Vandalisme en bedreigingen blijven al 1,5 jaar aanhouden, dader is gekend maar er wordt niets aan gedaan

T_T
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Vandalisme en bedreigingen blijven al 1,5 jaar aanhouden, dader is gekend maar er wordt niets aan gedaan

#1 , 10 okt 2018 21:30

Ongeveer anderhalf jaar geleden is mijn buurjongen in het midden van de nacht ingereden op het scheidingsmuurtje van mijn oprit. De schade was enorm en de rondvliegende stenen hadden ook mijn eigen wagen beschadigd. De persoon in kwestie heeft toen vluchtmisdrijf gepleegd. Hier waren toen camerabeelden van, waar op heel het gebeuren duidelijk zichtbaar was. Zijn gezicht en zijn nummerplaat kwamen goed in beeld. Er is toen een PV opgesteld door de politie. Mijn auto en het muurtje zijn hersteld geweest en de kosten van de schade zijn uiteindelijk (na een tijdspanne van bijna 1 jaar) terugbetaald.

Enige tijd later, na het initieel ongeval stond dezelfde buurjongen in het midden van de nacht op onze deur te bonken en ons te bedreigen dat hij ons kapot ging maken. Hij heeft toen de deur proberen intrappen en heeft met bebloede handen mijn wagen en voordeur besmeurd. Hier zijn ook weer duidelijke camerabeelden van en de politie heeft toen weer een PV opgesteld. Toen hebben we al eens geïnformeerd of ze deze bedreigingen ernstig namen. Het antwoord was toen "zolang er niemand gewond is of er geen doden vallen kunnen we de dader niet oppakken".

Weer een maand later kwam hij nogmaals de boel afbreken. Dit keer heeft hij een bluts in de motorkap van mijn wagen getrapt en is dan met zijn vrienden weg gevlucht. Ook hier is de politie er bij geweest en hebben ze een PV opgesteld. Heel het gebeuren is ook weer vastgelegd op onze bewakingscamera.

En nu deze namiddag, meer dan een jaar na de laatste feiten, heeft hij een betonblok op onze wagen gesmeten met aanzienlijke schade als gevolg. Hij heeft ook weer verbale bedreigingen geuit. Hier is de politie ook weer voor langs gekomen. Is er weer een PV opgesteld. Weer staat alles op camera. En weer kreeg ik als antwoord dat ze er niets aan kunnen doen omdat er geen gewonden of doden zijn gevallen.

Dit is de 4de keer op anderhalf jaar tijd dat wij door dezelfde persoon bedreigd worden en mijn eigendommen zwaar beschadigd raken. De dader zelf heeft psychologische problemen loopt vaak over het straat met flessen sterke drank. Andere buren hebben hem dan weer met een mes over het straat zien lopen. Zelf vermoed ik sterk dat er ook drugsproblematiek is maar dat valt natuurlijk niet te bewijzen.
Telkens als hij een rekening of aanmaning van de laatste schadegevallen die hij heeft aangericht, in de brievenbus krijgt, slaan zijn stoppen door. Hij reageert zich dan af op ons, omdat wij in zijn ogen hem alle financiële problemen bezorgd hebben.

Wat kan ik hier tegen doen? We willen graag dat deze persoon een contactverbod krijgt, zo dat hij uit onze buurt blijft. Wij doen 's nachts geen oog meer dicht en bij elk luid geluid buiten staan we aan onze venster omdat we denken dat hij er weer is. Ook weet ik niet waar hij toe in staat is als ik eens oog in oog met hem sta op straat. Dit is gelukkig nog niet gebeurd, omdat ik me bewust niet te veel laat zien op straat. Maar dit is ook geen leven... Mijn vrouw gaat sinds de dreigementen ook naar de psycholoog omdat ze angstaanvallen heeft. Wij willen zo snel mogelijk verhuizen maar het kan toch niet dat we zo maar uit ons huis verjaagt kunnen worden. Dit is toch geen 3de wereldland?

Is dit een onbegonnen zaak? Of hebben we ondertussen toch al een enorme bagage bij elkaar aan PV's en camerabeelden om hier verder mee te gaan?

Alvast bedankt voor de informatie!
Laatst gewijzigd door T_T op 10 okt 2018 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
T_T
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2018 21:36

Ik had het begin van deze historie hier al eens gepost. ( zie gesloten topic: viewtopic.php?f=53&t=81725&p=489576#p489576)
De gemoederen waren nadien wat bedaart toen bleek dat de dader uit het huis gezet was door zijn grootouders. Maar dit was maar van korte duur. Na een half jaar liep hij hier terug rond.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 okt 2018 23:49

Politie stuurt de PV's na eventueel verhoor naar parket.
Dus best eens met al de PV nr een brief naar parket sturen.
Heeft men bij de politie al die zaken aan elkaar gelinkt - kunnen ze doen in elk volgend PV dat ze opstellen zodat op het laatste PV al de vorige Pv nummers ineens mee opstaan.

Eens met de politiemanager ( commissaris) gaan praten en vragen of die link wel gelegd is en of ze toch eens contact met parket willen nemen.

Uiteraard (hoop ik) hebt u ook al uw verzekeringen in kennis gesteld en hopelijk hebt u rechtsbijstand.
JurecaBE moderator

Reclame

T_T
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 okt 2018 10:36

Politie stuurt de PV's na eventueel verhoor naar parket.
Dus best eens met al de PV nr een brief naar parket sturen.
Heeft men bij de politie al die zaken aan elkaar gelinkt - kunnen ze doen in elk volgend PV dat ze opstellen zodat op het laatste PV al de vorige Pv nummers ineens mee opstaan.

