verplichting tot brandverzekering Belfius + betalen brandverzekering eigenaar

ddecavele
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verplichting tot brandverzekering Belfius + betalen brandverzekering eigenaar

#1 , 11 okt 2018 08:42

Hallo,

In het contract staat dat ik verplicht een brandverzekering bij Belfius moet nemen. Is het wettelijk dat ik kan verplicht worden tot het verzekeren bij een specifieke aanbieder?

De verhuurder verlangt ook dat ik zijn brandverzekering betaal en hierdoor zou ik volgens hem die overnemen:
Dit staat niet zo in het contract maar in een niet ondertekende bijlage bij het contract staat specifieker ...'De lopende Belfius (brand + diefstal) wordt verdergezet. Bij vervaldatum heeft de huurder de keuze de diefstalverzekering al dan niet verder te zetten'.
Gezien dit niet ondertekend is vermoed ik dat dit niet wettelijk afdwingbaar is? Mij lijkt het ook sterk door dat ik door de verzekering te betalen plots zou verzekerd zijn, in de draft van zijn brandverzekering staat daarin niks vermeld. Daarbij wordt ook niet expliciet vermeld dat ik de verzekering moet overnemen, enkel dat die wordt verdergezet.
Kan ik dit negeren?


alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adizal

#2 , 11 okt 2018 09:27

De verplichting om een zich te verzekeren tegen brand en waterschade rust in principe op de huurder.

De uitzondering hierop is het geval waarin de verhuurder een brandverzekering afsluit met daarin een clausule van afstand van verhaal ten aanzien van zijn huurder. De huurder is dan niet langer meer verplicht om een brandverzekering af te sluiten. De verhuurder kan dan de meerkost van de brandverzekering omwille van de clausule van afstand van verhaal doorrekenen aan de huurder. De huurder behoudt echter steeds de vrije keuze om daar al dan niet op in te gaan. Aan de clausule van afstand van verhaal zijn immers een aantal risico’s verbonden voor de huurder.

De huurder heeft dus steeds de keuze om ofwel zelf een brandverzekering af te sluiten (waarbij hij bv. zowel zijn aansprakelijkheid voor brand en waterschade aan het gebouw als zijn eigen inboedel verzekert), dan wel dit niet toe doen wanneer de verhuurder hem meedeelt dat hij een brandverzekering met afstand van verhaal heeft gesloten, waarbij de kost voor deze clausule al dan niet wordt doorgerekend aan de huurder. Aangezien de bepalingen van het Vlaams Huurdecreet van dwingend recht zijn, kan deze vrije keuze van de huurder niet contractueel uitgesloten worden.

Reclame

Terug naar “Huren”