Botsing met fietser

Vinqo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Botsing met fietser

#1 , 02 okt 2018 16:21

Heb juist een botsing gehad met een fietser, en weet niet goed wat doen.

Na mijn vroege shift stond ik aan te schuiven op de parking van mijn werk, en ik moest naar links afslaan op de baan om naar huis te rijden. Naar rechts was het stilstaand verkeer, en de vrachtwagenchauffeur die dus stil stond deed teken dat ik door mocht van hem. Ik maakte dus aanstalte om naar links af te slaan en stond al op het fietspad terwijl ik naar rechts keek of er een auto aan kwam, terwijl ik rustig vooruit reed. Ik stond (denk ik) al op de baan, toen er opeens een fietser van links tegen mijn spiegel reed. Volgens mij reed hij redelijk snel want ik kijk altijd eerst of er fietsers aan komen of niet. Mijn auto heb ik aan de kant gezet, en ben naar de fietser gelopen die een bult op zijn hoofd had. Zijn voorste wiel was ook helemaal gebogen. Dan heb ik mijn auto verplaatst en voor ik het wist was de man te voet vertrokken. Ik heb dan even met de mensen gepraat die de botsing gezien hadden, en ze zeiden dat de man geen Nederlands sprak. Zelf heb ik een paar krassen op mijn auto en mijn spiegel stond scheef. Ik ga morgen eens horen of er beelden zijn van het ongeval.

Was ik nu in fout of niet? En wat doe ik nu best?

Ik ben zelf nog jong en heb niet veel ervaring met zo'n situaties, dus ik zou graag jullie mening horen.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 okt 2018 16:37

De fietser heeft blijkbaar vluchtmisdrijf gepleegd. Los van het feit of hij al dan niet in fout is, moet hij ter plaatse blijven tot alles geregeld is (jullie op zijn minst jullie gegevens uitgewisseld hebben).

Moest ik van jou zijn, ik zou naar de politie gaan om aangifte te doen van vluchtmisdrijf door de fietser. Dit om er ook al voor te zorgen dat men jou niet onterecht kan beschuldigen achteraf.

Over het feit of je al dan niet in fout was: kan je even op google maps de coördinaten geven van waar je reed? Ik begrijp niet goed hoe de fietser enkel je spiegel kon raken als je nog op het fietspad stond? Hij moet je dan toch vol in de zijkant geraakt hebben? Misschien dat een schets van waar jij, de vrachtwagen en de fietser zich bevonden op het moment van de aanrijding, wat duidelijkheid kan verschaffen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

berenod
Berichten: 942

#3 , 02 okt 2018 16:57

Inderdaad, sowieso aangifte van het ongeval/vluchtmisdrijf doen, dan kan je alvast later geen problemen krijgen indien die persoon zelf een onterechte aangifte gaat doen dat jij zou doorgereden zijn.

Ter info (moest je ooit nog een ongeval hebben), wanneer er gewonden zijn, hoe licht ook, moet er steeds politie bij komen! Dus altijd het noodnummer bellen om dit ongeval (indien gekwetsten) te melden!

Wie er schuld heeft is inderdaad een beetje lastig, in eerste instantie zou ik zeggen jij, daar je een maneuver doet wanneer je over het fietspad gaat (het verlaten van de parking)
Natuurlijk, timing speelt ook een rol, wanneer jij reeds op het fietspad bent en er wacht op het vrijkomen van de weg, mag een fietser natuurlijk niet domweg tegen je op rijden, zelfs al word je niet verondersteld op dat fietspad stil te staan (slecht zicht wegens die vrachtwagen zou een reden zijn om dit te doen).

De snelheid van die fietser speelt geen rol!

Het klinkt een beetje als een niet-Belg zonder familiale verzekering of zo die bang had om voor de kosten op te moeten draaien en dan maar is gaan lopen.

Zoals geschreven, zeker die aangifte doen, voor hetzelfde geld gaat die later wat met mensen spreken die hem vertellen dat hij er geld kan aan overhouden van uw verzekering of zo, en proberen ze je een loer te draaien met vluchtmisdrijf van uwentwege of zo...

