Studeren na anderhalfjaar gewerkt te hebben

Dxchanel
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Studeren na anderhalfjaar gewerkt te hebben

#1 , 05 okt 2018 16:31

Hallo!

Ik ben 23 jaar en heb 1,5 jaar gewerkt en ben dus doprechtig. Nu volg ik sinds 24 september een voltijdse dagopleiding bij syntra. Hiervoor had ik al vrijstelling aangevraagd maar deze is geweigerd omdat ik net geen 20 uur haal (18,5).
Nu kreeg ik ook te horen dat ik me niet meer als student mag inschrijven omdat ik dus al recht heb op dop en me daarom volledig moet uitschrijven als werkzoekende en eventueel op me vrije dagen moet werken wat bijna onmogelijk is omdat me uren afwisselen door de week, plus er komen stages bij.
Op het moment weet ik even niet wat te doen en of iemand een oplossing heeft of weet als dit wel allemaal correct is.
Want nu heb ik geen recht op werkloosheidsuitkering en geen recht om als student te werken, terwijl ik door de weeks naar school ga.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 06 okt 2018 00:28

Naar school gaan zonder uitkering, of gaan werken en avondonderwijs volgen.

Dxchanel
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 okt 2018 09:01

Naar school gaan zonder uitkering, of gaan werken en avondonderwijs volgen.


Helaas heb ik al te veel geld in men opleiding gestoken om er mee te stoppen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 okt 2018 09:07

Dit zal avond en weekend werk worden, in de horeca is er in de weekends veel werk, maar helaas zal het ook niet makkelijk, zijn daar je niet aan de slag kan als flexi-job daar je 4/5 officieel moet ingeschreven zijn dus minstens 30:40 uur officieel, en de horeca zit financieel ook in een zeer diepe crisis, enkel nog flexi-jobs
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Dxchanel
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 okt 2018 10:04

Dit zal avond en weekend werk worden, in de horeca is er in de weekends veel werk, maar helaas zal het ook niet makkelijk, zijn daar je niet aan de slag kan als flexi-job daar je 4/5 officieel moet ingeschreven zijn dus minstens 30:40 uur officieel, en de horeca zit financieel ook in een zeer diepe crisis, enkel nog flexi-jobs
Vind het maar een moeilijke situatie, ik heb al rond gekeken en het is niet dat ze met flexi jobs gooien, het is helaas zeer beperkt. Vind het zeer vervelend dat ik gewoon niet meer als een student kan werken had alles 100 keer makkelijker gemaakt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 okt 2018 10:21

Vind het maar een moeilijke situatie, ik heb al rond gekeken en het is niet dat ze met flexi jobs gooien, het is helaas zeer beperkt. Vind het zeer vervelend dat ik gewoon niet meer als een student kan werken had alles 100 keer makkelijker gemaakt.
Ik begrijp je toestand hoor !

Maar de wetgever moet ook ergens grenzen trekken, en eerlijk ik denk dat de wetgever toch hier in Belgie daar zeer soepel in is, in Nederland is dit nog een zeer pak moeilijker.
De vraag dit ik me stel is die cursus in de syntra wel een cursus met een erkende diploma van onderwijs??

Omdat ik in het verleden toch andere zaken over gehoord heb.

Een diploma is voor veel mensen onontbeerlijk, zelf heb ik niks en ben nu in pensioen, en heb toch aardige zaken gedaan in mijn leven.

GELD verdienen en GELEERDHEID gaat NIET noodzakelijk samen, maar een goede opleiding maakt het soms gemakkelijker.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Dxchanel
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 okt 2018 11:11

Vind het maar een moeilijke situatie, ik heb al rond gekeken en het is niet dat ze met flexi jobs gooien, het is helaas zeer beperkt. Vind het zeer vervelend dat ik gewoon niet meer als een student kan werken had alles 100 keer makkelijker gemaakt.
Ik begrijp je toestand hoor !

