Solidair veroordeeld

Gebruiker33
Topic Starter
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

Solidair veroordeeld

#1 , 10 okt 2018 21:40

Ik hoop op een vlug antwoord...

Vonnis: - de Rechtbank veroordeelt verwerende partijen, solidair, om aan eisende partij te betalen...met voor .... een afbetaling van...€ per maand.

- de Rechtbank veroordeeld verwerende partijen, in solidum, tot de kosten van het geding...

Wat mag ik hieruit begrijpen als verwerende partijen geen samenwonenden (ex-partners) zijn?
Moet elke partij betalen? Of volstaat het dat één van hen betaald?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 okt 2018 22:30

Het volledige bedrag kan op één van de twee verhaald worden.

Uiteraard kan je het deel dat jij ‘te veel’ betaalde, verhalen op de andere.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Gebruiker33
Topic Starter
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 okt 2018 23:19

Ik dacht te begrijpen, als één van ons betaald, de betaling gebeurd zoals de Rechtbank heeft uitgesproken.

Mijn ex-partner heeft het eerste stuk betaald, wat de eisend epartij ook per mail me heeft bevestigd. Maar wijst me erop het vonnis opnieuw te lezen omdat we 'solidair veroordeelzijn.

Ik begrijp niet waar ik verkeerd ben? Het is alsof eisende partij verwacht dat ik ook dat zelfde deel betaal..., terwijl de Rechtbank heeft geoordeeld dat vb 200€ per maand moet betaald worden. Dit is ook wat mijn ex heeft betaald. Moet ook ik nogmaals dit bedrag betalen?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 okt 2018 00:03

Als u solidair veroordeeld bent om 200 euro per maand te betalen volstaat het dat één schuldenaar 200 euro per maand betaalt.

Gebruiker33
Topic Starter
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 okt 2018 19:10

Bedankt..., maar na inlichtingen bij een advocaat blijkt dat ik toch tevens datzelfde moet betalen...

Hij is veroordeeld bij verstek. Ik heb de toestemming om maandelijks af te betalen..., dus moet ik mij daar aan houden blijkbaar. Ondanks wat hij betaald...

Ik vind het verwarrend...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 okt 2018 21:13

Post hier letterlijk de beslissing van de rechtbank.

Gebruiker33
Topic Starter
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 okt 2018 22:15

-De Rechtbank doet uitspraak bij verstek t.a.v eerste verwerende partij, op tegenspraak t.a.v. tweede verwerende partij.

-Veroordeeld verwerende partijen, solidair, om aan eisende partij te betalen de som van....

-Veroordeelt verwerende partijen, in solidum, tot de kosten van het geding deze aan de zijde van eisende partij...

-Laat verwerende partij (mezelf) toe voormelde bedragen af te korten met maandelijkse afbetalingen van ...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 okt 2018 23:05

De rechtbank zou dit beter kunnen formuleren.
Aangezien de andere verwerende partij verstek liet gaan is het logisch dat alleen jij afbetalingsfaciliteiten bekwam, niet de andere verwerende partij. Jij moet dus maandelijks betalen, ongeacht wat de andere verwerende partij betaalt, tenzij met die betaling de totale schuld is afbetaald.

Gebruiker33
Topic Starter
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 okt 2018 23:10

Alvast bedankt.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 13 okt 2018 12:56

Mijn ex-partner heeft het eerste stuk betaald, wat de eisend epartij ook per mail me heeft bevestigd.
Wat noem je het "eerste stuk" :?:

De helft ?
Of een eerste keer "200 €" ?

Gebruiker33
Topic Starter
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 okt 2018 01:14

Een eerste keer 200€

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 15 okt 2018 21:19

Een eerste keer 200€
De maandelijkse 200€ is jouw afbetalingsplan, niet dat van je ex ...

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”