pensioen wegens langdurige ziekte

stefkepe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

pensioen wegens langdurige ziekte

#1 , 08 okt 2018 10:50

Beste,
Ik ben een ambtenaar in het gevangeniswezen, er is bij mij acute leukemie vastgesteld in nov 2015. mijn behandeling is pas in april 2018 afgelopen en ben sinds 1 oktober terug aan het werk voor 50%. als ik in januari niet voltijds ga werken gaan ze mijn pensioen geven. ik heb 18 jaar in prive gewerkt en 11 jaar als ambtenaar, ben geschieden en 1 kind van 17 nog ten laste. hoe wordt mijn bedrag berekent als ik mijn pensioen zou krijgen en mag ik daarna nog iets bijverdienen?
mvg.stef

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 10 okt 2018 08:01

Beste

Met een beroepsloopbaan van 18 jaar als werknemer en 11 jaar als ambtenaar, veronderstel ik dat u nog geen 65 jaar bent op het ogenblik van de pensionering wegens lichamelijke ongeschiktheid.

Bij uw pensionering om medische redenen wordt u pensioen als ambtenaar berekend op basis van uw loopbaan als ambtenaar. Deze berekening gebeurt op dezelfde wijze als een gewoon rustpensioen voor een vast benoemde ambtenaar.
Gezien de beperkte loopbaan als ambtenaar (11 jaar) zal het pensioenbedrag laag zijn.

De kans is dan ook groot dat u een "supplement gewaarborgd minimum" wordt toegekend. Door dit supplement kan uw pensioenbedrag opgetrokken worden tot 50 % van de gemiddelde wedde van de laatste 5 jaar. Het totale pensioenbedrag (pensioen + supplement) moet binnen een minimum- en maximumgrens liggen.
Het bedrag van het supplement gewaarborgd minimum wegens lichamelijke ongeschiktheid kan nooit hoger zijn dan 75 % van het maximum van de baremieke schaal die op u van toepassing was vóór de pensionering.
Indien u niet altijd voltijds heeft gewerkt, dan worden de verschillende gewaarborgde minimumbedragen verhoudingsgewijs aangepast, rekening houdend met de werkelijk
gepresteerde diensten.

Ontvangt u nog andere pensioenen of renten, dan worden deze wel van dit supplement afgetrokken.

De uitbetaling van het supplement wordt geschorst tijdens de kalenderjaren gedurende dewelke u een winstgevende activiteit uitoefent die u vanaf 1 januari 2018 een jaarlijks bruto inkomen van
€ 1.016,74 of meer oplevert.

Pas wanneer u voldoet aan de leeftijds- en loopbaanvoorwaarden voor het pensioen als werknemer, kan dit pensioen worden toegekend. Op basis van uw huidige globale tewerkstelling betekent dit op uw 65ste (66ste vanaf 2025 of 67ste vanaf 2030).

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”