dwangbevel en nu?

sympje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

dwangbevel en nu?

#1 , 05 okt 2018 10:39

Beste

Ik heb vandaag een dwangbevel gekregen voor schulden die ik heb bij de belastingen.
Helaas als zelfstandige is mijn inkomsten zwaar gezakt en kan ik deze onmogelijk betalen.
Mijn vragen zijn als volgt.
Ik heb 24 uur om bedrag van +- 5000 euro te betalen ( wat ik helaas niet heb)
Wat houdt dit nu in, komen ze morgen in het weekend alles halen of opschrijven?
Als ze bv alles meenemen kwa computer, printer,bureau, enzo die ik nodig heb voor mijn werk dan kan ik niks meer doen.(werkt online als designer) wat dan?
Heb ook een eigen auto die ik gebruik voor reclame en werk dat ik doe.(mijn vrouw rijd ermee om mij weg te brengen, want ik heb helaas geen rijbewijs)
Nemen ze die dan ook in beslag?
En stond ook bij dat ze aangetekende brief hadden gestuurd, wat ik dus niet heb ontvangen.
Het is verschieten daarom deze vragen.
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 okt 2018 11:09

Neen dit komen ze nu niet speciaal ophalen, misschien volgende week zal de deurwaarder komen om op te schrijven, dan heb je 5 dagen tijd om verstek aan te tekenen, heb je geen geld voor een advocaat dan ga je zelf naar de griffie van de beslagrechter van 1ste aanleg, die mensen gaan je helpen om een verstek brief op te stellen. daar krijg je binnen de 48 uur bericht van. en probeer met de belastingen een schikking te treffen, normaal had je dit al moeten doen, bij de deurwaarder kan je niks doen als het voor belastingen is, dit moet je zelf vragen aan je belastingkantoor, meestal ga je uitstel en een afbetalingsplan krijgen van maximum 6 maanden ! ,
Maar dit garandeer ik niet want ze zijn tegenwoordig zeer moeilijk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 05 okt 2018 11:53

Als je niet betaald of dit negeert, wordt het enkel erger ... en snel.

Langs de belastingen dus, vandaag nog, en regel een afbetalingsplan !
Belastingen willen nog altijd liefst geld zien. Gebruik dat !
Ze weten daar ook dat met deurwaarders, slotenmaker (als je niet thuis bent) etc. de kosten enkel hoger oplopen, en hun kansen om snel geld te zien enkel verkleinen.

Begin volgende week staat de deurwaarder aan je deur als je niks doet.

Betaal al wat je kan.
Verkoop desnoods je auto zelf - als die volledig van jou is (geen lening of leasing).
Als de deurwaarder beslag legt en je spullen uiteindelijk laat verkopen, brengt dat niks op.

Reclame

sympje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 okt 2018 12:02

Aan denlowie
Dank je voor jou bericht
Ik had al een afbetaling gehad en dat ga ik ook niet meer krijgen denk ik.
Maar door te weinig geld te hebben in de laatste 4 maanden, heb ik 2 maand niet kunnen betalen.
En ben nu weer begonnen om betaling te doen maar dat is dus te laat waarschijnlijk.
heb deze maand nog betaald maar dat is dus niet af gegaan blijkbaar.(geld mss kwijt denk ik dan)
Ik heb een boekhouder die ook rechtelijke zaken doen normaal.
hopelijk helpen ze mij nu eens wel.
Kunnen ze dan nog als ze beslag nemen mijn pc, auto, enzo ?
ook al is dat voor mijn werk.
Want denk niet dat er een oplossing zal komen.

Maar ben wel blij dat ik nog een paar dagen tijd heb om proberen iets te doen.
Alvast bedankt

Aan Inazuma
ok
bedankt om de reactie.
Wat ik kan betalen is 20 euro en heb deze maand hun al 200 betaald.
Geld is gewoon op helaas.
Maar oke van de auto snap ik en denk ook dat dat het beste is.
Hoop echt dat ze mij nog een paar dagen tijd geven om tenminste iets te kunnen regelen.
Dus wil dus zeggen als het mij niet lukt ik niet meer kan werken.
Wij in armoede volledig zitten en daardoor mss wel mijn kinderen kwijt geraak.