En niet wachten. Doe dit vandaag nog!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 02 okt 2018 17:10

Volstrekt mee eens en evenzo een EAF invullen voor uw verzekering met het PV nr.
Fietser kan in zijn eigen zone een aangifte doen en dan mag u het gaan uitleggen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 04 okt 2018 16:10

Was ik nu in fout of niet? En wat doe ik nu best?
Je was uiteraard in fout, je voerde een manoeuvre uit ...
Voorrangsplicht geldt gedurende gans dat manoeuvre
De gronden om daar onderuit te geraken, zijn zeer beperkt ... onvoorzienbaarheid van de tegenpartij bvb, maar een fietser op een fietspad is niet echt onvoorzienbaar .


U gaat het ongeval aangeven bij de politie
Verplicht, aangezien de fietser gewond was (buil)
Fietser pleegde vluchtmisdrijf


U geeft dat ook aan bij uw verzekering
Gewoon ter inlichting, met onbekende tegenpartij
Anders kan het zijn dat ze er later lastig over doen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 okt 2018 09:09

Je was uiteraard in fout, je voerde een manoeuvre uit ...
Mogelijk was het maneuver reeds uitgevoerd toen de fietser tegen de wagen reed? TS zegt dat hij (dacht hij) reeds op de baan stond, toen de aanrijding gebeurde. Dus zomaar stellen dat de TS sowieso in fout is, kan niemand hier zonder de verdere details te kennen. (Ik begrijp ook niet goed hoe een fietser tegen uw linkse spiegel kan rijden als je al op de baan staat om naar links te rijden, want dan is uw linkerspiegel normaal gezien in het midden van de rijbaan, dus daar waar andere wagens van links komen. Maar dit zal de TS dus even moeten uitleggen).

Stel dat ik over een fietspad rijd om me "in de file" te plaatsen, en als ik op mijn plaats in de rij wachtende wagens sta (dus stil sta), er dan een fietser tegen mijn spiegel rijdt omdat die op de lijnen of net buiten het fietspad rijdt, dan denk ik niet dat ik daarvoor verantwoordelijk kan esteld worden.

Vandaar dat een tekening van hoe het ongeval plaatsgevonden heeft, duidelijkheid kan brengen over wie in fout is. Maar op zich denk ik dat de schuldvraag weinig relevant is, want waarschijnlijk hoort de TS niets meer van die fietser. Dus zoals gezegd: aangifte doen bij politie (en verzekering) en case closed. Schade aan de spiegel zal voor de TS zelf zijn, tenzij de fietser kan opgespoord worden en hij in fout zou zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 05 okt 2018 12:09

Je was uiteraard in fout, je voerde een manoeuvre uit ...
Mogelijk was het maneuver reeds uitgevoerd toen de fietser tegen de wagen reed?
Duidelijk niet ...

Een bestuurder die niet eens de identiteit van de tegenpartij heeft, zie ik ook niet meer in staat nog getuigenverklaringen in zijn voordeel te verzamelen, en zonder komt hij niet onder de voorrangsplicht bij een manoeuvre uit.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 okt 2018 12:23

Duidelijk niet ....
Je kan beter zeggen: "Niet duidelijk", denk ik. Als de TS effectief volledig op de baan stond en dan de fietser tegen hem gereden is, zou het duidelijk zijn dat het maneuver WEL volledig uitgevoerd was. Maar de TS tweifelt er zelf aan, dus dat is niet duidelijk.
Een bestuurder die niet eens de identiteit van de tegenpartij heeft, zie ik ook niet meer in staat nog getuigenverklaringen in zijn voordeel te verzamelen, en zonder komt hij niet onder de voorrangsplicht bij een manoeuvre uit.
Wat een toogpraat, Inazuma. De fietser is ZELF weggereden. Niet moeilijk dat je dan zijn identiteit niet kan achterhalen. Maar de TS vermeld wel dat hij gesproken heeft met andere bestuurders, dus daar heeft hij mogelijk wel gegevens van. Jij pretendeert perfect te weten hoe één en ander gebeurd is, terwijl de TS zelf niet met zekerheid kan zeggen wat de situatie was. Knap van u! Een helderziende hadden we hier nog niet.

Anyway, de schuld of onschuld vraag is weinig relevant als de fietser doorgereden is en spoorloos. Het enige wat de TS kan doen is zich indekken tegen een onterechte klacht vluchtmisdrijf door zelf aangifte te doen bij politie en verzekering. Dat is het enige relevante dat we de TS hier kunnen antwoorden. Dat jij hem meteen met zekerheid in fout stelt zonder de exacte omstandigheden te weten, laat ik voor uw rekening. :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Verkeersongevallen”