herstelverplichtingen huurder ingang contract

Emma.fonske
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

herstelverplichtingen huurder ingang contract

#1 , 03 okt 2018 15:23

Beste,
Ik ben een brief aan het opmaken naar de verhuurder met meerdere klachten omtrent het huis. Al deze klachten zijn aanwezig sinds de ingang van ons huurcontract (1/09/2018). Nu vroeg ik mij af of de herstelverplichtingen van de huurder dan ook gelden? zoals de ramen, klinken en sloten die niet in orde zijn, moeten wij die vervangen of zijn zij er voor verantwoordelijk indien de voorgaande huurders van dit huis het niet onderhouden hebben? Dit is een lijst met alle punten.

- Onderhoud boiler: Water word niet warm/soms warm maar valt regelmatig terug uit
- Onderhoud douche: Tijdens het douchen ontstaat er een lek op de verdieping eronder
- Bij gebruik van sanitair of douche loopt er water door een lek in de afvoerbuis op de koer
- Chauffage kan niet geregeld worden in woonkamer: draaiknop ontbreekt
- Chauffage in grote kamer op 2 de verdieping hangt niet goed vast en werkt niet
- Beide toiletten lopen door: die in de badkamer werd reeds hersteld en hiervoor dient u enkel de kost van €18 te betalen voor het vervangen van de vlotter die versleten was. De 2de wc op de 1ste verdieping loopt enkel door wanneer het deksel erop zit dus dit moet ook opgelost worden.
- Er is grote schade bovenaan het raam van de slaapkamer op de 1ste verdieping: het gaat hem over rot hout dat aangetast is door een zwarte schimmel die bovendien schadelijk is voor de gezondheid. Ook verliest de kamer hier veel warmte door. Dit moet professioneel behandeld worden en terug afgewerkt.
- Er is een groot gat in de vloer van de slaapkamer op de 1ste verdieping: dit moet gedicht worden voor veiligheid en ongedierte.
- De muren op de zolderkamer zitten onder de schimmelvlekken, ook dit zou behandeld en herschilderd moeten worden om de kamer bruikbaar te maken. Ook is er een heel grote spleet boven een van de ramen waarlangs alle kou naar binnen komt, deze moet gedicht worden. Één van de ramen is niet afgewerkt.
- Over het gehele huis hangen de klinken vrij los en ontbreken er schroeven, dit moet gerepareerd worden.
- Het licht/schakelaar in de inkomhal werkt niet, dit is gevaarlijk en moet zo snel mogelijk opgelost worden.
- De keuken is verouderd en is aan vernieuwing toe. De kasten zijn gammel en versleten. Één van de lades kan er gewoon uitvallen. De grote kast is erg vuil vanbinnen en de achterwand zit los. Ook de muur achter de keuken heeft vochtproblemen. Er is momenteel geen mogelijkheid om onze vaatwasmachine aan te sluiten dus we vragen bij deze een akkoord om de kapotte grote kast al te verwijderen zodat er plaats is om dit te installeren.
- Slot van de voordeur is heel slecht bevestigd en deze sluit hierdoor niet goed, dit is gevaarlijk voor diefstal en er komt ook veel tocht door dus moet zo snel mogelijk opgelost worden.
- Wij ontvingen geen sleutel van de brievenbus dus hadden die graag zo snel mogelijk ontvangen. Indien de vorige verhuurder die kwijt is geraakt dient dit van zijn waarborg afgehouden te worden.

Ben ik in mijn recht met deze eisen of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adizal

#2 , 03 okt 2018 16:11

1--Vertel eerst eens, is er een plaatsbeschrijving?

A. Verplichtingen Verhuurder

De verhuurder is verplicht:

Het verhuurde goed aan de huurder te overhandigen
Het verhuurde goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen waartoe het verhuurd is
Het rustig genot van het verhuurde goed te verschaffen zolang de overeenkomst duurt

1. Het verhuurde goed overhandigen (1719,1° BW)

De levering van het gehuurde goed gebeurt meestal door overhandiging van de sleutels.

De verhuurder moet het verhuurde goed in goede staat van onderhoud leveren, zodat het gebruikt kan worden waarvoor het bestemd is. In principe voert de verhuurder dus zelf eerst de nodige herstellingen en onderhoudswerken uit, vooraleer te verhuren. Partijen kunnen hier wel contractueel van afwijken.