Maar de wetgever moet ook ergens grenzen trekken, en eerlijk ik denk dat de wetgever toch hier in Belgie daar zeer soepel in is, in Nederland is dit nog een zeer pak moeilijker.
De vraag dit ik me stel is die cursus in de syntra wel een cursus met een erkende diploma van onderwijs??

Omdat ik in het verleden toch andere zaken over gehoord heb.

Een diploma is voor veel mensen onontbeerlijk, zelf heb ik niks en ben nu in pensioen, en heb toch aardige zaken gedaan in mijn leven.

GELD verdienen en GELEERDHEID gaat NIET noodzakelijk samen, maar een goede opleiding maakt het soms gemakkelijker.

Ja gelukkig krijg ik wel een diploma als ik slaag! Ik wil me namelijk hierna ook focussen op de richting waar ik voor naar school ga, ik begrijp inderdaad dat ze een lijn moeten trekken maar opzicht zou het allemaal makkelijker zijn als je gewoon het recht hebt tot je 25ste als je naar school gaat om te werken als student zodat het makkelijker is en veel realistischer om wat bij te verdienen.
Het is nu gewoon een beetje zoeken en kijken wat mensen te bieden hebben.
Ik kan wel terug vallen op me ouders maar als ik anderhalf jaar me eigen geld heb verdient is dat heel moeilijk om je daarbij neer te leggen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 okt 2018 11:15

Er is s'avonds ook veel werk bij industrieel kuisploegen, en die betalen zeer goed !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 06 okt 2018 13:02

Er is nochtans een zeer simpele oplossing: om tot je 20 uur opleiding te komen kan je er perfect een andere module bijnemen bij Syntra. Je volgt nu een module van 18,5 uur: dat is géén voltijds dagopleiding, maar een opleiding mbt tot een specifieke vaardigheid waarvoor je een getuigschrift krijgt, maar dus geen diploma. Als je er bijvoorbeeld de module bedrijfsbeheer of een andere kleine module bij zou nemen, kom je ruim over de 20 uur en hou je je dop. Alle Syntrastudenten die werkloosheidssteun ontvangen doen dit zo. Dus waarom jij niet?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 okt 2018 14:39

Dus ik had dit dan toch goed, ergens gehoord dat men daar geen geldige diploma's uitdeelt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8840

#11 , 06 okt 2018 15:39

@lowie: je kan bij Syntra verschillende soorten opleidingen volgen: er is het dagonderwijs voor leren/werken (dat zijn de leerlingen die hun BSO afmaken) die krijgen een diploma. En dan zijn er opleidingen om een bepaalde professionele graad te verwerven: bijvoorbeeld immobiliën bijvoorbeeld (die hebben dan al hun hogere studies gedaan) en dan de modules om een bepaalde vaardigheid onder de knie te krijgen: bvb Webdesign met een bepaalde software of onthaal. Dan krijg je een getuigschrift.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 okt 2018 15:45

in mijne tijd kende ik enkel imov, daar hebben al mijn leerlingen geweest, en ik kom nog van voor IMOV, de Gentse slagers vakschool, in de tarbot straat, ik heb daar mijn halve scholing, scholing en patronaat gedaan. daarna is de halve scholing afgeschaft, ze moesten geen halve gasten meer hebben . :lol: :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Dxchanel
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 okt 2018 16:28

Ik krijg al bedrijfsbeheer bij mijn opleiding, en er is wel duidelijk aangegeven dat je een diploma krijgt bij het slagen en een getuigschrift bij het niet slagen van je examen, ik zou inderdaad een andere modulen erbij kunnen doen, ik kreeg aan de telefoon 2 opties om te stoppen met de studie of me volledig uit te schrijven, al vroeg ik of er nog opties waren en de persoon aan de telefoon beweerde dat er geen waren, dus ik voelde me een beetje hopeloos op dat moment als een extra modulen volgen betekend dat ik wel vrijstelling krijg dan ga ik dat ook zeker doen


Terug naar “Andere”