afrekening watergroep

Maarten_Creemers
Topic Starter
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

afrekening watergroep

#1 , 02 okt 2018 10:40

Dag allemaal...

een half jaar geleden ben ik verhuisd. Nu krijg ik een slotfactuur van 861 euro van de watergroep. Ik heb de watergroep aan de lijn gehad en zijn bevestigen dat dit wel enorm hoog is.

blijkbaar hebben we op 8 maanden tijd 150m³ water verbruikt. in vergelijking: de watergroep telt ongeveer 40m³ per jaar per bewoner (en we waren met 2). en dit komt overeen met wat ik al heel mijn leven ongeveer verbruik. Ze bevestigen dat deze gegevens wel heel hoog zijn maar daar blijft het uiteraard ook bij. Ik snap ook wel dat dit het verbruik is en dat zij daar verder niets over kunnen zeggen.

ze vermoeden misschien een lek.

natuurlijk, ik zou hier mijn licht niet komen opsteken als alles koek en ei was tussen die verhuurder en mij... we zijn niet bepaald als vrienden uiteen gegaan en ik vraag me af of hij me niet nog een of andere smerige streek aan het verkopen is. Hij had bijvoorbeeld nog een achterbouw waar hij ook water had. Ik ben er (natuurlijk) altijd vanuit gegaan dat hij hier een aparte meter voor had... maar nu twijfel ik daar opeens toch heel hard aan.

wat kan ik hier nog mee doen?

groetjes,
Maarten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 okt 2018 10:50

Als je verhuist, moet jij toch een eindopneming van de meter tekenen? Daarop moet het meternummer en de stand van die meter op dat moment ingevuld zijn. Heb je dat document nog? Komen de gegvevens op dat document overeen met de gegevens op uw slotfactuur (dus nummer van de meter + verbruik adhv stand van de meter aan het eind van de huur - de stand van de meter bij uw vorige slotfactuur)?

Hoe lang heb je daar gewoond? Was het verbruik van vorige jaren even hoog?

Wij zijn thuis met 4 en verbruiken hooguit 500 euro water op een jaar (onze wasmachine en toilet werken wel op regenwater).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Maarten_Creemers
Topic Starter
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2018 11:19

inderdaad dat document is opgestuurd. ik heb de meterstand zelf opgenomen en gecontroleerd. Hier is niets mis mee...

ik had er op dat moment gewoon geen gedacht van dat dit ongewoon hoog was. Ik heb de cijfertjes ingegeven en doorgegeven.

ik heb daar maar 8 maanden gewoond. na 2 maanden zaten we al op het vredegerecht... maar dat ging om iets heel anders. Ik heb nooit vermoed dat er eventueel een waterlek was. Het enige wat ik me kan inbeelden is dat er nog een andere verbruiker op onze meter zat. bijvoorbeeld zijn achterbouw waar hij nog vogels aan het kweken was. dat is eigenlijk zowat het enige wat ik me kan inbeelden.

even wat meer achtergrondinformatie: de bouw is eigenlijk een herenhuis opgedeeld in 3 wooneenheden. ik was als huurder in de veronderstelling dat zulke dingen gecontroleerd worden voor iets te huur gezet mag worden, maar wat als mijnheer de (on)handige harry alles zelf heeft gedaan en die aansluiting voor geen meter klopt?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 okt 2018 11:38

Op zich stond het contract voor het water op uw naam / meter en zal u sowieso de rekening moeten betalen. Dus ten opzichte van de watermaatschappij ga je niets kunnen doen. Je zal die factuur moeten betalen, want deze is wel correct, blijkbaar.

Als je echter misbruik vermoedt van uw verhuurder (stel dat u het waterverbruik van alle woongelegenheden betaald hebt), kan je een deel van die kosten van uw verhuurder terugclaimen. Maar hoe ga je één en ander bewijzen? Als je daarmee verder gaat, is de kans bijzonder groot dat u dit meer gaat kosten aan gerechtskosten / advocaat / eventueel expertise, dan wat u zou kunnen terugkrijgen van de verhuurder...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 02 okt 2018 11:56

de bouw is eigenlijk een herenhuis opgedeeld in 3 wooneenheden.
Dat wil niet zeggen dat er daarom ook drie watertellers zijn van De Watergroep ...

Kan ook 1 officiële meter zijn, en 3 , mss zelfs 4 (gemeenschappelijke delen) eigen meters waarmee de verschillende gebruikers dat onderling -via de eigenaar- verdelen ifv hun gebruik.