Om achteraf betwistingen te vermijden over het al dan niet bestaan van gebreken, maken partijen best een omstandige plaatsbeschrijving op bij intrede.

Opgelet! Bij woninghuur gelden bijkomende kwaliteitseisen waarvan partijen niet zomaar kunnen afwijken. Zie "De staat van het pand" bij woninghuur.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 03 okt 2018 16:51

Ik heb de indruk dat hier geen ingaande PB is opgemaakt bij inhuurname. Je zou kunnen stellen dat huurder de staat van het huis kende bij inhuurname, gezien hij de gelegenheid had het te bezoeken en grondig te onderzoeken voor ondertekening van het contract. Hij had deze zaken kunnen vaststellen. Met deze klachten moet men niet afkomen nadat men er reeds een maand woont, maar die had men moeten formuleren voor de ondertekening. Als verhuurder niet vrijwillig wil overgaan tot herstelling kan je een woningonderzoek door de gemeente vragen, en in het slechtste geval naar de VR trekken.

Reclame

Emma.fonske
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 okt 2018 10:14

Bedankt voor de reacties. Er is geen geldige plaatsbeschrijving opgemaakt door de afwezigheid van de verhuurders gedurende de hele maand september, ze beloofden om tegen eind september zeker terug contact op te zoeken maar waren pas bereikbaar sinds 1 oktober, wat dus net te laat is.. Nogtans staat dit wel in het contract en hebben wij uitdrukkelijk gezegd dat dit moet opgemaakt worden. Bepaalde punten werden tijdens het opmaken van het huurcontract al opgeschreven maar heel wat van de punten merk je pas wanneer je er effectief woont. Verhuurders moeten zich toch aan bepaalde voorwaarden en regels houden, of het contract nu al getekend is of niet? Maar wij hebben onze meldingsplicht gedaan en hen zo snel mogelijk ingelicht over de gebreken, ik wou dit via e-mail doen maar dat gebruiken ze niet dus heb dan maar een brief opgemaakt waar al bovenstaande gebreken in vermeld staan. We zijn samen rond gegaan in huis en ze gingen bij alles mondeling akkoord, toen ik echter vroeg om het document te ondertekenen met gelezen en goedgekeurd wouden ze dit niet doen terwijl ze wel beloofden alles in orde te maken. De reden was eerst omdat ik naar een termijn vroeg, ik wil toch iets van zekerheid hebben dat dit geen 5 maanden gaat duren maar wij wel dezelfde huurprijs moeten betalen terwijl we niet eens verwarming op onze kamer hebben en een deftige warme douche kunnen nemen. Maar daar konden ze geen datum op plakken en ze waren vooral bang dat als het niet zou gebeuren binnen die termijn ik verdere stappen zou zetten denk ik.. Dus ik ging na veel gedoe akkoord om de termijn te schrappen maar zelfs dan weigerden ze om alles wat ze mondeling wel hebben goedgekeurd schriftelijk te bevestigen dus dat is ook een beetje dubbel.. Gisterenavond is er al iemand langsgekomen voor de boiler maar die kwam heel onprofessioneel over en heeft eigenlijk niks opgelost, ze willen waarschijnlijk alles zo goedkoop mogelijk repareren en laten dan iemand van hun vrienden of familie komen.. Zolang dit degelijk gebeurt is dit geen enkel probleem voor mij maar die hoop heb ik na gisteren al een beetje opgegeven. Ik denk dat ik best nog eens een afspraak met de huurdersbond maak om te horen wat zij zeggen.

adizal

#5 , 05 okt 2018 11:13

U kan zoals u zegt via de huurdersbond gaan.
U kan ook naar de woningdienst gaan in uw gemeenste, want dit is zo klaar als water een huisjesmelker.
.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 okt 2018 12:38

Geen ingaande PB is in uw voordeel. Bij het einde van de huur kan de verhuurder dan geen schade aanrekenen
Huurdersbond is verloren geld. Die zullen u enkel maar zeggen dat je een AS naar de verhuurder moet sturen, en daarmee is voor hun de kous af. Die raad krijg je hier GRATIS.
Stap dan beter naar woningtoezicht van uw gemeente

Terug naar “Huren”