Ontslag Brugpension Invaliditeit

Clemy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ontslag Brugpension Invaliditeit

#1 , 03 okt 2018 08:49

Beste,

op 1.1.2019 neemt mijn man na 46 dienstjaren op 60 jarige leeftijd met vervroegd pensioen.
Sinds oktober 2016 staat hij op invaliditeit.
We hebben de berekening ontvangen van de zuidertoren en gaan hiermee akkoord.
Het 74ter document werd via het ziekenfonds ook al doorgestuurd naar de pensioendienst, waarvan wij kopie hebben ontvangen.
Vraag nu is - hoe en wanneer moet mijn man zijn ontslag aanbieden/werkgever informeren ?
Ik begrijp dat hij geen opzeg moet doen, maar is er nog iets waarmee hij rekening moet houden om zijn rechten te behouden tot eind december dit jaar.

Nog een tweede vraagje - blijkt dat je, mits je op invaliditeit staat, dit statuut behoudt en er een supplement van € 40,00/maand bovenop het pensioengeld wordt betaald door het ziekenfonds/riziv/? ... klopt, niemand kan ons dit bevestigen (syndicaat/ziekenfonds/pensioendienst). Indien dit klopt, hoe/waar moet dit worden aangevraagd of verloopt dit automatisch ?

Bedankt voor uw feedback,
groeten,
Clemy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2018 08:56

je krijgt wel levenslang belasting vermindering, maar van die 40€ heb ik in mijn pensioen nog niks gemerkt, ben nu ook nog maar 8 jaar in pensioen .

En voor de belastingen gaat dit automatisch !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 03 okt 2018 13:10

Beste

Uw echtgenoot moet geen opzeg geven aan zijn werkgever. Maar, waarschijnlijk staat hij nog steeds genoteerd als personeelslid. Het is daarom best dat de werkgever van uw huwelijkspartner wordt ingelicht over de ingangsdatum van het pensioen.

Zoals gemeld door collega "denlowie" blijft uw echtgenoot fiscaal het statuut van "zware handicap" behouden. Hij moet dit dus jaarlijks op de belastingaangifte blijven invullen. In principe zal het ziekenfonds hiervoor eenmalig een attest afleveren.

Uw echtgenoot heeft van de pensioenkas ook een formulier ontvangen waarop informatie ivm de fiscale toestand wordt aangegeven. Indien hij hierop aanduidde dat hij een invaliditeit heeft, zal er van het pensioen ongeveer € 37 euro per maand minder bedrijfsvoorheffing (= belastingen) worden ingehouden.

Het ziekenfonds betaalt GEEN supplement uit, bovenop het pensioen. Ook niet wanneer de gerechtigde op invaliditeit stond op het moment van de pensionering.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Clemy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 okt 2018 09:06

Bedankt alsnog Felix Van Cakenberghe.
Ik had nog via apart bericht jou bedankt, alsook nog een extra vraag gesteld, mogelijk heb je deze nie gekregen, vandaar dat ik deze nog eens in een reaktie hieronder plaats - 't zou fijn zijn mocht hier ik om af te sluiten nog een antwoord krijgen ;-).

Even nog kort schets situatie:
echtgenoot momenteel op invaliditeit
per 1.1.2019 vervroegd met pensioen (in dec 2018: 46j dienst/60j)
document 74ter ingevuld, pensioenkas zuidertoren docu ontvangen en bevestigd
werkgever nog niet geïnformeerd

hebben nog enige argwaan werkgever nu reeds te informeren omwille van slechte relatie, vandaar voor alle zekerheid aanvullend nog deze vraag:

bestaat er nog enig risico dat werkgever mijn echtgenoot ontslaat/kan ontslaan op basis van deze info
en hij zo dan toch pas op zijn 65e pensioengerechtigd is/wordt ondanks hij eind december 46 jaar dienst zal hebben en 60 jaar wordt in december ?

Bedankt alvast voor uw antwoord.

Mathieu Rutten

#5 , 09 okt 2018 10:14

Beste,

De pensioenopbouw gebeurt op basis van de invaliditeitsuitkeringen en niet op basis van tewerkstelling bij zijn werkgever, er is wel sprake van gelijkstelling met deze tewerkstelling. Ontslag doet niets af aan het recht op rustpensioen. Betrokkene voldoet zowel qua leeftijd als loopbaanvoorwaarde aan de vereisten van een vervroegd rustpensioen. Vermits betrokkene reeds meer dan 1 jaar uitkeringen geniet van het ziekenfonds en als zodanig dan ook in de periode van invaliditeit zit tot pensioenleeftijd, voldoet hij aan de voorwaarde om, eenmaal met pensioen, levenslang fiscaal voordeel te bekomen en dit op alle vlakken van de fiscaliteit en afgeleide voordelen als aan de specifieke voorwaarden is voldaan.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige
met pensioen.

Clemy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 okt 2018 12:52

Bedankt Heren voor de duidelijke en snelle info ;-)

Terug naar “Pensioenen”