Opzeg voor het 1e jaar door verhuurder

ciciro
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Opzeg voor het 1e jaar door verhuurder

#1 , 09 okt 2018 04:10

1maart 2018 ben ik als huurder in een huisje gaan wonen.
De persoon van wie ik het huis huur, ging samenwonen met een nieuwe partner.
Nu kreeg ik 1 oktober een aangetekende zending dat de huur wordt opgezegd met een periode van 6 maanden (dus tot 1 maart 2019 wegens persoonlijke reden (breuk relatie) en dat de persoon terug zelf terug in het huis gaat wonen.
Nu stel ik mij de vraag. Kan ik vroeger vertrekken als ik iets anders vind, ik lees iets over een tegenopzeg, maar weet niet goed wat dit in houdt, en als ik vroeger vertrek dan de 6 maanden, blijf ik dan nog recht hebben op mijn huurwaarborg?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 09 okt 2018 10:08

belangrijk, heeft u een 3-6-9 contract of een van korte duur.

indien korte duur kan er geen opzeg gedaan worden door de verhuurder.

indien langlopend contract kan u inderdaad een tegenopzeg doen. dit staat los van het terugkrijgen van uw huurwaarborg. Deze dient voor eventuele schade die u in uw looptijd hebt aangebracht en te bewijzen valt dmv een plaatsbeschrijving

JorisB
Berichten: 78

#3 , 09 okt 2018 11:52

En rekening houden dat beëindigen in onderlinge overeenkomst ook steeds mogelijk is.
De opzegtermijnen in de wet zijn enkel bepaald voor een eenzijdige opzeg.

Als u iets vindt waar u bij wijze van spreken vandaag al in kunt trekken en de verhuurder al direct zijn pand terug wil bewonen, kunt u steeds overeenkomen dat de huur vandaag/morgen/volgende week beëindigd wordt.
Steeds duidelijke afspraken, data en termijnen schriftelijk vastleggen.

Reclame

ciciro
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 okt 2018 16:01

Is een contract op lange duur. 3-6-9.
Een tegenopzeg. Moet dit aangetekend gebeuren?

adizal

#5 , 09 okt 2018 17:09

Een contract van 9 jaar kan ten allen tijde door de verhuurder worden opgezegd om er zelf te gaan wonen. De opzegtermijn is 6 maanden. De verhuurder is verplicht om er binnen het jaar te gaan wonen en moet daar gedurende minstens 2 jaar effectief verblijven. Wanneer hij deze voorwaarden niet naleeft riskeert de verhuurder aan de huurder een schadevergoeding van 18 maanden huur te moeten betalen.

De huurder kan een tegen-opzeg geven van één maand. De schadevergoeding die de huurder bij opzeg in de eerste drie jaar van de huurovereenkomst moet geven is in dit geval niet verschuldigd.

Altijd aangetekend opzeggen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 09 okt 2018 17:43

Toch even opmerken dat de mogelijkheid voor de verhuurder om op te zeggen voor eigen gebruik of voor zijn afstammelingen, nogal grondig verandert vanaf 1 september. zie ook
https://legalnews.be/burgerlijk-recht/v ... advocaten/

adizal

#7 , 09 okt 2018 17:56

Toch even opmerken dat de mogelijkheid voor de verhuurder om op te zeggen voor eigen gebruik of voor zijn afstammelingen, nogal grondig verandert vanaf 1 september. zie ook
https://legalnews.be/burgerlijk-recht/v ... advocaten/
Volgens mij is de nieuwe huurwet uitgesteld tot ten vroegste op 01/01/2019

Franciscus
Berichten: 38590

#8 , 09 okt 2018 22:15

Inderdaad uitgesteld.

Terug naar “Huren”