verbrekingsvergoeding door huurder niet betaald

BIPE
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

verbrekingsvergoeding door huurder niet betaald

#1 , 08 okt 2018 09:56

De huurders verbraken het 9-jarig contract en zijn onder andere de verbrekingsvergoeding van 2 maand huur verschuldigd.
Zij zijn echter vertrokken (eind augustus) zonder deze te betalen en reageren niet op telefoon en aangetekende brieven hierover.

Welke stappen kan ik ondernemen om deze vergoeding te bekomen?
De makelaar, via wie het huurcontract opgemaakt werd, meldt dat zij hier niets kunnen doen omdat zij derde partij zijn.

Buiten de verbrekingsvergoeding is er ook het feit dat de uittredende plaatsbeschrijving opgemaakt werd maar dat de huurders, hoewel uitgenodigd via de makelaar, niet opdaagden. Ze hebben deze ook niet willen ondertekenen maar de meterstanden die we lieten opnemen in de plaatsbeschrijving hebben ze wel overgenomen op overdrachtsformulieren voor water en electriciteit.

De huurwaarborg is niet vrijgegeven door ons en daar is ook nog niet over gecommuniceerd.
Deze dekt 2 maand huur en dus eventueel de verbrekingsvergoeding.

Graag jullie advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 okt 2018 10:51

Een klassieke truc in de huurderswereld. Als ze de HWB niet vrijgeven door het document van de bank te ondertekenen kan jij niet aan de waarborg, en blijft die verbrekingsvergoeding ook onbetaald. Ook blijf je met de eventuele aanwezige huurschade zitten. Ken je hun huidige woonplaats? Stuur hen dan een laatste aangetekende aanmaning tot betaling en ondertekening van de PB. Indien ze niet reageren
zal je naar de vrederechter moeten stappen. Vraag daar ook gelijk een vergoeding voor de door u gemaakte kosten (aangetekende brieven, telefoon, rechtbank, eventueel raadsman, verplaatsingen, uw eigen tijd)
Dergelijke huurders moeten eens een lesje krijgen. Heb die destijds als beheerder van gebouwen vele malen meegemaakt.

adizal

#3 , 08 okt 2018 12:13

Een klassieke truc in de huurderswereld. Als ze de HWB niet vrijgeven door het document van de bank te ondertekenen kan jij niet aan de wa
Dergelijke huurders moeten eens een lesje krijgen. Heb die destijds als beheerder van gebouwen vele malen meegemaakt.
Mava105, je moet dit niet persoonlijk nemen want ik zeg dit niet met slechte bedoelingen.
Je hebt gelijk, daar valt niet over te twijfelen, maar ik vind het wel grappig de manier waarop je reageert, het ligt er vingerdik op dat je niet hoog oploopt met huurders.
Maar je weet ook wel dat vele verhuurders ook geen doetjes zijn om nog maar te zwijgen over immo verhuur kantoren.
Als het over iemand pluimen of in het zak zetten gaat, dan zijn de huurders toch nog ver in de minderheid en ook een huurder doet het stiekem en de verhuurder en immo verhuurkantoren durven het zelfs openlijk te doen.

Reclame

BIPE
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 okt 2018 15:54

Bedankt voor jullie reactie Mava105 en adizal. Het is niet onze bedoeling om hier iemand in het zak te zetten. Dit is onze eerste maal dat we verhuurden. Wij zijn dan ook verbaasd dat een makelaar niets doet en zich indekt door te zeggen dat ze derde partij zijn. Waarom dan een contract via hen laten tekenen in de toekomst als ze bij moeilijkere situaties niet kunnen / willen helpen.

