Geen respect tonen naar vader

Vader_Hasselt
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Geen respect tonen naar vader

#1 , 12 okt 2018 10:23

Hallo,

Sinds 2009 is er een EOT overeenkomst met daarin beschreven de verblijfsregeling van mijn zijn.
Mijn zoon is momenteel meerderjarig (+19) en kan natuurlijk dus zelf beslissen ofdat hij mij komt bezoeken of niet.

Nu, de laatste 2 jaar heb ik van mijn zoon totaal niets meer vernomen - zelfs niet op SMS / Mails - en via de moeder krijg ik ook geen info over mijn zoon.
Van de moeder krijg ik geen informatie, zij ondersteund mijn vraag niet om het kontakt terug te herstellen.

Vermits ik van de school heb vernomen (eind juni) dat mijn zoon zijn studies heeft beëindigd en ik heb deze vermelding ook gezien in en bijlage van de krant (ja... ik weet... dit is momenteel mijn enige bron van informatie), weet ik dus niet of dat mijn zoon is gaan werken of niet.

Daarmee heb ik dus de maandelijkse alimentatie stopgezet sinds juli.

2 maand later stuurt de moeder mij een email met de vraag waarom ik gestopt ben vermits mijn zoon nog naar school zou gaan.

Ik heb aan haar een bewijs van inschrijving gevraagd en dit nu ca 10 keer en telkens weigert zij hierop te antwoorden. Ik weet dus totaal niet welke school - waar die school gelegen is - welke studierichting - dus ik ben totaal niet betrokken geweest bij heel dat process.

Zij vertelt nu dat ze naar haar advocaat gaat.

Volgens mij is hier toch totaal sprake van "Geen Respect" naar de vader toe. Beide (moeder en zoon) weigeren al meer dan 2 jaar om maar enig kontakt te leggen met de vader. Het enige wat ik hoor is via de moeder (via mail) GELD.

Kan ik hier iets tegen doen? Ik bedoel, gezien dat er geen respect naar mijn persoon toe is kan ik bv gaan vragen om de alimentatie plicht te stoppen?

Bedankt,

Niet gerespecteerde vader.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2018 11:51

Beste,

De beste oplossing is uw ex-partner een aangetekende brief te versturen die volgende punten vermeld.

1. Dat u hebt vernomen dat zijn vorige studies zijn stopgezet.

2. Indien deze zijn hervat, dat u eerst een bewijs wilt van inschrijving van de nieuwe school.

3. Eventueel als u bereid bent u goede wil tonen en de 'vakantie' maanden juli en augustus nog alimentatie betalen.

4. Zolang u geen bewijs van inschrijving hebt ontvangen de verdere alimentatie zal overschrijven naar een rekening op uw eigen naam.

In feite bent u verplicht zolang alimentatie te betalen tot uw kind zelf een inkomen verwerft. Dit kan loon, ziekteuitkering, werkloosheidsuitkering, .... zijn. Echter bij een werkloosheidsuitkering zal er eerst moeten een wachtperiode overbrugt worden.

Het aangetekend schrijven is al een eerste stap om aan te tonen dat het menens is en dat je enkel zal betalen wanneer u de nodige info wordt bezorgd.

Vader_Hasselt
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2018 12:14

Bedankt voor uw reactie, daar had ik ook aan gedacht maar het kan toch niet zijn dat ik - via een aangetekend schrijven - dien te vragen voor bewijzen?

Het staat zelf vermeld in de EOT dat beide ouders mekaar op de hoogte dienen te houden en hieronder versta ik onder andere de keuze van school - bewijs van inschrijving.

Haar laatste antwoord op mijn vraag van bewijs was kort: "Waarom zou jij mee moeten beslissen"

Hmmm het wordt eens tijd dat diegene die alimentatie dienen te betalen wat meer beschermd worden in dit soort gevallen - zelfs handgeschreven overeenkomsten (na de EOT) tussen de ouders is blijkbaar niet rechtsgeldig - waar beide ouders "Gelezen en goedgekeurd - met handtekening" onderteken. In 2016 hadden wij zo'n handgeschreven overeenkomst dat ik (de vader) volledige zeggenschap zou hebben over mijn zoon en dat de moeder alimentatie aan mij ging betalen (wat zij nooit gedaan heeft).

Indien zo'n document (handgeschreven) over de aankoop van een huis gaat is dat wel rechtsgeldig - volgen wie volgen kan.

Eigenlijk - om eerlijk te zijn - ik zou het erg vinden dat dit voor de rechtbank komt. Dan kan ik eens mijn verhaal doen en mss luistert de rechter wel naar mijn verhaal en mss kan ik bewerkstelligen dat ik niet meer dien te communiceren met haar maar enkel met mijn zoon wat wil zeggen dat ik het bedrag ga storten op de persoonlijke rekening van mijn zoon en niet meer aan haar (hij is +19 dus dat zou moeten kunnen)

Reclame

Vader_Hasselt
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 okt 2018 21:49

Is zoiets ok als brief?

Hasselt, 12 Oktober 2018

Beste Mevr. xxxxxx,

Middels deze brief laat ik U weten dat ik via een brief van xxxx zijn school (Spectrumcollege Campus xxxxx xxxx xxxx), daterend 29 juni 2018 heb vernomen dat xxxx geslaagd was met zijn studies in xxxx Houtbewerking.
De verleende studiegetuigschriften van het tweede jaar van de derde graad van het secundair onderwijs zijn afgeleverd volgens diezelfde brief.

U maakt enkele maanden later melding dat xxx nog steeds naar school gaat (via email). Hierop hebben wij meerdere e-mail communicaties gehad met de uitdrukkelijke vraag, van mijne kant naar u toe, voor een bewijs van de geselecteerde school, waar die school gelegen is en welke studierichting.

Deze email communicaties, met meermaals de vraagstelling naar bewijs van schoolinschrijving, werd door U volledig genegeerd en niet beantwoord.

Zolang dat U geen bewijs kan voorleggen van inschrijving zie ik mij genoodzaakt om de alimentatie van xxxx op te schorten.

Ik zou ook willen aanhalen dat, indien het bewijs van inschrijving voorhanden is, een wijziging van uitbetaling van alimentatie met name van de te ontvangen persoon door te voeren. Vermits xxxx meerderjarig is zou ik de uitbetaling van de maandelijkse alimentatie willen veranderen naar een persoonlijke rekening van xxxx.

Zonder tegenbericht binnen 2 weken na dagtekening ga ik ervan uit dat xxx niet meer schoolgaand is en werk gevonden heeft wat wil zeggen dat daarmee mijn alimentatieplicht stopt.

Met vriendelijke groeten,

eylis
Berichten: 8836

#5 , 13 okt 2018 22:15

Even een opmerking ivm een detail: ".... In 2016 hadden wij zo'n handgeschreven overeenkomst dat ik (de vader) volledige zeggenschap zou hebben over mijn zoon...." Zo'n overeenkomst tussen twee ouders is totaal onwettig; omdat u bij wet samen het ouderlijk gezag draagt. U kan onderling niet afspreken dat één van beiden zijn ouderlijk gezag laat vallen. Want dat ouderlijk gezag is niet alleen een recht, maar ook een wettelijke plicht.

Terug naar “Echtscheiding”