Adres bij verblijf buitenland

Willempie1962
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Adres bij verblijf buitenland

#1 , 04 okt 2018 00:43

Ik wil meerdere malen(4× / jaar) in het buitenland verblijven, alle 3 maanden terug komen en hier op familebezoek komen voor 1 a 2 weken. Ik ben dan pensioengerechtig. Kan ik ergens een contactadres hebben om gewoon mijn contact met de overheid te behouden zoals belastingen enz.. Ik zou dan gewoon alle 3 maanden 1 of 2 weken bij mijn dochter logeren. Ik wil ook niks huren als ik 10 of 11maanden in het buitenland ben, en ook niet een domicieadres ergens hebben omdat deze personen minder inkomen kunnen hebben omdat dit dan aanzien word als samenwonend. Wat kan ik best doen zonder andere in de problemen te brengen en mijn Belgische belastingen kan blijven betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 04 okt 2018 05:58

Wat bedoel je 4 X per jaar buitenland, elke maal terug naar hetzelfde land, of elke keer naar een ander stuk van de wereld?

Sowieso, als pensioengerechtigde Belg mag je gaan wonen waar je wil, ook in het buitenland. De pensioendienst kan zelfs zonder problemen je pensioen op een buitenlandse rekening storten moest je dit wensen.

Wettelijk ben je verplicht van je adres te zetten daar waar je effectief en feitelijk woont, natuurlijk, als je een jaartje een wereldreis doet is dit wel lastig.

In dat geval kan men eventueel een referentieadres nemen (bij je dochter bijvoorbeeld).
Met een referentie adres heb je geen domicilie op dat adres, meer nog, je mag er zelfs niet wonen, maar je post komt er toe, en het heeft geen effect op het gezin dat er woont qua inkomens, belastingen enzoverder.
Ook de deurwaarder kan er niets gaan doen moest jij schulden hebben.
Alleen, veel gemeentebesturen zijn terughoudend om een referentieadres toe te staan, daar dit zeer veel gebruikt wordt om domicilie fraude te plegen.

Voorbeeldje specifiek voor gepensioneerden, wanneer je naar Thailand officieel gaat wonen, en je schrijft je uit hier in België en in op de ambassade in Thailand, dan verlies je de dekking door de mutualiteit.
Als wat oudere persoon is een privé verzekering zéér duur, een veelvoud van wat mutualiteit zou kosten.

Dus men schrijft zich niet uit, behoud een adres in België niettegenstaande de feitelijke woonst Thailand is, men pleegt met andere woorden domiciliefraude om de dekking door de mutualiteit te behouden.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”