Echter de houding van de huurders stuit ons het meest tegen de borst. Een correcte afhandeling van minstens de verbrekingsvergoeding hadden we wel verwacht. Wij hebben hen nog ruime tijd gelaten in de hoop dat ze alsnog zouden reageren (telefonisch en via email zegden ze toe dat ze de PB zouden lezen en evalueren; echter zonder enig gevolg nadien) Zij hebben enkel actie ondernomen waar zij financieel voordeel uithaalden maar nergens een tegemoetkoming noch financieel noch door teruggave van ontvreemde goederen van het huis noch door erkenning van berokkende schade.

ter info: wij hebben hen een maand opzegtermijn kwijtgescholden, wij lieten hen voor aanvang van huurcontract gratis 2 weken in het huis en nu, na vertrek uit het huis lieten we oogluikend toe dat ze hun post nog ruim een maand uit de brievenbus haalden. Wij lieten hen ook nog goederen ophalen die ze hadden achtergelaten na vertrek, … echter lijkt het dat je als verhuurder gewoon niets kan doen. Bizarre situatie en verre van correct.

Dat laatste aangetekend schrijven met ingebrekestelling voor de verbrekingsvergoeding die niet betaald werd staat klaar om verstuurd te worden. Wij verwachten echter niet dat zij enige kost zullen erkennen noch vergoeden (plaatsbeschrijving / schilderwerken / verwaarloosde tuin / beschadigd schrijnwerk / …) en dat lijkt blijkbaar allemaal zo te kunnen.

Heeft iemand ervaring met een advocaat die jullie kunnen aanraden in het Antwerpse?

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 08 okt 2018 15:58

Hun nieuw adres kan u steeds krijgen op de gemeente als u het huurcontract meeneemt en de andere AS die u al gestuurd hebt.
Is een van de weinige redenen dat de gemeente nog een adres mag geven.
Let wel u moet aan alle huurders die contract hebben getekend een AS sturen best met een antwoordkaart en erin vermelden dat u de brief ook stuurt via gewone brief en u verwijst steeds naar elkaar.
Wettelijke intrest is ook invorderbaar vanaf de eerste AS maar vermeld het best nu ook.
Eventueel ook bedrag van huurschade.
Bij vrederechter misschien best ineens dagvaarden en die kosten + de kosten van de AS -en enz ook terugvorderen.
Schrijf het chronologisch verloop van alles uit en bezorg dat bij dagvaarding ook aan tegenpartij en aan griffie vredegerecht.

http://www.lexalert.be/nl/article/wette ... lt-in-2017

PS ik heb bij de vrederechter meer huurders dan verhuurders geweten die niet in orde waren.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 08 okt 2018 16:24

het ligt er vingerdik op dat je niet hoog oploopt met huurders.
.
Ik heb bijna 30 jaar ervaring met huurders op professioneel vlak. Ik heb er al die tijd mijn kost mee verdient. Ik zou boeken kunnen schrijven over mijn ervaringen (zowel positieve als negatieve),
Spijtig dat ik bij mijn pensioenname de 1000 den foto's, die ik genomen had al die jaren, niet heb kunnen meenemen. Ik had al die tijd een toestel bij met een speciale groothoeklens, zodat ik telkens foto's kon nemen van een kleine plaats.
Je haren zouden ten berge rijzen door te zien hoe sommige huurders een pand achterlaten., en dan heb ik het nog niet over de financiële kost. Die was voor rekening van mijn werkgever. Soms zie je op TV beelden van een huurschade. ik heb het allemaal gezien en soms nog erger. Ik moest er voor zorgen dat alles hersteld werd en terug verhuurbaar gemaakt werd.. Gelukkig had ik daar de nodige aannemers voor.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 08 okt 2018 18:36

Een van de cases - is zelf op TV geweest indertijd- was een huurder die klaagde dat zijn huisbaas niets in orde bracht.
Verhaal was iets anders - huurder had in de kelder alle buizen stukgeslagen (water en riolering) - dus ook uiteindelijk de elektriciteitsmeter die het begaf - boven alle leidingen van de muren getrokken - een glazen koepel zowel de binnen als de buitenkoepel stukgeslagen. plinten deurstijlen enz allemaal verwijderd en opgestookt in een kacheltje dat hij onder de ex glazen koepel had gezet. Geen enkele deur stond er nog in. Muren waren uitgekapt en parket opgebroken (en ook opgestookt) keuken kort en klein geslagen op binnenkoer meer dan een container afval . Had de commerciële omroep niet in beeld gebracht. enz enz.
Maar ook huisjesmelkers met enkele tientallen panden die het ook niet nauw nam -
Die is wel aangeklaagd via het Krotop team van de gemeente.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 08 okt 2018 20:07

