Hoeveel weekend werk per jaar is "redelijk" ?

chacha
Topic Starter
Berichten: 64

Hoeveel weekend werk per jaar is "redelijk" ?

#1 , 03 okt 2018 05:33

Ik ben databank administrator. Tot nu toe werd er enkele keren per jaar gevraagd weekendwerk te presteren. Dit kan op vrijdagavond zijn maar ook op zaterdag(nacht). Meestal wordt gevraagd te werken "tot het af is".

Door inkrimpingen in het personeel komen er steeds meer vragen voor weekendwerk bij mij. Door Agile is ook de frequentie van de aanvragen aan het stijgen.

Ik doe verder ook nog een on-call 1 week op 4 en maandelijks kijk ik zaken na gedurende 1 uur op zaterdag en 1 uur op zondag.

Hoeveel weekends kan de werkgever me vragen te presteren per jaar ? 10 ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2018 06:07

Zaterdag is nog steeds een gewone werkdag, Belgie kent nog steeds 6 dagen week.
Wat zondagen betreft ik denk dat daar geen maximum op staat daar er veel werknemers 3 p 4 of 2 op 4 werken, denk dan aan medisch personeel, vervoermaatschappijen , taxi's, horeca en laat staan dan de fabrieken die continu werken.
Ik geloof niet dat er een regel is die die regelt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

chacha
Topic Starter
Berichten: 64

#3 , 03 okt 2018 06:13

Ik werk ma-vr in glijdende uren. Zaterdag "word ik niet verwacht".

Reclame

chacha
Topic Starter
Berichten: 64

#4 , 07 okt 2018 14:05

Ik lees in de CAO dat de werkgever 20 weekends standby mag vragen. Vind ik eigenlijk onredelijk veel.

Terug naar “Andere”