Eens met de politiemanager ( commissaris) gaan praten en vragen of die link wel gelegd is en of ze toch eens contact met parket willen nemen.

Uiteraard (hoop ik) hebt u ook al uw verzekeringen in kennis gesteld en hopelijk hebt u rechtsbijstand.
Ik ben vandaag volop met de verzekeringsmaatschappij en de dienst rechtsbijstand aan het communiceren. Ik heb gelukkig een omnium, maar wel met een vrijstelling. De kans dat ik deze terug krijg is ook al redelijk klein omdat de dader al in slechte papieren zit qua financiële situatie. Straks ga ik ook eens langs het politiekantoor om klacht neer te leggen. De politie heeft gisteren een verhoor afgenomen bij mijn vrouw na de feiten. Maar ik zie daar nergens het woord "klacht" in terugkomen. Normaal gezien zijn de laatste PV's allemaal met elkaar gelinkt. Ik ben daar toen achter gaan informeren. Volgens de briefwisseling van het parket, is de dader enkel voor het vredegerecht moeten verschijnen voor het eerste misdrijf, namelijk het ongeval met vluchtmisdrijf. De 2 daar op volgende daden van vandalisme zijn geseponeerd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 okt 2018 10:49

Vrederechter ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 okt 2018 11:14

Vrederechter ???
Ik vermoed dat de TS politierechter bedoelt. Vrederechter houdt zich daar inderdaad niet mee bezig.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 okt 2018 12:23

Het is enkel het parket dat kan vervolgen, politiediensten kunnen enkel vaststellingen acteren en doorsturen, de beslissing inzake bestraffing wordt geregeld op een hoger niveau, op eigen iniatief contactname nemen met een magistraat is not done, als er dossiers zij geklasseerd, kan je daar niets aan veranderen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 okt 2018 12:29

Men kan ze toch niet allemaal in een cel steken, ze hebben er nu al veel te weinig, en een boete, oh god als men geen centen heeft is al het werk voor niks.
In sommige landen lost men dit zeer snel op, maar in beschaafde landen ligt dit totaal anders.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

adizal

#9 , 11 okt 2018 14:58

Me
In sommige landen lost men dit zeer snel op, maar in beschaafde landen ligt dit totaal anders.
Wist niet dat België tot één van de beschaafde landen behoorde...Kunt ge een paar voorbeelden geven waar België fatsoenlijk in functioneert?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 okt 2018 09:12

Wist niet dat België tot één van de beschaafde landen behoorde...Kunt ge een paar voorbeelden geven waar België fatsoenlijk in functioneert?
Ooit een Alien tegen gekomen. Ik zei: "Man, toch, dat wij, als enige intelligente levensvormen in het helal mekaar nu pas tegenkomen!" De Alien antwoordde me: "Ten eerst, er zijn véél meer intelligente levensvormen in het helal, en ten tweede, jullie horen daar zeker al NIET bij!"
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8836

#11 , 12 okt 2018 16:49

Even ter aanvulling: zoals ik dit lees is dit ook een geval van belaging. Leg klacht neer voor belaging: want dat is sedert enkele jaren duidelijk strafrechtelijk vervolgbaar. Even nog eens de definitie: belaging kan strafbare feiten inhouden zoals vandalisme, laster, smaad, mishandeling of bedreiging. Vaak gaat het zelfs om feiten die op zichzelf niet strafbaar zijn, maar die door het systematische of herhaaldelijke karakter als doel hebben de belaagde(n) te hinderen, te verstoren of bang te maken. De politieagent van dienst moet hiervan PV opstellen: want het is geen gewoon klachtmisdrijf, maar een strafmisdrijf dat sowieso opgevolgd wordt door het parket en waarvoor een gevangenisstraf gevorderd kan worden.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#12 , 12 okt 2018 18:40

Me
In sommige landen lost men dit zeer snel op, maar in beschaafde landen ligt dit totaal anders.
Wist niet dat België tot één van de beschaafde landen behoorde...Kunt ge een paar voorbeelden geven waar België fatsoenlijk in functioneert?
het innen van belastingen allerhanden :mrgreen:

T_T
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 okt 2018 20:42

Even ter aanvulling: zoals ik dit lees is dit ook een geval van belaging. Leg klacht neer voor belaging: want dat is dedert enkele jaren duidelijk strafrechterlijk vervolgbaar. Even nog eens de definitie: belaging kan strafbare feiten inhouden zoals vandalisme, laster, smaad, mishandeling of bedreiging. Vaak gaat het zelfs om feiten die op zichzelf niet strafbaar zijn, maar die door het systematische of herhaaldelijke karakter als doel hebben de belaagde(n) te hinderen, te verstoren of bang te maken. De politieagent van dienst moet hiervan PV opstellen: want het is geen gewoon klachtmisdrijf, maar een strafmisdrijf dat sowieso opgevolgd wordt door het parket en waarvoor een gevangenisstraf gevorderd kan worden.
Bedankt voor de tip! Ik ga hier direct werk van maken. Alles voldoet aan de definitie van belaging.

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 12 okt 2018 21:01

In de volksmond spreekt men van klacht maar buiten drie klachtmisdrijven in het strafwetboek zijn het dus juridisch aangiften.
Het is 'wel done' om een brief te sturen aan het parket.
Al een goed feit dat de PVnr allemaal gelinkt zijn en dan zijn kunnen we zeker aan aan belaging ( stalking ) gaan denken en daarvoor aangifte doen wat dat is op zich ook een strafbaar feit.
Dus dringend eens gaan praten zoals ik reeds heb aangegeven.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 13 okt 2018 12:51

Als parket niet vervolgt, kan met de zaak toch zelf op de rol laten zetten ?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”