Een van de cases - is zelf op TV geweest indertijd- was een huurder die klaagde dat zijn huisbaas niets in orde bracht.
Verhaal was iets anders - huurder had in de kelder alle buizen stukgeslagen (water en riolering) - dus ook uiteindelijk de elektriciteitsmeter die het begaf - boven alle leidingen van de muren getrokken - een glazen koepel zowel de binnen als de buitenkoepel stukgeslagen. plinten deurstijlen enz allemaal verwijderd en opgestookt in een kacheltje dat hij onder de ex glazen koepel had gezet. Geen enkele deur stond er nog in. Muren waren uitgekapt en parket opgebroken (en ook opgestookt) keuken kort en klein geslagen op binnenkoer meer dan een container afval . Had de commerciële omroep niet in beeld gebracht. enz enz.
Maar ook huisjesmelkers met enkele tientallen panden die het ook niet nauw nam -
Die is wel aangeklaagd via het Krotop team van de gemeente.
Hen zelfs meegemaakt in St-Niklaas, dat een huurder, onder het mom van een paar kleine aanpassingen waarvoor hij toestemming had, erin slaagde de hele achtergevel van 3 verdiepingen hoog in zijn geheel af te breken (zogezegd is slechte staat), met inbegrip van het grootste deel van de binnenmuren en dan het pand verliet voor wat het was omdat hij van zijn bank geen lening kreeg voor die "kleine aanpassing"
In Zandhoven meegemaakt dat de huurder alle binnenmuren en alle vloerplaten (in beton) tussen gelijkvloer, 1ste verdieping en zolder helemaal had weggebroken om er een grote dancing van te maken (er waren er nog een paar in de buurt) Het dak werd nog opgehouden door een paar houten balken eronder te steken van bijna 10 meter lang, die al krom stonden van de spanning erop.
Beide gebouwen moesten uiteindelijk, na een gerechtelijke procedure, in zijn geheel worden afgebroken, en vervangen door een nieuwbouw. Spijtig dat ik de foto's hiervan hier niet meer kan plaatsen.

BIPE
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 okt 2018 00:40

oke, deze nieuwe updates zetten het even in een ander daglicht en daarmee vergeleken is onze situatie niet erg. Het is niet zo dat er zaken bewust afgebroken of vernield werden en huur is tot laatste maand betaald.

Bedankt allemaal.

BIPE
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 okt 2018 10:11

Update: de nieuwe adresgegevens van de huurder heb ik. Daarheen werd vorig aangetekend schrijven gestuurd maar ik kreeg net bericht van de post dat ze dit aangetekend schrijven nooit ophaalden. Tevens hebben ze hun eigen dakwerkersbedrijf nog gelinkt aan onze woonst op hun website en dat voelt ook niet goed aan.

Er komen steeds meer zaken boven water.

Heeft iemand goede ervaring met een advocaat die je kan aanraden? Ik zou hem/haar dan willen consulteren in verband met de verdere afhandeling van dit dossier want ik vrees dat ik inderdaad de juridische weg opmoet en zal hulp nodig hebben om dit correct af te handelen.

Met vriendelijke groet,

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 09 okt 2018 11:20

Als u geen geschikte advocaat vindt op dit forum (PB's ?) zou ik al eens informeren naar lesgevers/advocaten bij syntra (Antwerpen ) bijvoorbeeld.

Die werken zeker met gespecialiseerde advocaten, met de nodige practische kennis en ondervinding terzake..

Terug naar “Huren”