ziekenkas verzekering

annette64
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

ziekenkas verzekering

#1 , 09 okt 2018 09:51

Geachte Heren of Vrouwen. Ik heet Annetta en ben de echtgenote van mijn man John. Officieel zijn wij van Nederlandse afkomst en hebben meer als 40 jaar gewoond in Nederland. In 1997 zijn wij naar Belgié verhuist en hebben hier tot dat mijn man zijn pensioen kreeg gewoond, maar zijn vanaf zijn pensioen in september 2017 definitief in Hongarije gaan wonen daar ons pensioen amper 792,00 euro in Belgie was en wij een jaar later pas ons pensioen eerst van Nederland kregen. Ook hier was ons pensioen erg laag gezien de Nederlandse staat diverse kortingen op mijn man zijn pensioen hanteerden. Mijn man heeft 5 jaar in Belgie gewerkt als vrachtwagen chauffeur en werd plots een invalide omdat hij een Blaaskanker hat wat erg laat pas werd ontdekt. Na veel operaties en chemo ontwikkelde er zich na een jaar later steeds meer Hersen problemen en ontwikkelde sich steeds meer cognitieve problemen. Hij is onderzocht naar een eventuele dementie welke aantoonde dat hij een grote kans hat deze te krijgen. Mijn man is 66 plus invalide verklaart. Maar goed het is jammer genoeg zo.

Omdat wij meer als 40 jaar in Nederland hebben gewoond bleek het zo te zijn dat hij de ziekte verzekering van Belgie niet meer kon krijgen en wij ons moesten melden voor een ziekenkas verzekering in Nederland. Dit ook omdat wij nu in Hongarije zijn gaan wonen. Wij zijn uit geschreven in Belgie maar blijven trots dit toch Belg en hebben ook onze passen noch. Het probleem waar wij tegen oplopen is het feit dat ons pensioen wat wij van NL en Belgie en Duitsland krijgen noch geen 1300 euro is en wij een CAK verzekering hebben die erg laag is. Hiermee moeten wij in Hongarije extra rekeningen zelf betalen die wij van het CAK niet vergoed krijgen.

Mijn vraag is of wij toch een betaalbare ziekenkas verzekering kunnen krijgen van Belgie omdat mijn man 66 plus invalide blijft. Kan mijn man doordat hij deze invalide status heeft ook in aanmerking komen voor kortingen of extra gelden die Invalide mensen normaal in Belgie krijgen. Zouden wij in Belgie ook een advocaat kunnen raadplegen van onvermogen om ons te helpen uit deze vervelende situatie te komen. Ik hoop van U een goed advies te verkrijgen waarvoor ik U reeds nu hartelijk voor wil bedanken. Vriendelijk groet Annetta

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 okt 2018 10:21

Neen dit kan niet meer van het ziekenfonds daar hij 66 jaar is en de pensioenleeftijd bereikt heeft , en in het buitenland woont.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#3 , 13 okt 2018 15:17

Beste,
wanneer men in meerdere landen sociale zekerheid heeft opgebouwd en geen sociale zekerheid heeft opgebouwd in of een uitkering geniet uit het woonland, valt de ziektekostenverzekering ten laste van het land waar men het langst verzekerd is geweest. Leeftijd en nationaliteit spelen hier geen enkele rol. Wel even onthouden dat werken altijd boven uitkering gaat.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige
met pensioen.

Reclame

Terug naar “Andere”