BPost verliest aangetekende zending en wil niet vergoeden

Poemp
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

BPost verliest aangetekende zending en wil niet vergoeden

#1 , 10 okt 2018 11:11

Mijn zoon stuurt een GSM terug naar de leverancier (pas aangekochtte Apple Iphone van 350 Euro)
Hij doet dit aangetekend met Bpost om zeker te zijn dat hij aankomt en om bewijs te hebben naar de leverancier
Hij betaalt hiervoor aan Bpost 20,26 euro

De post verliest dus zijn GSM en stelt nu voor om 52,26 euro te vergoeden inclusief postkosten (dus 32 EURO voor het verloren pakket)
Ik zie dat Bpost naar algemene voorwaarden verwijst, maar deze werden op geen enkel moment aan mijn zoon duidelijk gemaakt noch werd hem gemeld dat hij bij verlies door Bpost gewoon alles kwijt is

Dat betekent concreet dat als BPost 3 verzendingen doen (en dus 60 euro krijgen) dat zeer gerust 2 mag verliezen want dat kost u dan ook maar 60 euro. Dat is toch echt onaanvaardbaar.

Ik heb ook de ombudsdienst gecontacteerd en die zeggen dat ze niets kunnen doen. Hij had maar een extra verzekerin moeten nemen.

Mijn zoon heeft wel effectief tegen de loktbediende gemeld dat het om een GSM ging en dat hij gezien de waarde deze aangetekend wou verzenden. (Er dus van uitgaande dat dat het veiligste is. Het was zelfs duurder dan een verzekerd postpakket zou geweest zijn.)

Op dat moment had de bediende toch moeten zeggen dat hij voor 1€ (heb ik nu op de site van de post gevonden) een verzekering had moeten nemen.

Die 1 € bovenop de 20,26 had echt wel het verschil niet gemaakt.

Slotsom, de post is hem kwijt en is verantwoordelijk. Wij hebben nergens getekend dat we die voorwaarden aanvaarden.

Kan ik nog iets doen om de post voor hun veroorzaakte schade te laten opdraaien.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2018 11:23

De voorwaarden van Bpost kan je in alle postkantoren krijgen, en op hun website staat deze ook vermeld, en je kan altijd een verzekering nemen, als je dit niet doet dan word deze ook niet vergoed .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Poemp
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 okt 2018 17:34

Tja, dat klopt, maar ze hadden dit aan het loket moeten melden van die verzekering. Zeker als iemand zegt dat hij een waardevol product aangetekend wil verzenden om zeker te zijn dat het aankomt.

Blijft dat ze zich er hoe dan ook makkelijk van af maken. Aan die vergoeding kan het hen ook niet schelen dat ze regelmatig pakjes kwijt zijn. (Of gestolen worden door hun eigen personeel).

Zet in de voorwaarden dat je voor niets verantwoordelijk bent en je komt met alles zomaar weg? Er moet toch wetgeving zijn die regelt dat dat niet zomaar kan. Ze laten u betalen voor een dienst en voeren die niet uit.

Ik raad iedereen aan om alternatieve pakjesdiensten te gebruiken die wel verantwoordelijkheid nemen en het staatsbedrijf links laten liggen.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 11 okt 2018 22:23

Ik raad iedereen aan om alternatieve pakjesdiensten te gebruiken die wel verantwoordelijkheid nemen en het staatsbedrijf links laten liggen.
Zijn die er dan? Bedrijven die samenwerken met freelancers die betaald worden per "afgeleverd" pakketje zijn vaak niet beter hoor.

Maar dat terzijde:
In principe heeft u gelijk, maar hoe kunt u (of uw zoon) bewijzen wat er in dat pakketje zat?
Voor hetzelfde geld was dit een steen in een doos.
Moest je kunnen bewijzen dat de inhoud effectief de iPhone was, zou je naar de rechtbank kunnen stappen en dit terugeisen van het postbedrijf.

WP002
Berichten: 1479

#5 , 12 okt 2018 07:41

bpost en verantwoordelijkheid nemen zijn twee dingen die niet samengaan. Bij de meeste alternatieve koeriers kan je een dergelijk pakketje voor tussen de 4 en 6 euro verzenden, tracking inbegrepen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 okt 2018 09:24

Hij heeft de fout begaan door te zeggen wat er in het pakketje zat. Nu wist de postbediende dat er iets waardevols inzat dat de moeite was om aan kant te leggen.
Ze zijn niet allemaal even eerlijk.

Poemp
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 okt 2018 15:14

@mava105. Ik denk dat je gelijk hebt maar dat valt niet te bewijzen natuurlijk.
Ook geen probleem voor de post hé, ze betalen toch niet als ze uw pak kwijt zijn!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 okt 2018 16:40

Geloof me vrij, in België blijft BPost betrouwbaarder dan andere pakketdiensten. Ik verzend en ontvang enorm veel pakketjes, en de weinige problemen die ik heb, zijn met de pakketdiensten die (zoals hier reeds gezegd) dikwijls met freelancers werken, die de pakketjes soms letterlijk over de omheining gooien en zelf aftekenen voor ontvangst (zelf meegemaakt). Dit zal je bij BPost niet (of in ieder geval véél minder) meemaken.

Dus iedereen die stelt dat privé pakketdiensten beter zijn dan BPost, heeft volgens mij nog niet echt héél erg veel pakketjes verstuurd of ontvangen. Maar bon.

Verder denk ik dat het niet aan de loketbediende is om uitvoerig andere opties aan de klant voor te stellen. Als ik in de Colruyt altijd gewone cola koop, en uitijndelijk diabetes krijg, moet ik toch ook niet zeggen: "Jamaar, waarom hebben ze me in de Colruyt nooit gezegd dat ik beter Cola Zero koop?". Beetje dezelfde redenering hier: op de site van de post en in de postkantoren is duidelijk terug te vinden wat de verschillende verzendingsopties zijn, wat inbegrepen is in de prijs, etc... De klant heeft in dit geval aangegeven te kiezen voor een aangetekende zending. Waarom zou de loketbediende die keuze in vraag moeten stellen? Beetje te gek voor woorden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”