ontslag krijgen door werkgever bij vast contract

kirikos
Topic Starter
Berichten: 106
Juridisch actief: Nee

ontslag krijgen door werkgever bij vast contract

#1 , 08 okt 2018 18:58

Ik heb zo de neiging dat mijn werkgever me wilt ontslaan, nu is mijn vraag ik zit met een vast contract en hoe zou hij mij kunnen ontslaan en wat zijn de voorwaarden bij ontslag aub?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 okt 2018 19:39

Een vast contract of geen vast contract ieder werkgever kan zijn werknemers ontslaan.

Maar hij zal de voorwaarden moeten na leven van je vooropzeg en dit volgens de jaren dat je daar te werk gesteld bent .
Dus hoelang werk je daar juist ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 08 okt 2018 19:42

Ze kunnen u ontslaan met het uitzitten van een opzeg (dit kunt u online berekenen aan de hand van hoe lang u er werkt, en eventueel hoeveel u verdient als u er al minstens 5 jaar werkt), ofwel met het betalen van een vergoeding (die evenveel bedraagt als wat u zou krijgen als u die periode zou werken, enkel krijgt u dit dan in 1x), of het schorsen van prestaties (hetzelfde als het eerste, maar dan komt u niet meer werken).

Reclame

kirikos
Topic Starter
Berichten: 106
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 okt 2018 19:54

Ik werk daar vast sinds zomer 2017 (eerst via interim en dan tijdelijk en vast)!

kirikos
Topic Starter
Berichten: 106
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 okt 2018 19:58

tellen de maanden van de interim ook mee?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 okt 2018 20:07

Interim is verworven anciënniteit .

onder bepaalde voorwaarden. Een interimperiode hoeft niet altijd in aanmerking genomen te worden om de verworven anciënniteit te bepalen. Dat is alleen het geval wanneer de functie die men onder het vast contract uitoefende, dezelfde was als diegene men als interim uitgeoefend heeft, én wanneer het vast contract onmiddellijk volgde op de interimperiode. Onder ‘onmiddellijk’ mag u verstaan: zonder onderbreking of met een onderbreking van max. zeven dagen. Bovendien komt het interimwerk ook voor maximaal één jaar in aanmerking als verworven anciënniteit. Stel, iemand heeft eerst 18 maanden als interim gewerkt. Dan moet u toch maar 12 maanden meetellen.

Bron:ondernemingsdatabank
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

kirikos
Topic Starter
Berichten: 106
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 okt 2018 20:09

ja maar was maar 5 maanden bij interim nadien was het vast

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 okt 2018 21:22

Dan is dit maar een goed jaar +/- 18 maanden.

in dienst !
15 tot 18 maanden = 9 weken vooropzeg

18 tot 21 maanden = 10 weken vooropzeg !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tessavanderwildt
Berichten: 12
Juridisch actief: Ja

#9 , 09 okt 2018 07:08

Is het ook niet zo dat een ontslag degelijk gemotiveerd moet zijn ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 okt 2018 09:47

Is het ook niet zo dat een ontslag degelijk gemotiveerd moet zijn ?
Past niet in de groep is ook een geldige motivatie , of reorganisatie er zijn zoveel motivatie dat een werkgever kan gebruiken die geldig zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”