Probleem met kot UPDATE

Kot2020
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Probleem met kot UPDATE

#1 , 10 okt 2018 03:03

Enkele dagen eerder postte ik hier al over onze problemen. Inmiddels zijn er bijkomende omstandigheden, graag jullie idee over wat te doen.

Het originele bericht staat helemaal onderaan.

De Update: Via mijn kotgenoten, die het schandalig vinden dat dit kot wordt verhuurd, is dit probleem al lang gaande. We hebben contact gehad met de vorige huurder, én die daarvoor. Beiden hebben
bewijs (mails, fotos) dat er bij hen veel gebreken waren (vocht, muizen en ratten, wateroverlast, elektriciteit).

Wat opvalt is dat het antwoord van de verhuurders is om steeds de werkmannen (klusjesmannen) te laten komen en het op de vorige huurder te steken. Het elektriciteitsprobleem is ooit veroorzaakt door overstroming, men heeft dit steeds gemeld maar geen gehoor.

Inmiddels kregen wij een mail van de huurders, ze zouden eind deze week of in het weekend langskomen om een muur uit breken met de klusjesmannen. In die mail vragen ze ook respect omdat ze ‘al veel opgelost hebben’ zoals een nieuw kookvuur en het repareren van een lek. Ze vermeldden ook dat ons comfort absoluut voorrang heeft en beschuldigen de vorige huurder van het veroorzaken van dit ‘verborgen gebrek’.


Ik heb dan getelefoneerd en gezegd dat dit niet lijkt te kloppen. Hun reactie was dat de vorige huurder onbetrouwbaar is, en dat ze het contact niet zomaar in onderling overleg zullen ontbinden. Ze vinden het ook schandalig dat wij doen alsof zij niets doen. Ik heb geantwoord dat wij weg willen en het breken van die muur zinloos is.

We hebben echter ook een electricien laten komen, die heeft vastgesteld dat de bedrading doorgebrand is, dat er brandgevaar is en dat dit nooit door iemand met kennis van zaken kan gedaan zijn. Tevens zit er vocht en water in de stopcontacten.

Hij heeft genoteerd dat niets gebruikt mag worden. Morgen gaan wij langs bij een advocaat, onze vraag is nu, hebben we kans om dit contract te laten ontbinden?


Tevens is er deze week een ‘verplicht diner’ met de kotbazen en kotgenoten, moeten wij hierbij aanwezig zijn? (Ze overlopen het reglement etc).

Wat met telefoontjes van hen?


Originele tekst :ijn vriendin en ik huren sinds een maand een kot in Brussel, voorheen hadden we koten van onze universiteit zelf, dus we huren voor het eerst op de privémarkt via Brik (de organisatie voor studentenkoten).

Vanaf onze intrede in het nieuwe kot hebben we problemen gehad:

- Joints van de douche die kapot waren
- Groot lek in het toilet
- Kookplaat die elektrische schocken gaf
- Verwarming die kapot is
- Stopcontacten die soms geluid maken, soms met vuurdeeltjes die eruitkomen, ook als er in het stopcontact in kwestie geen apparaat ingestoken is, we hebben ook vaak last van stroomonderbreking

We hebben de huisbazen (een man met zijn 3 kinderen) hiervoor gecontacteerd. We hebben 3 weken zonder kookvuur gezeten, dat is inmiddels vervangen. Het toilet is opgelost, net zoals de douche. De elektriciteit blijft echter een probleem, doordat het geen constant geluid is hoorde de huisbaas niets toen hij de eerste maal langskwam.

Vervolgens hadden we enkele dagen nergens last van, tot ook andere stopcontacten dit geluid begonnen maken, inmiddels is het zo dat wanneer we een apparaat insteken er soms uit een ander stopcontact een luid en knetterend geluid komt. We hebben hier video's van gemaakt en getoond aan 2 electriciens, hun reactie was unaniem: groot brandgevaar, direct herstellen OF een heel goede brandverzekering hebben. Dus toen de huisbaas met zijn klusjesman langskwam hebben ze hier naar gekeken maar ook weer niets gevonden, het geluid was wel een keer te horen. Ze hebben de draden wat strakker gedraaid, en ons probleem leek opgelost.

