Rechten en Plichten

Sabrina vwb
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Rechten en Plichten

#1 , 12 okt 2018 14:10

Wat zijn de wettelijke rechten en plichten voor niet biologische vader die de kinderen heeft erkend (dragen de familienaam van de moeder.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2018 14:16

Dezelfde rechten en plichten van iedere andere vader. Het recht om met de kinderen om te gaan, en de plicht om ervoor te zorgen (ook financiëel).

Kan je misschien iets concreter zijn in uw vraagstelling?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sabrina vwb
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2018 14:41

* Kan de moeder alimentatie eisen? Tot op heden nog niet aangevraagd, maar is wel mogelijk dus.

* Kan de vader recht op co-ouderschap aanvragen, tot op heden werd iedere omgang/bezoek met de kinderen (15j) geweigerd.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 okt 2018 14:56

Op beide vragen is het antwoord: "Ja, dit kan aangevraagd / geëist worden, en het zal eventueel aan de rechtbank zijn om te beslissen indien de ouders er zelf niet uitkomen."

Let wel: een erkenning kan ingetrokken worden op vraag van de erkenner, als blijkt dat hij niet de biologische vader is.
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 12 okt 2018 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sabrina vwb
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 okt 2018 14:58

Hartelijk dank voor de info.

Terug naar “Andere”