Rijden met voorlopig rijbewijs zonder begeleider Boete

alminoo
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Re: Rijden met voorlopig rijbewijs zonder begeleider Boete

#16 , 03 okt 2018 21:24

Drie maanden geleden geverbaliseerd en nog niets ontvangen ...??
Is wel al heel lang als normaliter een afschrift van het aanvankelijk proces-verbaal binnen de 14 dagen naar de overtreder dient opgestuurd te worden ... wat uiteraard niet wil zeggen dat er niets meer zal volgen.
Ik heb de proces verbaal wel gekregen, foutje. Er staat bij Inbreuken: Art. 3 [...] De houder van het voorlopig rijbewijs B dat voor zesendertig maanden geldig is] moet vergezeld zijn van een begeleider [...]. Artikel: KB 10.07.2006 aRT;3.2.al.1

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tybo
Berichten: 145

#17 , 04 okt 2018 03:21

Als dat het enige artikel is dat als overtreding werd weerhouden dan bestaat de mogelijkheid dat je eerder een minnelijke schikking zal ontvangen dan dat de zaak voor de Rechtbank komt.
Ik lees wel dat de vaststellingen gebeurd zijn op het grondgebied Wetteren dewelke resulteert onder de bevoegdheid van de Politierechtbank Dendermonde.
Ieder Politierechtbank stelt zijn eigen prioriteiten zowaar vast om aan bepaalde dossiers zeker gevolg aan te geven
Indien het niet respecteren van de scholingsvoorwaarden, eigen aan een voorlopig rijbewijs, onder één van hun prioriteiten vallen dan kan de zaak wel voor de Rechtbank komen.
De (in de media de welomgekende) Politierechter daar is niet mals ...
Maar we mogen uiteraard niet voorlopen op de zaken.
Dus : indien ze je een minnelijke schikking zouden voorstellen (opleggen van een geldboete, te betalen via overschrijving) : zeker aanvaarden !
Of heb je mss, via een deurwaardersexploot, toch al een eventuele uitnodiging gekregen om - met betrekking tot de vastgestelde overtreding - je te gaan verantwoorden op de Politierechtbank ?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 04 okt 2018 16:35

Drie maanden geleden geverbaliseerd en nog niets ontvangen ...??
Is wel al heel lang als normaliter een afschrift van het aanvankelijk proces-verbaal binnen de 14 dagen naar de overtreder dient opgestuurd te worden ... wat uiteraard niet wil zeggen dat er niets meer zal volgen.
Ik heb de proces verbaal wel gekregen, foutje. Er staat bij Inbreuken: Art. 3 [...] De houder van het voorlopig rijbewijs B dat voor zesendertig maanden geldig is] moet vergezeld zijn van een begeleider [...]. Artikel: KB 10.07.2006 aRT;3.2.al.1
Dat is een verwijzing naar het KB over (behalen van) rijbewijs B dat de scholingsvoorwaarden vastlegt.

Maar de inbreuk is ook een overtreding van de verkeerswet, en bijgevolg moet je op basis van de verkeerswet gestraft worden.
Als dagvaarding of minnelijke schikking volgt, zal dat met (bijkomend) verwijzing naar Wet betreffende de politie over het wegverkeer, Art 30§2 zijn.

Reclame

alminoo
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#19 , 04 okt 2018 18:03

Een geldboete ga ik zeker accepteren maar het enigste dat ik zeker niet wil is dat ik herstelexamens zou moeten doen, want ik ga mijn praktijk examen in November doen en het zou wel dom zijn dat ik dan weer alles opnieuw moet doen. Maar bedankt aan iedereen die mij advies heeft gegeven!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 05 okt 2018 13:02

Een geldboete ga ik zeker accepteren maar het enigste dat ik zeker niet wil is dat ik herstelexamens zou moeten doen, want ik ga mijn praktijk examen in November doen en het zou wel dom zijn dat ik dan weer alles opnieuw moet doen. Maar bedankt aan iedereen die mij advies heeft gegeven!
Zoals al eerder gezegd:

er zijn voor deze overtreding GEEN verval ("rijverbod") en GEEN herstelexamens mogelijk als straf :!:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”