Daarna hadden we, op de koelkast na, alles uitgetrokken om de elektriciteit een minimum te belasten en vervolgens gingen we een dag op bezoek bij familie. Bij thuiskomst zondagavond hadden we geen elektriciteit, de zekeringen waren (weer eens) gesprongen en 3 stopcontacten die geluid maakten werken niet meer (de elektriciteit valt steeds uit, ik heb een telefoonoplader die licht geeft zodra hij verbonden is, en het licht knippert telkens aan-uit-aan-uit...). Mijn vriendin heeft zondagavond dan de 2 kinderen gebeld: de ene verwees door naar de andere wegens in het buitenland, en vervolgens kregen we, anoniem, telefoon van de huisbaas. Hij was enorm kwaad dat we belden, dat het leek alsof we geen vertrouwen hadden, dat het aan de vorige huurders lag, en dat die wel nooit geklaagd hadden dus waarom kloegen wij. Dat het altijd iets was op ons kot, dat we om de dag belden en dat dat niet oké was, dat hij nu de muur zal moeten uitbreken, dat dat echt enorm veel gaat kosten etc etc. Tevens was hij kwaad omdat mijn vriendin belde en ze bij zijn bezoek (om 9 uur 's ochtends) met griep in bed lag.

Mijn vriendin drong aan op het sturen van een elektricien, maar de kotbaas stuurt 'zijn team', wij vermoeden klusjesmannen en lijkt niet open te staan voor een objectieve elektricien. Hoewel het enerzijds begrijpelijk is dat hij eerst met zijn eigen team probeert om dit probleem te verhelpen, hoopten wij echt op een elektricien. Maar dat zit er niet echt in.

We hebben Brik een week geleden al gecontacteerd, die man lachte ons net niet uit: 'U kan het contract enkel verbreken bij ernstige problemen, wij kennen de huisbaas en hij staat open voor reparaties.' Dat kan allemaal wel zijn, maar nu gaat hij dus de muur openbreken, iets wat volgens de elektriciens die wij aanspraken niet nodig is. Bovendien vrees ik dat ze niets gaan zien bij het openbreken van de muur, en dat wij dan kop van jut gaan zijn.

Mijn contact met de huisbaas was altijd vrij goed. Vriendelijke man. Ik heb echter wel het gevoel dat wij met de vinger gewezen worden omdat we 'klagen', voor ons maakt het zelfs niet uit dat we geen verwarming hebben, maar brandveiligheid is echt belangrijk en dat is hier niet het geval. We klagen hier niet over een bagatel à la slechte wifi maar wél over elektriciteit die een probleem vormt. Het helpt niet dat we twee vrouwen zijn, en ik het gevoel heb dat we niet altijd serieus worden genomen.

Wij zouden graag zo snel mogelijk weg gaan. Mijn vader heeft het over 'ingebreke stellen' maar ik denk dat dat onmogelijk is. Tenslotte doet hij er wel iets aan, alleen niet het juiste. We vragen ons af wat onze opties zijn? Hoe kunnen we onder dit contract uit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 okt 2018 12:18

Waarom een nieuw topic beginnen? Ga gewoon verder na uw oude. Veel eenvoudiger voor u en ook gemakkelijker om op te antwoorden.
90 % van de tekst van dit topic heb je al eens geschreven, en de raadgevingen zullen dan ook bijna dezelfde zijn.
Stap gewoon naar de VR, en vraag de ontbinding van de huur + een schadevergoeding voor verhuis en last

KJ86
Berichten: 2662

#3 , 10 okt 2018 21:17

Je huurt geen elektrische installatie maar een kot. Blijkbaar is er iets mis met bekabeling. De verhuurder is bereid om die te vervangen. Verhuurder is dus niet in gebreke.

Als je weigert om een afspraak te maken voor de dringende herstelling ben je als huurder wel in gebreke.

Uw mening over het feit dat de werkmensen onbekwaam zijn doet er niet toe. De vorige huurder zijn verklaring doet er ook niet toe. Ook de verklaring van de verhuurder die dat de schuld in de schoenen van de vorige huurder schuift doet er ook niet toe.

Het enige wat er toe doet, is de kapotte kabel vervangen en zo snel als mogelijk.

Reclame

Terug naar “Huren”