Huis Kopen In Belgie Via Buitenlandse Rekening

JayLeo
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Huis Kopen In Belgie Via Buitenlandse Rekening

#1 , 03 okt 2018 07:00

Hallo,

Ik woon al een aantal jaren in de Filipijnen en ben hier ingeschreven op de ambassade.

Volgend jaar zouden ik, mijn vrouw en 2 kinderen zich terug in België komen vestigen.

Mijn vrouw heeft een bloeiend bedrijf hier en heel wat spaargeld op de rekening.

Mijn vraag is nu:

Kan dit spaargeld gebruikt worden om in belgië een huis te kopen? (volledig betaald)

Dit topic maakt me enigsinds bang: viewtopic.php?t=73196

Ik begrijp dat de bank van de verkoper dit zal melden ergens maar de herkomst van dit geld kan worden bewezen aangezien er hier in de Filipijnen belastingen op is betaald.

Vraag is natuurlijk of een Filipijnse belastingaangifte genoeg is voor de bank of er nog iets anders nodig zal zijn.

Alvast bedankt!
Jay

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2018 09:59

Waarom stel je die vraag niet aan de bank waar je van plan bent uw rekening(en) te openen eens je in Beglië bent? Zij gaan u veel beter kunnen zeggen wat zij verwachten als bewijsmateriaal dat het hier niet om zwart geld gaat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JayLeo
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 okt 2018 10:13

Ik vroeg me af of iemand weet wat ze verwachten.

Ik veronderstel dat belastingsaangiftes van het Filipijnse bedrijf voldoende zijn maar het zou leuk zijn als iemand dit kan bevestigen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 okt 2018 10:20

Ik vrees dat enkel de bank dit kan bevestigen. Mij lijkt een belastingsaangifte / jaarrekening / ... voldoende als bewijs, maar een bank kan daar een ander idee over hebben. En het zullen zij zijn die dit geld al dan niet zullen aanvaarden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 03 okt 2018 13:05

Koop dat huis vanuit de Filippijnen.
En betaal de verkoper via overschrijving naar de rekening van de verkoper. Er zijn zoveel mensen die een verblijf kopen in het buitenland, denk maar aan de villaatjes in Spanje.
Nog nooit gehoord dat het geld niet werd overgeschreven.
Trouwens een bank beslist daarover niet. Ze kunnen het als verdachte transactie doorgeven aan de bevoegde controle-instantie.
Die kan dan - eventueel- vragen stellen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 05 okt 2018 00:03

Thomas Morus

je vergist je. Er worden heel frequent bedragen geweigerd... Ze beslissen daar wel degelijk over.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 05 okt 2018 00:51

Klopt voor misdaadgeld of zwarte kapitalen. Maar daar gaat de vraag niet over. TS spreekt over inkomsten die werden verdiend en belast in het buitenland.
Men kan ook kapitalen internationaal beleggen. Ik doe dat trouwens zelf ook. Nog nooit een weigering gehad bij het (herhaaldelijk) repatriëren naar België. Moest mijn Belgische bank een overschrijving weigeren dan ben ik daar niet langer cliënt.
Het is niet omdat de couponnetjestrein niet meer naar L rijdt dat men ook niet meer in buitenland mag beleggen. Alleszins zijn in de EU kapitaalinvoer en -uitvoer vrij.
Een land welk dat onterecht verbiedt of belemmert pleegt een inbreuk op de EU wetgeving en kan daarvoor veroordeeld worden.
De NBB en de fiscus beschikken over meer inlichtingen mbt tot rekeningen die men heeft in andere EU landen dan voor rekeningen bij Belgische banken. En de nodige staan codenummers zijn voorzien in het belastingsaangifteformulier.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

JayLeo
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 okt 2018 08:59

Thomas Morus

je vergist je. Er worden heel frequent bedragen geweigerd... Ze beslissen daar wel degelijk over.
Dat dacht ik ook.

Maar de vraag blijft, kunnen bedragen geweigerd worden als de inkomsten kunnen worden bewezen en het feit dat er bewijzen zijn dat er reeds op deze bedragen belastingen zijn betaald in het buitenland (niet-EU land)?

Dit klinkt heel onlogisch maar in de OP geef ik een voorbeeld dat het zomaar kan. Stel je voor dat we een compromis ondertekenen en dan erachter komen dat de bank van de verkoper het geld blokkeert en een ganse procedure start die niet binnen de termijn van de compromis geregeld raakt...

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 05 okt 2018 14:03

Dat lost u op door eerst het geld naar België over te brengen en eerst daarna een woning te kopen.
U kunt het ook als ontbindende voorwaarde in de compromis zetten.
Maar ik ben formeel: een bank kan een alarmbel luiden maar heeft geen enkel WETTELIJK MANDAAT om in fine een definitieve beslissing te nemen.
Dat laatste zou een ongeoorloofd concurrentiebeperkend voordeel voor Belgische banken zijn.

Ik kan enkel meedelen dat een ex-collega die naar de Filipijnen was geëmigreerd en na het overlijden van zijn Filipijnse vrouw naar België is teruggekeerd geen enkel probleem heeft gehad om zijn vermogen naar B over te brengen.

Mijn familie en kennissenkring is internationaal zeer mobiel en niemand heeft ooit problemen ondervonden met verplaatsen van vermogens. Maar ze zijn allen wel bonafide en houden hun zaken op orde.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#10 , 05 okt 2018 22:17

Beste

Alles hangt af van het onderzoek. Als je alles perfect kan bewijzen hoeft er geen probleem te zijn. Repatriëring kan perfect als het gaat om gelden in het buitenland waarvan u kan aantonen dat er geen fiscale latenties op rusten.
Als alle verplichtingen werden nagekomen is er geen enkel probleem. Alleen : de bewijslast ligt bij u. Dus tijdig uw dossier stofferen.

Verder kan ik al even formeel én uit eerste hand wel zeer stellig stellen dat banken wel degelijk - en frequent - stortingen en overschrijvingen weigeren. Thomas Morus heeft hier dus gewoonweg ongelijk.
Dat heeft nul komma nul te maken met concurrentie. Heeft enkel te maken met vermijden dat witwassers grijs of zwart geld in het economisch systeem pompen. Als een bank ook maar een zweem van vermoeden heeft dat ze misbruikt wordt zal ze én een melding aan het CFI doen én de klant buiten zetten.

En dat die 'klanten' hun commerciële relatie stopzetten is geen factor. Doorgaans heeft de bank dan al zelf een 'exitprocedure' opgestart.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”