Aankoop onroerend goed

Tine78
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aankoop onroerend goed

#1 , 04 okt 2018 10:30

Beste,

ik weet niet goed of dit onder Erfrecht of Kopen thuishoort maar ik doe hier een poging.

Ons gezin bestaat uit mijn vader (weduwnaar), zus en ik (beide uit huis).

We gaan het ouderlijk huis verkopen en een appartement kopen voor mijn vader. Het huis wordt te groot en vraagt teveel onderhoud voor hem alleen.
Wat doen we het beste voor de aankoop van het appartement zodat we achteraf fiscaal het beste uitkomen?
- Enkel op naam van mijn vader?
- Enkel op naam van mijn zus en ik?

Volgende week hebben we een afspraak bij de notaris maar ik ga graag voorbereid naar daar.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 okt 2018 12:44

Kopen op naam van uzelf en uw zus, en dan verhuren aan uw vader. Van wie is het te verkopen huis nu? Indien van uw vader, en hij geeft jullie het geld voor de aankoop appartement, zal je schenkingsrechten moeten betalen. Mogelijks zijn jullie al blote eigenaar van de helft van het huis. Daarop moet dan niets meer betaald worden.
Uw notaris kan alles degelijk uitleggen

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 04 okt 2018 13:43

Het kan ook zonder schenkingsrechten, maar dan moet vader nog drie jaar blijven leven om erfrechten te vermijden op het geschonken bedrag.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 04 okt 2018 18:59

Het huidig huis is nu deels van vader, deels van de kinderen. Men kan het aan te kopen appartement in dezelfde verhouding aankopen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”