Alle ik heb weer hoop

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 05 okt 2018 12:16

Je dient geen verstek aan tekenen maar verzet. Verstek vorderen is iets compleet anders en niet van toepassing. Dit wat betreft de zaak zelf. Je vat hierbij de beslagrechter en dan kan je twisten over de schuld - ik weer niet in hoeverre dat aangewezen is gezien je de schuld erkent.

Wat betreft het beslag, goederen die duidelijk bedoeld zijn voor professionele werkzaamheden kunnen niet in beslag worden genomen tot aan de grens van €2500,-. Lees gerust eens de betreffende artikelen in het gerechtelijk wetboek.

Verkoop die wagen, anders doen zij het voor u (aan een slechtere prijs).
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

sympje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 okt 2018 12:29

Aan Ghentian

Hartelijk dank voor jou antwoord.
Ik veronderstel dat mijn boekouder wel weet hoe dat werkt.
En hopelijk mij kan helpen.

Helaas spijtig van de auto maar met wat geluk kan ik er nog 3000 voor krijgen.
Maar helaas op zo een korte tijd(mss in de familie)

Maar toch bedankt
Ben benieuwd wat ze zeggen
en als ik het niet vergeet laat ik weten hoe het afgelopen is.
Toch maar blijven hopen zekers.
Vriendelijke groeten

sympje
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 okt 2018 15:00

Dank aan allen
Hebben een regeling kunnen treffen wel met zware afbetaling en met wat hulp zal het lukken.
Dank je voor jullie raad.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 okt 2018 15:48

Goed te horen dat er een regeling is.

Als het als zelfstandige zo moeilijk is, is het misschien aan te raden werk te zoeken als werknemer? Dan heb je toch een vorm van zekerheid wat maandelijks inkomen betreft. Geen idee of er veel vraag is naar Designers op dit moment, maar waarschijnlijk heb je wel een meer dan gemiddelde computer-ervaring, waardoor ook andere jobs een mogelijkheid zijn (ik denk aan bijvoorbeeld een "IT-coördinator" op een school of iets dergelijks...).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 05 okt 2018 17:09

Hebben een regeling kunnen treffen wel met zware afbetaling en met wat hulp zal het lukken.
Wat je ook doet, BLIJF betalen
Als het echt niet anders kan, betaal minder als de maand tegenvalt, maar betaal iets
(wel realistisch tegenover je openstaand bedrag)

Volledig stoppen met betalen bij afbetalingsplan = gegarandeerd zever


Als je zelfstandig beroep zo weinig opbrengt, stop er mee voor je echt in de problemen komt.
Zoek werk als werknemer.
Doe eventueel verder in bijberoep.

Als het niet opbrengt is er maar 1 ding te doen: slikken, en stoppen.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#10 , 07 okt 2018 13:53

Aan Ghentian

Ik veronderstel dat mijn boekouder wel weet hoe dat werkt.
En hopelijk mij kan helpen.
Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat het overgrote deel van zaken die ik behandeld heb, mensen zijn die dachten dat hun boekhouders 'het wel wist en wel ging regelen'.

Boekhouders zijn boekhouders, geen juristen. Ze missen de vorming, het inzicht en de ervaring. Ze geven maar al te snel de indruk meer te kunnen dan de boeken te beheren (en bij sommigen is dat zo), maar als puntje bij paaltje komt, verdwijnen zij achter hun beroepstitel en zit hun cliënt met de schulden, het vonnis of de contracten vol vormfouten.

Je doet natuurlijk wat je wil, en ik ken jouw boekhouder niet, maar wees kritisch. Dat geldt voor alle advies. Als mijn kapper mij advies verstrekt over een goede belegging, dan zou ik daar ook toch eens goed over nadenken. Als een postbeambte op rust op een juridisch forum een advies opstelt, zou ik daar evengoed eens goed over nadenken. My two cents

Veel succes met je zaak (oprecht bedoeld)!
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”