kan zus ,moeder zomaar naar verzorgings- tehuis doen?

Daniellemama76
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

kan zus ,moeder zomaar naar verzorgings- tehuis doen?

#1 , 10 okt 2018 11:39

Beste,
Mijn moeder is licht dement , ook niet meer mobiel. Mijn oudste broer woont bij men moeder, en is 24/24 7/7 bij haar voor de verzorging. Mijn broer zijn adres staat niet bij mijn moeder. Vroeger beheerde jongste broer het geld en in en uitgaven.Vorig jaar heeft oudste broer misbruikt gemaakt van men moeder haar geld. Dat is recht gezet geweest. Nu beheerd mijn jongste broer terug en jongste zus het geld.
Met wat er in het verleden is gebeurd met mama haar geld, wilt zus mijn oudste broer , uit het huis van moeder. Zus wil haar huisje verkopen en moeder in een verzorging tehuis doen...Kan dit zomaar? Men moeder kan helaas niet alleen zijn, ze heeft ook altijd gezegd en nog dat ze in haar huisje wilt blijven....Ik maak me zorgen, zou niet graag willen dat men zus , er voor zorgt dat oudste broer niet meer bij mama kan wonen, haar huisje verkoopt en moeder naar een rusthuis doet...Dit kan en mag niet.
Met vriendelijke groeten,
X

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#2 , 10 okt 2018 11:58

Dement (wat elke maand erger zal worden) en niet meer mobiel...
Is je moeder niet beter af in een rustoord?
Veel oude mensen zijn echt niet meer zelf in staat om zelf keuzes te maken over hun verzorging, wat goed of slecht is voor hun, Zeker geen dement persoon.
Bovendien zal haar huis toch ooit verkocht moeten worden: waarom nu niet even door bijten?
Ook heeft je broer zijn domicilie niet bij je moeder staan,blijkbaar al vele jaren. Is prima dat dit dan ook opgelost wordt.

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 10 okt 2018 13:41

Aangezien moeder dement is kan ze zelf niet meer beslissen. Dus ook niet haar huis verkopen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 10 okt 2018 15:10

Alle factoren in aanmerking genomen, is er nog één bijkomend belangrijk element: is de oudste broer (die in het verleden blijkbaar al eens misbruik gemaakt heeft van de fiancieen van jullie moeder en bovendien nog eens domiciliefraude pleegt) in staat en bereid om de juiste mantelzorg te verlenen aan haar? In het geval van een voorschrijdende dementie is er niet alleen de bereiding van de (aangepaste) maaltijden, het onderhoud van de woning (was en de plas), de persoonlijke hygiëne en pleegkundige verzorging, juiste ergotherapie en bezigheid en toezicht op de veiligheid. Dementerenden verzorgen in de thuiskring vereist al een zekere opleiding of kennis, plus de externe ondersteuning van 3X per week een verzorgkundige en een familiair helpster. dat zal zich in de toekomende tijd uitwijzen. Als u er zeker van bent dat uw broer dit doet zoals het moet (ik zou er dus helemaal niet overtuigd van zijn, gezien hij het financiele vertrouwen al geschaad heeft) kan uw moeder zolang thuis blijven wonen. Het huis verkopen en de opbrengst mede gebruiken om uw moeder een verzorgde en aangepaste plaats in een RVT te kunnen gunnen is dan een meer zekere en stabiele beslissing.Daar krijgt uw dementerende moeder de verzorging die ze nodig heeft.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 10 okt 2018 19:26

Bij dementie zal er een bewindvoerder moeten aangesteld worden dus vrederechter die bewindvoerder moet aanstellen.

Zus alleen niet alle kinderen moeten akkoord gaan en uiteraard moeder ook.
Dus als één van die partijen niet akkoord is of niet kan ==> vrederechter.

artemis
Berichten: 3293

#6 , 10 okt 2018 23:12

TS schrijft dat haar moeder 'licht' dement is. De overheid doet er nu alles aan om mensen zo lang mogelijk zelfstandig thuis te laten blijven wonen en hen daardoor uit dure instellingen te houden. De situatie met de inwonende zoon die full time voor haar zorgt maar officieel elders woont is absoluut niet koosjer, daar ben ik het volledig mee eens, maar wat is het beste voor moeder? De dag van vandaag is er ook ontzettend veel mogelijk met thuiszorg en thuisverpleging, er is zoveel hulp beschikbaar om moeder in haar eigen habitat te houden zo lang het kan.
Als deze dame in een zorginstelling terecht komt wordt ze hoogstwaarschijnlijk gesedeerd, medicinaal de kop ingedrukt, koest en kalm.
Bij dementie zal er een bewindvoerder moeten aangesteld worden dus vrederechter die bewindvoerder moet aanstellen.

Zus alleen niet alle kinderen moeten akkoord gaan en uiteraard moeder ook.
Dus als één van die partijen niet akkoord is of niet kan ==> vrederechter.
Klopt, en ik hoop voor moeder dat de kinderen daarin overeen kunnen komen en dat één van hen dan als bewindvoerder kan aangesteld worden met idealiter een andere als vertrouwenspersoon. Dat zou de beste situatie zijn want bewindvoering door een advocaat is horror in alle situaties mij bekend.

Terug naar “Andere”