Hoe verder?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Hoe verder?

#1 , 01 okt 2018 16:45

Zus en schoonbroer zijn al ettelijke jaren uit elkaar en hebben 1 dochter die nu 18 is maar nog studeert.
Tussen vader en dochter is het vorig jaar tot een breuk gekomen door toedoen van de nieuwe partner van de vader.
Al jaren is ze jaloers op de dochter, ze kan als het ware niet verkroppen dat haar partner met iemand anders een kind heeft.

Van dat moment is ze terug bij haar moeder gaan wonen, in plaats van co-ouderschap met de vader.
Zij staat ten laste bij haar vader, kindergeld ging naar de moeder, en kosten werden verdeeld.

Nu meer dan een jaar later is er terug voorzichtig contact maar heeft ze aangegeven bij haar moeder te blijven wonen.
Vader stemt in met alimentatie. Zus zegt dat 125 euro per maand ok is.
Zus gaat er van uit dat deze 125 euro bovenop de andere kosten komt, zoals schoolgeld, boeken, tandverzorging, medische kosten, etc.
Vader beweert dat deze 125 euro moet volstaan om alles te dekken, wat niet zo is.

Vader heeft ook nog dochter ten laste, en ik vermoed dat hij daarmee belastingvoordeel doet, maar dit wil hij niet afstaan.

Wat is nu de juiste aanpak, kan iemand me daarover informeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2018 10:08

Of €125 als alimentatie voldoende is, kan niemand hier inschatten. Dat je met dit bedrag niet de "kosten" dekt voor een kind staat als een paal boven water, maar de hoogte van een "fair" alimentatiebedrag hangt ook af van de inkomens van de ouders. Als de mama bijvoorbeeld netto €5000 verdient en de papa slechts €1500, is €125 alimentatie zeer redelijk. Als het omgekeerd is, is €125 véél en véél te laag.

Als de dochter ten laste staat van de vader, doet hij daar inderdaad jaarlijks een goeie €400 fiscaal voordeel mee.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#3 , 03 okt 2018 15:52

Moeder verdient beduidend minder dan de vader.
Het hele jaar lang dat de dochter bij haar moeder woonde is er geen alimentatie betaald door de vader.
Nu doet hij ook moeilijk voor die 125 euro, terwijl mijn zus al een gans jaar de dagelijkse kosten voor haar dochter draagt.

Via de rechtbank gaan is de enige optie als je het mij vraagt, maar langs welk gerecht? Vrederechter?
En kan die alimentatie dan met terugwerkende kracht gaan?
Want anders kan hij dat spelletje nog lang gaande houden ...

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 okt 2018 17:58

Je gaat heel duidelijk onderscheid moeten maken tussen twee zaken.

Enerzijds heb je de vordering tot betaling van alimentatie: de rechter zal vaststellen of er alimentatie betaald moet worden en hoeveel. Betreft de familierechtbank.

Anderzijds heb je het feit dat de reeds (door de rechter) toegewezen alimentatie niet betaald wordt. Het niet betalen van alimentatie is niet enkel een privaatrechtelijk geschil (tussen particulieren) maar is ook een strafbaar feit (tussen de persoon die het niet doet en de maatschappij, dus openbaar ministerie). Hiervoor dien je klacht in bij de politie. Het parket zal op basis van je klacht (en bewijsstukken) een strafrechtelijke vervolging instellen. Dit is een serieuze stok achter de deur voor de staat om mee te slaan, want je kan zelfs in de cel verdwijnen indien je dit koppig blijft weigeren. Dit kan enkel indien er een vonnis is dat de verbintenis oplegt om alimentatie te betalen!

Je kan ook beroep doen op DAVO - een overheidsdienst speciaal in het leven geroepen voor niet betaalde alimentatieschulden. Zij schieten als het ware voor, en verhalen dit op de persoon die ze moet betalen. Zeer interessant.

https://financien.belgium.be/nl/Contact/davo

Beide procedures zijn te complex om hier helemaal uit de doeken te doen, maar google gerust eens - op internet is er veel te vinden.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Echtscheiding”