Lening betreffende de woning

EkaterinaM
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Lening betreffende de woning

#1 , 05 okt 2018 10:47

Hallo,
Ik kom uit relatie van 15 jaar. Van 2009 officieel samenwonend .
Ik was altijd tenlaste van mijn ex-partner geweest.
In 2013 zijn we een lening aangegaan voor een huis te bouwen. Beide een bedrag van 200.000€.
In 2017 beiindigd mijn ex ons wettelelijk samenwoningscontract met deurwaarder omdat hij al 2 jaar andere vriendin heeft, in november 2017 stuurt hij mij aangetekend brief om de de woning binnen de 30 dagen te verlaten.
Van Schriek ga ik erop in en ga met ons 2 kinderen bij vriendin wonen .
Tot op het heden wil mijn ex de lening niet op zich nemen . Hij zegt dat ik voor de rest van mijn leven mee ga betalen .
Wat bleek nu , ik heb hem 100% vertrouwd , hij heeft het huis op zijn naam staan. Ik ben enkel de 2 de betaler. Wat wil zeggen indien hij de lening niet meer zelf kan betalen, alle schulden op mij komen.
Nu is mijn vraag heb ik nog recht om iets terug te trekken van het huis. Ik heb van 2011 vast werk en heb mijn loon altijd op mijn ex zijn rekening gestoord . Aangezien ik hem vertrouwde en niets te kort kwam.
Wat kan ik het beste doen en heb ik ergens recht op !?
Hopeloos wordt ik ervan ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 okt 2018 12:18

Ik was altijd tenlaste van mijn ex-partner geweest.
Onmogelijk. Een partner kan nooit ten laste genomen worden. U kan mogelijk genoten hebben van het huwelijksquotiënt, maar dat is iets helemaal anders dan "ten laste nemen".
In 2013 zijn we een lening aangegaan voor een huis te bouwen. Beide een bedrag van 200.000€.
Bedoel je een lening van € 200.000 die op beide namen stond? Want "beide een bedrag van €200.000" klinkt als een lening van €400.000
Tot op het heden wil mijn ex de lening niet op zich nemen . Hij zegt dat ik voor de rest van mijn leven mee ga betalen .
Wat bleek nu , ik heb hem 100% vertrouwd , hij heeft het huis op zijn naam staan.
??? Dus jij bent 0% eigenaar van die woning??? Hoe is dat kunnen gebeuren? Heeft jullie notaris daar geen stokje voor gestoken of u deftig ingelicht van de gevolgen?
Ik ben enkel de 2 de betaler. Wat wil zeggen indien hij de lening niet meer zelf kan betalen, alle schulden op mij komen.
Inderdaad. Maar... De hypotheek rust wel op het huis! Dus met andere woorden: als de lening niet afbetaalt wordt, zal de woning verkocht worden om die lening af te betalen! Aangezien jij toch geen eigenaar bent (wat onbegrijpbaar is, want normaal moet je sowieso een aandeel hebben in het onroerend goed, als uw naam op een hypothecaire lening staat), heb jij daar helemaal geen last van. Uw ex is zijn woning kwijt, and that's it.
Wat kan ik het beste doen en heb ik ergens recht op !?
Zoals ik al zei: als je een hypothecarie lening ondertekend, wordt er verondersteld dat jij ook een stukje eigenaar bent van het vastgoed waarvoor die lening getekend wordt. Er is hier blijkbaar wel wat misleiding (naïviteit van uw kant) in het spel, maar om daarmee verder te gaan? Ik denk dat je dan best een goede advocaat raadpleegt.

Wat verdere afbetaling van de lening betreft: als jij geen aandeel heb in die woning, stop dan uw inbreng in de afbetaling. Ga eventueel met de bank eens praten en zeg hen dat jij wel op die lening staat, maar geen mede-eigenaar bent van die woning en bijgevolg niet meer van plan bent bij te dragen bij de afbetaling en voor jouw part de woning mag verkocht worden om de schulden terug te betalen, indien uw ex de lening niet verder afbetaalt. Je kan dit ook zo aan uw ex meedelen. Hij kan je wel eisen mee af te betalen, maar hij heeft geen been om op te staan om je tot iets te verplichten. Zelfs al was je wel een deel mede-eigenaar, dan nog zou jij de verkoop van die woning in gang kunnen zetten.