Vraag eens na of er nog gekende aansluitingen zijn bij hen op dat adres, en hoeveel inwoners

Maarten_Creemers
Topic Starter
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 okt 2018 12:07

Als je echter misbruik vermoedt van uw verhuurder (stel dat u het waterverbruik van alle woongelegenheden betaald hebt), kan je een deel van die kosten van uw verhuurder terugclaimen. Maar hoe ga je één en ander bewijzen? Als je daarmee verder gaat, is de kans bijzonder groot dat u dit meer gaat kosten aan gerechtskosten / advocaat / eventueel expertise, dan wat u zou kunnen terugkrijgen van de verhuurder...
en daar vrees ik dus ook voor. met andere woorden: een doodnormale mens gaat ergens wonen. De verhuurder lapt alle regels aan zijn laars. De situatie explodeert waardoor de doodnormale mens compleet overrompeld wordt... en daar valt niets aan te doen. je staat met je rug tegen de muur en de beste oplossing is gewoon te betalen want... de advocaten zijn zo duur dat dit allemaal uiteindelijk meer gaat kosten dan het waard is.

Allez... ben ik abnormaal om dit raar te vinden? wat met al die wetten die de huurders moeten beschermen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 okt 2018 12:14

Je hebt gelijk dat het soms meer kost om je gelijk te halen, dan wat dat gelijk halen je zou opbrengen. Maar dit is nu éénmaal zo, jammer genoeg.

Huurders worden inderdaad serieus beschermd, maar in dit geval gaat het mogelijk over bedrog of misleiding.

Er blijft wel nog altijd een mogelijkheid dat er geen bedrog in het spel is, maar dat je inderdaad ergens met een lek zat (WC die blijft lopen, bijvoorbeeld) die voor het hoge waterverbruik gezorgd heeft. In die situatie is het eigenlijk jouw verantwoordelijkheid om zo'n lek op te merken (bijvoorbeeld door van tijd tot tijd uw watermeter eens in het oog te houden en te kijken of het verbruik op de afgelopen 14 dagen / maand, wel realistisch is). Dit is hetzelfde voor mensen die eigenaar zijn van hun woning: als zij ergens in huis een lek hebben en dit niet opmerken, waardoor hun waterverbruik gigantisch hoog is, zullen zij daar ook voor opdraaien.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 okt 2018 12:17

Kan ook 1 officiële meter zijn, en 3 , mss zelfs 4 (gemeenschappelijke delen) eigen meters waarmee de verschillende gebruikers dat onderling -via de eigenaar- verdelen ifv hun gebruik.

Vraag eens na of er nog gekende aansluitingen zijn bij hen op dat adres, en hoeveel inwoners
Da's een goede suggestie. Als de watergroep u meldt, dat uw meter de enige is op dat adres, mag je ervan uit gaan dat je weldegelijk ook het verbruik voor de andere woongelegenheden betaald hebt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 02 okt 2018 12:27

Informeer ook eens bij de andere bewoners in het gebouw?
Waar staat de meter? In het gebouw zelf of de achterbouw?

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 02 okt 2018 12:52

Werd de meterstand wel correct afgelezen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Maarten_Creemers
Topic Starter
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 okt 2018 21:18

thanks voor de reacties. ik ga zeker bij de watergroep mijn licht verder opsteken.

een lek sluit ik niet uit, maar ik heb er maar 8 maanden gewoond en heb nooit iets dergelijks opgemerkt. zeker niet om mijn verbruik met 200% de hoogte in te jagen... in zo'n geval zou je kelder 24/24 onder water moeten staan bij wijze van spreken...

we hebben de meterstand met 2 dubbel gechecked. deze zou moeten kloppen. hij stond wel in een donkere vrij ontoegankelijke ruimte dus... wie weet...

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 02 okt 2018 21:50

Het is merkwaardig dat je eerst na een half jaar uw slotfactuur krijgt. Dat klopt niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 okt 2018 09:17

Het is merkwaardig dat je eerst na een half jaar uw slotfactuur krijgt. Dat klopt niet.
Da's inderdaad ook raar. Je zou deze sneller moeten gekregen hebben. Heb jij bij het verlaten van de huurwoning zelf de papieren opgestuurt om de eindafrekening van het water te krijgen?

Wat het lek betreft: als dit bijvoorbeeld een toilet is dat blijft lopen (kapotte volotter in de spoelbak of iets dergelijks), dan is het mogelijk dat je dit niet zometeen opmerkt. Het water loopt dan gewoon de afloop van uw WC in, zonder verder wateroverlast te bezorgen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Maarten_Creemers
Topic Starter
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 okt 2018 10:06

Het is merkwaardig dat je eerst na een half jaar uw slotfactuur krijgt. Dat klopt niet.
Da's inderdaad ook raar. Je zou deze sneller moeten gekregen hebben. Heb jij bij het verlaten van de huurwoning zelf de papieren opgestuurt om de eindafrekening van het water te krijgen?
We zijn vertrokken via het vredegerecht, dus dat was een redelijk stressvolle periode. omdat er zoveel geregeld moest worden had ik het papier blijkbaar nog niet opgestuurd. ik heb het nadien verzonden en de watergroep nam dit zonder probleem aan. ja het is laat, maar neen het was geen probleem.

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 03 okt 2018 12:42

Zoek daar de reden.
Waarschijnlijk hebben ze na het late insturen van je document zelf een meteropname gedaan. Je hebt het verbruik van je opvolger voor een deel mee betaald.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huren”