Vermiste/gestolen kater

Katertje34
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Vermiste/gestolen kater

#1 , 06 okt 2018 16:43

Sinds februari van dit jaar is onze kater vermist. Het is een Maine Coon van 4,5jaar. Hij mocht op den duur buiten en ging al eens verder en verder maar kwam steeds terug. Op een bepaald moment niet meer hij had een aanvaring met onze hond en de laatste keer had ik een kanjer van een teek eruit gehaald. Op 18/3 heb ik zijn chip laten registreren op vermist. Nu blijkt sinds vorige week dat onze overburen hem in 'huis' hebben genomen. Ze hebben hem laten castereren, chippen,tanden laten reinigen,...een hele verzorging die om en bij de 500€ kost. Blijkbaar heeft hun dierenarts gezegd dat hij niet gechipt was!!Waar ik wel degelijk de bewijzen van heb. Nu krijgen we onze kat terug op voorwaarde dat we hun 500€ geven in ruil voor onze kater. Nu we willen een kleine vergoeding geven maar voor de rest heeft ze er zelf voor gekozen. Ondertussen heeft ze tweemaal de bevestiging gekregen dat degelijk onze kater is en wilt ze hem niet teruggeven tenzij 500€ of we hem kunnen vangen. Volgens de wetgeving moet onze kater uiterlijk tegen 1/1/2020 worden gecastreerd. De dierenarts beweert dat ze niet had gezien dat het een Maine Coon was en heeft enkel de verzorging toegepast. Mevrouw had last van een zwerfpoes. Dit allemaal betwist ik ten zeerste als je last hebt van een 'zwerfpoes' kan je andere maatregelen treffen dan enkel naar je dierenarts rijden en hem ineens een volledige behandeling laten geven! Dit zou een zaak zijn voor het vredegerecht. Ondertussen heb ik klacht ingediend bij de politie aangezien ze ons nog steeds onze kater niet hebben terug bezorgd. Een vergoeding wensen we te geven maar geen 500€. Maar dat is een zaak voor vredegerecht we zijn nog steeds eigenaar. Het genot hebben van onze kat maar niet willen opdraaien voor de kosten? In dit hele verhaal is de dierenarts schuldig. Onze kater heeft dus nu twee chippen! De buren hebben bevestigd dat ze onze kat eten gaven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 06 okt 2018 17:18

stuur de overburen een aangetekend schrijven met de melding dat de kat van u is en reeds op datum X werd gechipt, geregistreerd en gevaccineerd, etc . . .

meld in dat schrijven dat in dien er geen positief antwoord komt binnen 7 dagen, u genoodzaakt zal zijn om de zaak voor te brengen bij de vrederechter op basis van het onrechtmatig achterhouden van u kat met de nodige dwangsommen per dag

meld in het schrijven dat u geen overeenkomst hebt met hun (overburen) of de dierenarts die zij gekozen hebben en dat het hun eigen keuze was om die (dure?) dierenarts te kiezen en dat het hun keuze was om al die behandelingen te laten uitvoeren

meld in dat schrijven dat het niet uw fout is dat de dierenarts niet in staat was om de chip te vinden, lezen en na te gaan of de kat als dan niet van iemand anders is

juridisch gezien word een kat aanzien als een "ding", de persoon die kan aantonen dat het ding tot hem behoort heeft er recht op.

aangezien u kan aantonen dat de kat op datum X reeds gechipt en geregistreerd was kunnen uw overburen niet beweren dat de kat van hun is, nog kunnen zij dan kosten op u verhalen

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 06 okt 2018 18:42

Wisten de buren dat het jullie kat kon zijn?
Flyers in de omgeving - briefjes in bussen???

Reclame

Katertje34
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 okt 2018 20:04

Wisten de buren dat het jullie kat kon zijn?
Flyers in de omgeving - briefjes in bussen???
Dit werd op social media geplaatst,Hoplr, dierenbescherming was op de hoogte,...nee geen flyers. Maar zij zijn ook niet komen bellen bij ons.

