk iets met een band te maken heeft. Heb het ook eens voorgehad. Mijn garagist heeft deze direct vervangen. Gevaar voor klapband bij hoge snelheid op bvb autostrade.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 12 okt 2018 21:13

inderdaad. Maar dat kan je al voorhebben door een stoeprand te raken met enige kracht b.v. , en dat dan in garantie brengen kan moeilijk worden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 okt 2018 15:27

Zoals gezegd moet de garagist garantie geven, maar hij kan sowieso eisen dat je de wagen terug tot bij hem brengt zodat hij het probleem kan herstellen. Het is inderdaad niet de garagist zijn probleem dat jij 190 km verder woont. Als jij in wallonië een smartphone koopt die kapot gaat binnen garantie, zal je daar ook mee terugmoeten naar de verkoper, en zal de verkoper niet tot bij jou komen.

Op zich dus normaal dat de garagist akkoord gaat dat hij de onderdelen betaalt, maar niet de werkuren (want de reparaties zou hij zelf kunnen doen als je tot bij hem zou komen).

Waarom moeten de 4 banden vervangen worden, als er met één band een probleem is? Voor zover ik weet moeten enkel banden op dezelfde as dezelfde banden met dezelfde slijtage zijn. Als de banden op de andere as OK zijn, moeten die in principe niet vervangen worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 okt 2018 15:44

@denlowie
Google eens op 'karkasbreuk", dan zal je zien dat dit wel degelijk iets met een band te maken heeft. Heb het ook eens voorgehad. Mijn garagist heeft deze direct vervangen. Gevaar voor klapband bij hoge snelheid op bvb autostrade.
OK juist dit is het geraamte van je band, eerlijk gezegd ik rijd al van 1963 met een wagen en geboren op een autokerkhof, maar dit word had ik nog nooit gehoord wat een band betreft, als dit zich voor doet dan zeggen wij die band is kapot, en dit zie je dan ook zeer goed, je rijd NOOIT mee banden waar je het lijnwaad of ijzerdraad ziet.

En zoals hier reeds geschreven je kan dit met een splik nieuwe band voor hebben van ergens op te rijden, borduur of een put in het weg dek !

Maar heb je naar de banden niet gekeken als je die wagen kocht??
Dit is toch het eerste wat een mens doet is naar de banden zien, als ze niet teveel op één kant afgesleten zijn .

Ik hoop voor u dat het in orde komt in de garage !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gerlof R
Berichten: 11
Juridisch actief: Ja

#7 , 18 okt 2018 11:25

Dank, DenLowie, voor je voeten-in-de-modder inzicht dat je hiertoe legt. Een verademing om te lezen. Een pareltje.

Dank.

Terug naar “Consumenten Koop”