hond in huis nemen

kimfouache
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

hond in huis nemen

#1 , 03 okt 2018 12:19

hallo, ik heb een vraag rond het verbieden van een huisdier door de verhuurder.
Wij wonen al 10 jaar in dit huurhuis. Bij ons eerste contract stond er dat er geen huisdieren toegelaten waren. Vorig jaar tekende wij een 2e contract
Terug voor 9j , daarin stond dit niet meer vermeld. Vorige week ging ik met de vraag naar hun of we een hond mochten nemen.
Ik heb gelezen dat ze dit niet mogen verbieden maar toch den ze het. Natuurlijk onze huisbaas woont naast ons. Wat het al moeilijker maakt om zonder hun goedkeuring er toch één in huis te nemen. Mijn man zegt ' wat als hij ons toch uit ons huis zet met een andere reden of zelfs zonder reden.
Want dan hebben wij een probleem. we wonen heel goedkoop en iets anders voor deze prijs gaan wij nooit vinden. Hij is ook nog nooit mee verhoogt met de index. Allemaal dingen die hij nu ineens wel zou kunnen doen.Om het ons moeilijk te maken.
Kan u mij zeggen of wij echt sterk staan? en wat we dan moeten doen?
alvast bedankt.
kim;

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adizal

#2 , 03 okt 2018 12:41

Wel, als je geen risico's wil nemen, zou ik het laten zoals het nu is en geen hond nemen.
Wij kunnen ook niet voorspellen, wat u eventueel te wachten staat en zijn daar ook niet voor verantwoordelijk.
Feit is, dat het verbieden van een huisdier tegen de wet op privacy indruist. Er staat ook niet in uw contract dat het niet toegelaten is.
Hij kan geen opzeg geven zonder geldige reden. Het houden van een huisdier is geen reden voor opzeg.
De rest moet je zelf beslissen en oordelen...

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 03 okt 2018 13:31

Om even terug te komen op die indexaties.

M.i. kan hij maar 1 jaar terugkeren voor het referentiecijfer, gezien hij zelf een nieuw contract heeft voorgesteld; door nu te indexeren op basis van 10 jaar geleden zou hij zichzelf tegenspreken.

Ook kan hij u, na de driejarige periode, m.i. slechts opzeggen mits betaling van zes maandhuren, aan u wel te verstaan... En dat om dezelfde reden.

Reclame

kimfouache
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 okt 2018 14:07

ook nu mits het een verlening is van het vorige contract? word dit aanzien als een nieuw contract?

adizal

#5 , 03 okt 2018 14:26

Nog even een opmerking i.v.m uw contact.

Wij wonen al 10 jaar in dit huurhuis. Bij ons eerste contract stond er dat er geen huisdieren toegelaten waren. Vorig jaar tekende wij een 2e contract
Terug voor 9j , daarin stond dit niet meer vermeld. Vorige week ging ik met de vraag naar hun of we een hond mochten nemen.

Een 3-6-9 contract dat ten einde loopt en niet door huurder of verhuurder werd opgezegd, word automatisch stilzwijgend verlengt met een contract van 3 jaar en telkens indien geen opzeg verlengt met 3 jaar. Daar is schijnbaar wel iets misgelopen...

wetgeving

De periode van negen jaar start op de dag die in het contract vermeld staat.
Na afloop van de huurperiode van negen jaar kunnen de huurder en de verhuurder het contract beëindigen. Zij hoeven geen motief op te geven voor deze beslissing. Ze moeten ook geen vergoeding betalen aan de tegenpartij, op voorwaarde dat ze minstens zes maanden vóór de vervaldag het contract opzeggen.

Als geen van beide partijen het contract opzegt, zal na afloop van de periode van negen jaar het contract automatisch voor drie jaar verlengd worden; daarbij blijven de voorwaarden van de oude overeenkomst behouden. Om de drie jaar hebben beide partijen de mogelijkheid om het contract stop te zetten. Ze moeten geen vergoeding betalen mits ze opnieuw een opzeggingstermijn van zes maanden in acht nemen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 03 okt 2018 14:54

ook nu mits het een verlening is van het vorige contract? word dit aanzien als een nieuw contract?

Normaal loopt hetgewoon door, als niemand iets doet. Uitdrukkelijke vernieuwing of verlenging hoeft helemaal niet.


Nu heeft de verhuurder een nieuw contract gemaakt, waarmee hij enigszins andere en voor u gunstiger voorwaarden voorziet. Gewild of niet gewild, dat laat ik in het midden.


Waarom zou de huurder dan moeten aanvaarden dat die gunstiger voorwaarden uit het tweede contract plots niet meer gelden ?

kimfouache
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 okt 2018 15:34

ja hij heeft een nieuw contract gemaakt omdat hij meer huishuur wilde vragen voor het geïsoleerde dak.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 03 okt 2018 16:35

Oei.

En daar is een ge-eigende procedure voor, dus om die verhoogde prijs te vragen... Mag ik veronderstellen dat daar geen sprake van geweest is ?

Hoe ligt die verhoogde prijs t.o.v. de geïndexeerde oorspronkelijke huurprijs?

Zijn er nog van die verrassingen, die niet vermeld zijn in de oorspronkelijke post ?

adizal

#9 , 03 okt 2018 16:39

ja hij heeft een nieuw contract gemaakt omdat hij meer huishuur wilde vragen voor het geïsoleerde dak.
U kunt de huurprijs enkel verhogen na een driejarige periode en als u hierover tussen de 9de en 6de maand voordien een akkoord sluit met uw huurder of de verhoging afdwingt voor de rechter. De rechter kent zo’n verhoging echter enkel toe indien de huurwaarde na de renovatie minstens met 10% gestegen is.

KJ86
Berichten: 2662

#10 , 03 okt 2018 23:20

Als het uw bedoeling is om te blijven wonen sta je als huurder sowieso zwak. De verhuurder zal vroeg of laat kunnen opzeggen. Als de rechtbank van mening is dat het eerste contract nog van toepassing is, zal het vroeg zijn ( over twee jaar) en anders zal het iets langer duren.
Wie weet, misschien heeft hij kinderen of andere familie die goedkoop willen huren, dan kan het op 6 maanden opgelost zijn.

Hou er ook rekening mee dat door de maatregelen die de overheid oplegt (dak isoleren en ramen met dubbel glas), er heel veel verhuurders zijn die hun woning onderwerpen aan een totaalrenovatie of verkopen.
Goedkope eenvoudige woningen huren op de private markt zal met de tijd alleen maar moeilijker worden.

Jullie verhuurder lijkt mij een joviale kerel, goedkoop verhuren en bovendien ook nog eens de indexatie laten vallen, zijn serieuze cadeau's. Ik vind het raar dat het in u opkomt om de relatie te verzieken door een luxeartikel aan te schaffen.

Terug naar “Huren”