Uw ex denkt misschien dat hij het slim gespeeld heeft, maar 100% eigenaar zijn van een woning waarop een hoptheek rust van een lening die je zelf niet 100% kan afbetalen, is nogal dom...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sianna
Berichten: 156

#3 , 05 okt 2018 13:41

@Gebruiker21 : ik denk dat het de bank momenteel worst weest of ze nu eigenaar is of niet... als ze mee op de lening staat en hij betaald niet, dan zullen ze bij haar langskomen om hun geld. Indien ze niet kan betalen en de woning verkocht moet worden, zal ze eerst op de zwarte lijst terecht komen - met alle gevolgen vandien - én bestaat er de kans dat de woning verkocht wordt aan minder dan wat er nog openstaat aan lening en ze alsnog een deel moet afbetalen.

Mijn idee: eerst naar de notaris met een kopie van die akte en laten nakijken of ze toch niet van een deel van de woning eigenaar is.
Indien ja: verkoop woning in gang zetten via rechtbank, dus advocaat contacteren.
Indien nee: advocaat contacteren en bank via rechtbank vragen om van de lening geschrapt te worden, aangezien geen eigenaar en geen woongenot.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 okt 2018 13:52

@Gebruiker21 : ik denk dat het de bank momenteel worst weest of ze nu eigenaar is of niet...
De enige die dit worst zou moeten wezen is de ex.
als ze mee op de lening staat en hij betaald niet, dan zullen ze bij haar langskomen om hun geld. Indien ze niet kan betalen
Hier is het geen kwestie van "kunnen" betalen, maar van "willen" betalen. De hypotheek op de woning is de garantie voor de bank dat de lening zal terugbetaald worden. Als de topic starter dus niet meer betaalt, zal de bank hooguit eens komen vragen waar de afbetaling is, maar als het antwoord is: "Sorry, ik kan / wil / ga die niet meer betalen.", en de ex betaalt ook niet, zal de bank gewoon de woning verkopen.
zal ze eerst op de zwarte lijst terecht komen - met alle gevolgen vandien
Da's waar, da's het énige nadelige gevolg voor haar. Als ze dus zelf een lening wenst af te sluiten in de nabije toekomst, kan dit een probleem zijn (idem als ze een credit card wenst en dat soort zaken).
én bestaat er de kans dat de woning verkocht wordt aan minder dan wat er nog openstaat aan lening en ze alsnog een deel moet afbetalen.
Die kans bestaat, maar de afbetalingen lopen al 6 jaar. In normale omstandigheden zou de woning toch voldoende moeten kunnen opbrengen om de lening af te lossen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

EkaterinaM
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 okt 2018 22:20

Bedankt voor jullie reactie, ik ben bij de notaris geweest . Hij mag van mijn ex me geen kopie van de akte geven, heeft naast me naar mijn ex gebeld en hij heeft hem dat verboden met de sussende antwoord om mij te zeggen dat de bank dat al een jaar behandeld en ze willen er voorschot voor om mij van de lening af te doen.
Mijn notaris heeft me helemaal niet gewaarschuwd . Ik hoor ze wel nog samen lachen, vrouwen mag je nooit iets toevertrouwen. Dus idd lomp en naif van me, ik was zwanger van ons 2 de . Enige wat ik wou is een gezellig huisje voor ons gezin. Ouderwetse gedachtegang. Ik dacht dat hij eerlijk was .
Hij beweert dat hij de volledige eigenaar is, ik heb enkel getekend en nooit gelezen wat op dat papier staat.
Ik wil zo snel mogelijk af van de lening.
We waren niet getrouwd , enkel wettelijk samenwonend. Ik stond ook op zijn boekje van de voorzorg , als tenslaste van hem toen ik nog geen inkomen had.
Dus... idd ingewikkeld en totaal ondoordacht van mij.
Hij zelf beweert dat op de rechtbank ik geen recht heb om nog maar 1 euro cent omdat ik niet mee betaald heb.
Ik heb dus sinds 2011 gewoon braaf mijn loon gestoord op zijn rekening aangezien ik geen weet van betalingen Had en hem volledig financieel alles toevertrouwde .
Sinds december 2017 woon ik alleen en apart en dus ook geen loon meer voor hem nog enkele betaling.
Hij betaalt de hypotheek zelf af en kadastraal inkomen.
Waar kan ik best advocaat raadplegen, kan iemand me een goeie aanraden.
Vriendelijk bedankt

EkaterinaM
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 okt 2018 22:25

Op mijn id kan ik lezen dat we beide een bedrag van 200.000€ geleend hebben
Ik heb ook getekend voor zijn dochteronderneming - 40.000€ geleend op mijn naam. Hij beweert dat ik geen mede-eigenaar ben, maar kan ik dat deel zomaar opeisen. Hij heeft gewoon mijn goedgelovigheid gebruikt in zijn voordeel .
Hopeloos...

Terug naar “Echtscheiding”