Verkiezingspropaganda - persoonlijk een brief ontvangen van verkiezingen

sandraken
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkiezingspropaganda - persoonlijk een brief ontvangen van verkiezingen

#1 , 04 okt 2018 13:16

Allen,

Zoals bij iedereen zal de brievenbus volzitten met verkiezingspropaganda. Maar wat ik wel zeer merkwaardig vond is dat er opeens een brief op mijn naam in de brievenbus zat. ik ben van Limburg en de brief was bestempeld in Antwerpen. Ik heb altijd in Limburg gewoond maar ben recent verhuisd naar een andere gemeente. Inhoud van deze brief was een persoon die zich wou voorstellen zodat ze een stem zou krijgen bij de verkiezingen.

Ik stel me nu de vraag of het rijksregister geheim is. Hoe kan deze persoon mijn adres krijgen. Ik heb nergens mijn gegevens doorgegeven. Dus hoe krijgt de politiek mijn adres?

Ik zou graag willen weten of dit tegen de privacy wetgeving is.

grtz,
San

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 04 okt 2018 14:40

Ondanks een sticker geen reclamedrukwerk storten ze toch verkiezingsafval in mijn brievenbus. Kan ik een klacht indienen voor sluikstorten?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame


Jabbe
Berichten: 586

#5 , 04 okt 2018 14:53

Ondanks een sticker geen reclamedrukwerk storten ze toch verkiezingsafval in mijn brievenbus. Kan ik een klacht indienen voor sluikstorten?
http://www.vvsg.be/nieuws/Paginas/Verki ... kwerk.aspx
Verkiezingsdrukwerk is geen reclamedrukwerk

15-5-2018

Ook in brievenbussen waarop een sticker 'Geen reclamedrukwerk' kleeft, mogen flyers en folders in het kader van de verkiezingscampagne worden gepost. Meer nog, Bpost moet dit drukwerk zelfs bezorgen, zo staat het in de beheersovereenkomst tussen Bpost en de overheid (inforumnr. 274391).

Een aandachtige lezer van de pocket Gemeenteraadsverkiezingen 2018 in vraag en antwoord merkte op dat het kadertje 'verkiezingsdrukwerk' op blz. 49 niet helemaal juist is. Bij deze dus de verduidelijking: wie verkiezingsdrukwerk in brievenbussen steekt, hoeft geen rekening te houden met de richtlijnen voor reclamedrukwerk. Het is immers belangrijk dat de kiezers goed worden geïnformeerd en daarom mag verkiezingsdrukwerk in elke brievenbus, ongeacht eventuele stickers.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 04 okt 2018 15:04

Gelukkig is er geen verplichting om het allemaal te lezen....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 04 okt 2018 15:53

Verkiezingsdrukwerk is verdoken overheidssteun aan verenigingen die oud papier ophalen :lol:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 okt 2018 15:58

Verkiezingsdrukwerk is verdoken overheidssteun aan verenigingen die oud papier ophalen :lol:
:lol: :lol: :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 04 okt 2018 16:31

Gisteren een brievenbus gezien met een briefje op "postbode houd die rommel bij, ik lees hem toch niet" Zal nite veel geholpen hebben want de bus puilde uit van het verkiezingsdrukwerk

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 04 okt 2018 18:51

Sandraken, om op uw vraag te antwoorden :
elke gemeente is verplicht de meest recente kiezerslijst - dd 1/8/2018 - ter beschikking te stellen aan elke partij die kandidaten heeft in die gemeente.
Het is ook gemakkelijk daar een bepaalde selectie uit te halen, vb. op leeftijd.
En dat heeft niets te maken met privacy. Daar staat immers niets in die lijst dat niet bekend is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jabbe
Berichten: 586

#11 , 05 okt 2018 10:37

Ik denk dat de vraag ook eerder over de nut van het ophalen (i.c. Antwerpen) van contactgegevens door iemand die niet verkiesbaar is in een andere gemeente, laat staan provincie (i.c. Limburg) gezien het gaat om gemeentelijke en provinciale verkiezingen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 okt 2018 11:14

En alsmaar het privacy gebruiken dit gaat ook eens te ver,
Ik zit ook elke dag op FACEBOOK onder een nickname en wat je daar kan lezen tart alle verbeeldingen van privacy weg !
Mensen zetten er alles op, en een op naam ontvangen brief oei dit is privacy !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 okt 2018 15:59

Ik heb reeds verkiezingsdrukwerk terug in de brievenbus van een kandidaat gaan steken. Dit was een schepene aan wie ik een klacht geformuleerd had, en die me langs geen kanten geholpen had. Deze persoon durfde een kaartje in mijn bus steken (of laten steken) met min of meer op "Ik heb jou tijdens mijn periode als schepene geholpen, ik hoop nu op uw stem te mogen rekenen." 'k Heb er bijgeschreven: "Je mag evenveel op mijn stem rekenen, als ik op jouw hulp kon rekenen :-(." Een fotootje van dit kaartje op mijn facebook gezet (bijzonder veel likes gekregen ;-) en dat kaartje terug in mevrouw haar bus gaan steken.

Ik heb een hekel aan kandidaten die enkel actie ondernemen als het is om stemmen te ronselen, maar als ze echt de mensen eens kunnen helpen, het met de nodige tegenzin is... De schepene in kwestie is er als de kippen bij als ze in de media kan komen, maar als ik dan van anderen hoor hoe weinig gehoor ze geeft aan klachen / opmerkingen die binnen haar bevoegdheid vallen... Ze reageert er zelfs niet op. Maar kaartjes in de bussen laten steken, dat lukt dan wel...Mensen, toch...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Staatsrecht”