Katertje34
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 okt 2018 20:06

stuur de overburen een aangetekend schrijven met de melding dat de kat van u is en reeds op datum X werd gechipt, geregistreerd en gevaccineerd, etc . . .

meld in dat schrijven dat in dien er geen positief antwoord komt binnen 7 dagen, u genoodzaakt zal zijn om de zaak voor te brengen bij de vrederechter op basis van het onrechtmatig achterhouden van u kat met de nodige dwangsommen per dag

meld in het schrijven dat u geen overeenkomst hebt met hun (overburen) of de dierenarts die zij gekozen hebben en dat het hun eigen keuze was om die (dure?) dierenarts te kiezen en dat het hun keuze was om al die behandelingen te laten uitvoeren

meld in dat schrijven dat het niet uw fout is dat de dierenarts niet in staat was om de chip te vinden, lezen en na te gaan of de kat als dan niet van iemand anders is

juridisch gezien word een kat aanzien als een "ding", de persoon die kan aantonen dat het ding tot hem behoort heeft er recht op.

aangezien u kan aantonen dat de kat op datum X reeds gechipt en geregistreerd was kunnen uw overburen niet beweren dat de kat van hun is, nog kunnen zij dan kosten op u verhalen
Ik heb reeds een klacht ingediend bij de politie. Beter eerst een brief verzenden?

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#6 , 06 okt 2018 20:16

stuur de overburen een aangetekend schrijven met de melding dat de kat van u is en reeds op datum X werd gechipt, geregistreerd en gevaccineerd, etc . . .

meld in dat schrijven dat in dien er geen positief antwoord komt binnen 7 dagen, u genoodzaakt zal zijn om de zaak voor te brengen bij de vrederechter op basis van het onrechtmatig achterhouden van u kat met de nodige dwangsommen per dag

meld in het schrijven dat u geen overeenkomst hebt met hun (overburen) of de dierenarts die zij gekozen hebben en dat het hun eigen keuze was om die (dure?) dierenarts te kiezen en dat het hun keuze was om al die behandelingen te laten uitvoeren

meld in dat schrijven dat het niet uw fout is dat de dierenarts niet in staat was om de chip te vinden, lezen en na te gaan of de kat als dan niet van iemand anders is

juridisch gezien word een kat aanzien als een "ding", de persoon die kan aantonen dat het ding tot hem behoort heeft er recht op.

aangezien u kan aantonen dat de kat op datum X reeds gechipt en geregistreerd was kunnen uw overburen niet beweren dat de kat van hun is, nog kunnen zij dan kosten op u verhalen
Ik heb reeds een klacht ingediend bij de politie. Beter eerst een brief verzenden?
u had beter eerst een aangetekende zending verstuurd, kwestie van nog meer bewijzen te hebben dat u de overburen op de hoogte heeft gesteld dat het uw kat betreft en dat zij deze niet zomaar mochten bijhouden (laat staan dure kosten maken)

nu hebt ge eigenlijk een stap overgeslagen, op zich zou dat geen kwaad mogen, de kat was immers eerst door u gechipt en geregistreerd

Katertje34
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 okt 2018 23:16

Bedankt Drone voor de info

artemis
Berichten: 3293

#8 , 07 okt 2018 00:26

Het verhaal van de 2 chips is bizar. Weet u welke dierenarts de 2de chip heeft geplaatst? Zonder dus te checken op een 1ste? Als dat klopt dan is dat grove nalatigheid van die DA waar uw buren niet eens aan kunnen doen.
De dag van vandaag worden open loslopende katers/poezen al sneller als zwerfkat aanzien vanwege de castratieplicht en doordat serieuze kattenliefhebbers de risico's daarvan goed kennen.
Wisten de buren dat het jullie kat kon zijn?
Flyers in de omgeving - briefjes in bussen???
Dit werd op social media geplaatst,Hoplr, dierenbescherming was op de hoogte,...nee geen flyers. Maar zij zijn ook niet komen bellen bij ons.
Buren hoeven geen sociale media te volgen. U had actief kunnen zoeken in uw directe omgeving.
Maine Coon (dus kat met stamboom) of niet doet weinig ter zake.

Bewijs van aangifte verlies kat heeft wel belang.

