Ex komt niet over de brug

Sheilah
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Ex komt niet over de brug

#1 , 06 okt 2018 05:20

Ik ben al ruim een jaar bezig met een gerechtelijke procedure, echtsscheiding inmiddels uitgesproken maar omdat er een kind geboren is binnen het huwelijk (was 3 maanden zwanger toen we feitelijk uiteen gingen) loopt er nog een behandeling voor alimentatie van de nu 8 maanden oude baby. Er komt een hoger beroep aan omdat partner plots de vaderschap is gaan ontkennen, de rechter heeft gewoon uitspraak gedaan destijds dat hij tot het tegendeel bewezen is gewoon de wettelijk vader is en N financiële bijdrage moet doen. Maar hij komt maar niet over de brug met de dna test (nou verluid ging dat nu wel komen, ik zal het afwachten, alweer) maar dus tot die tijd komt hij ook niet over de brug met die financiële bijdrage voor het kind.

Nu is het zo dat in theorie hij alles in terugwerkende kracht moet betalen (alimentatie kind)... mijn vraag is dan werkt dat ook in praktijk zo. Kan men onder die alimentatieplicht uitkomen, kan iemand bv gewoon het rechtelihk verzoek steevast blijven negeren? Is deze rechtsvorm dan gewoon voor de show?

Kortom als de rechter pleit dat je moet betalen kun je dat gewoon negeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sheilah
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 okt 2018 19:53

Ik hoor verschillende verhalen van partners die niet willen betalen en er ook mee wegkomen... zelfs na uitspraak van dr rechter.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 06 okt 2018 21:22

Van horen zeggen....
U kan dan via een gerechtsdeurwaarder als vonnis is betekend vb loonbeslag vragen of andere maatregelen.
Ofwel gaat u via DAVO
http://www.davo.belgium.be/

Dat het niet altijd van een leien dakje loopt is nogal duidelijk.

Reclame

Sheilah
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 okt 2018 23:35

Van horen zeggen....
U kan dan via een gerechtsdeurwaarder als vonnis is betekend vb loonbeslag vragen of andere maatregelen.
Ofwel gaat u via DAVO
http://www.davo.belgium.be/

Dat het niet altijd van een leien dakje loopt is nogal duidelijk.
Juist van horen zeggen omdat ik dus de indruk krijg dat het in praktijk anders gaat dan de wet voorschrijft. Maar bedankt voor je reactie.

Van Davo heb ik al gehoord maar ik zit in Nederland - terwijl ik in België procedeer klaarblijkelijk. Ik kan me niet voorstellen dat de Davo mij hier de verschotten stuurt...

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 07 okt 2018 00:45

Als het kind in NL woont dan is de kinderrechter daar bevoegd.

Wat men hoort is dat er mensen niet tevreden zijn met vonnissen maar wat er dan meestal niet wordt bijverteld is wat de juiste toedracht is en wat de correcte feiten zijn.

Dat is mijn ervaring - Rechters zijn er voor de belangen van het kind en voor de wet en dat is niet altijd gelijk aan uw perceptie.

Terug naar “Echtscheiding”