aangifte nalatenschap

marieke.s
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

aangifte nalatenschap

#1 , 07 okt 2018 15:18

Hallo,

Ik onderneem een poging om de aangifte zelf in te vullen. Mijn ouders zijn allebei overleden en ik ben enige erfgenaam.
Nu heb ik volgende vragen:

-Bij verzekeringen moet je invullen of de lichamelijke roerende goederen verzekerd zijn.
Mijn moeder had een brandverzekering voor haar inboedel voor 70000 €. Ik veronderstel dat ik verplicht ben om dit in te vullen.
Nu zijn haar meubels dit bedrag zeker niet meer waard. Moet ik dit bedrag dan ook invullen bij eigen vermogen (aktief) en omschrijven als inboedel?
Of moet het bedrag van de verzekering niet hetzelfde zijn ?

-Mijn moeder heeft het huis geërfd van haar ouders en ze had ook haar eigen huis waar ik al voor de helft eigenaar van ben.
Bij haar huis heb ik ingevuld bij aandeel in onroerend goed: VE 1/2 en bij raming vh aandeel de helft van de waarde.
Bij het huis van haar ouders moet ik dan VE 1/1 invullen veronderstel ik ? + de volledige som bij raming vh aandeel ?

Zou ik het toch beter door een notaris laten invullen ?
Thanks..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 07 okt 2018 16:56

Die 70.000 € is de nieuwwaarde, die moet u vermelden bij de verzekering. Bij 'roerende goederen' zet u voor inboedel en meubelen : 500 €. Dat kan, die 70.000 € is nodig om alles nieuw te kunnen kopen.
U bent enige erfgenaam, zegt u. U erft alles. Dan zet u overal : 1/1 VE. Eventueel vermelden : de helft van de woning en die waarde. U moet ook nog ergens vermelden dat er overgang van vruchtgebruik is. Het vruchtgebruik dat uw moeder had op de helft van de tweede woning komt nu bij de blote eigendom die u al had. Zo wordt u volle eigenaar van de ganse woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

marieke.s
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 okt 2018 19:33

Heel erg bedankt want simpel is het niet !

Nog een vraagje:

Bij het passief, mag ik daar buiten de begrafeniskosten ook alle rekeningen ingeven die achteraf nog op haar naam gekomen zijn ? Zoals Pidpa, ziekenhuiskosten, brandverzekering voor het komende jaar, telenet enz..
Hiervan moet ik de kopijen bijvoegen.

Moeten er nog kopijen meegestuurd worden ? Ze spreken niet van een akte van overlijden, overzicht van de bank enz...blijkbaar hebben ze enkel de bewijzen van het passief nodig.
Kopie huwelijkscontract zie ik wel staan maar dat heeft geen zin want mijn vader was al jaren geleden overleden.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 07 okt 2018 22:42

Brandverzekering,Pidpa en zo mag je maar meetellen vanaf vervaldag tot dag van overlijden.
Misschien beter voor de forfait kiezen : dan moet je niets aan bewijs meesturen. Voor begrafenis is dat iets meer dan 6000 €, voor andere kosten 1570 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

marieke.s
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 okt 2018 11:48

Nog een vraagje:
Mijn moeder had een soort belegging, er staat levensverzekering op het document. (zo had ze er 3) Ze hebben deze bedragen nu aan mij uitgekeerd
Moet ik dit bij de levensverzekering zetten of gewoon bij het roerend goed bij haar andere rekening ?
Bij de levensverzekering kan je enkel het bovenste deel knippen en plakken maar ik heb dan het gedeelte nodig waar staat:
"er is een uitkering naar aanleiding van het overlijden" moet ik dit dan 3 x proberen te plakken ?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 08 okt 2018 18:17

Dit zijn waarschijnlijk beleggingen tak21. Die moeten wel vermeld worden bij de verzekeringen. Die zin is maar één keer aan te duiden, maar je moet wel zorgen dat je de drie verzekeringen kan noteren. Die uitgekeerde bedragen worden wel bij de roerende waarden geteld om uw erfbelasting te berekenen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”