Katertje34
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 okt 2018 09:31

Ja de dierenarts heeft inderdaad bevestigd dat er nu een tweede chip inzit. De facturen van de kosten heb ik ook ontvangen. (Betaald door de buren) ze hebben maanden het genot gehad van onze kat. Ze gaven hem zelfs eten. Er is dus geen sprake van een zwerfpoes. Ook nooit geweest want hij kwam altijd terug. Tot een kleine aanvaring met onze hond. Toen bleef hij weg.

De dierenarts heeft een enorme fout begaan.
Kans op vervreemding van de kat is ook groot.

Nee buren hoeven niet social media te volgen. Wel heb je een burgerplicht indien je last hebt van een 'zwerfpoes'.
Dit was ook een piste dat de dierenarts niet heeft gevolgd.

Ondertussen is hij gecastreerd,indien we ermee wensten te kweken kan dit ook niet meer.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#10 , 08 okt 2018 16:08

Ja de dierenarts heeft inderdaad bevestigd dat er nu een tweede chip inzit. De facturen van de kosten heb ik ook ontvangen. (Betaald door de buren) ze hebben maanden het genot gehad van onze kat. Ze gaven hem zelfs eten. Er is dus geen sprake van een zwerfpoes. Ook nooit geweest want hij kwam altijd terug. Tot een kleine aanvaring met onze hond. Toen bleef hij weg.

De dierenarts heeft een enorme fout begaan.
Kans op vervreemding van de kat is ook groot.

Nee buren hoeven niet social media te volgen. Wel heb je een burgerplicht indien je last hebt van een 'zwerfpoes'.
Dit was ook een piste dat de dierenarts niet heeft gevolgd.

Ondertussen is hij gecastreerd,indien we ermee wensten te kweken kan dit ook niet meer.

heeft de politie ondertussen al contact opgenomen met de overburen?

is eigenlijk een zaak die niet moet aanslepen en duidelijk is (kat is van u)

als de overburen hun kosten willen vergoed zien gaan ze naar mijn inziens toch naar de rechtbank moeten trekken

Katertje34
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 okt 2018 21:05

Ja de dierenarts heeft inderdaad bevestigd dat er nu een tweede chip inzit. De facturen van de kosten heb ik ook ontvangen. (Betaald door de buren) ze hebben maanden het genot gehad van onze kat. Ze gaven hem zelfs eten. Er is dus geen sprake van een zwerfpoes. Ook nooit geweest want hij kwam altijd terug. Tot een kleine aanvaring met onze hond. Toen bleef hij weg.

De dierenarts heeft een enorme fout begaan.
Kans op vervreemding van de kat is ook groot.

Nee buren hoeven niet social media te volgen. Wel heb je een burgerplicht indien je last hebt van een 'zwerfpoes'.
Dit was ook een piste dat de dierenarts niet heeft gevolgd.

Ondertussen is hij gecastreerd,indien we ermee wensten te kweken kan dit ook niet meer.

heeft de politie ondertussen al contact opgenomen met de overburen?

is eigenlijk een zaak die niet moet aanslepen en duidelijk is (kat is van u)

als de overburen hun kosten willen vergoed zien gaan ze naar mijn inziens toch naar de rechtbank moeten trekken
Ja na mijn melding zijn ze daar geweest en hebben onze kat niet meegenomen.
Ja zo zie ik het ook.
Een klacht bij de orde der dierenartsen gaan we indienen.
Mocht je tips hebben?
Ik ga verwijzen naar verschillende artikels van hun deontologische code. Volgens mij heeft ze er redelijk veel geschonden.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#12 , 11 okt 2018 22:12

een klacht bij de orde van dierenartsen en verwijzing naar de deontologische code kan zeker geen kwaad.

dat de politie de kat niet mee neemt is op zich niet zo raar, het is een burgerlijk geschil, maar ze hadden misschien wel wat druk kunnen zetten

aangezien het nu wel vaststaat dat het u kat is, kan u altijd de buren via aangetekend schrijven laten weten, dat u per dag een schade vergoeding eist zolang zij de kat niet terug aan u bezorgen.

dat de kosten die zij gemaakt zouden hebben hun niet het recht geeft om de kat achter te houden en dat zij bijgevolg strafbare feiten plegen aangezien zij op de hoogte zijn dat het niet hun kat is

Terug naar “Andere”