Huurder weigert nieuwe radiator

Droes369
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Huurder weigert nieuwe radiator

#1 , 02 okt 2018 08:17

De huurder belt dat de gasradiator in de woonkamer ( aparte toestellen, geen cv) stuk is. Deze radiator is aangesloten op een schouw.
Bij bezoek merkt verhuurder dat huurder in de woonkamer slaapt.
Voor slaapruimtes mogen enkel gasradiatoren geplaatst worden aan e buitenmuur zodat zuurstof v buiten komt.
Huurder bestelt zo'n toestel en de plaatsing ervan bij e firma waar hij al het voorschot betaalt ( bewijs)
Huurder weigert een nieuw toestel te laten plaatsen aan de muur. En beweert tevens dat de oude ( niet meer conform) radiator 'gerepareerd ' is door hemzelf (???)
Wat kan verhuurder doen? Is verhuurder verantwoordelijk als huurders iets overkomt in hun slaap? De huurder heeft alles over de veiligheid mondeling plus schriftelijk meegedeeld maar huurder blijft weigeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 okt 2018 09:16

Huurder bestelt zo'n toestel
Huurder weigert een nieuw toestel )
Wat kan verhuurder doen?
De huurder heeft alles over de veiligheid mondeling plus schriftelijk
huurder blijft weigeren.
Leg dat nog een goed uit. Ik denk dat je soms huurder en verhuurder verwisseld
Als verhuurder stuur je hem dan een aangetekende brief met ontvangstbewijs (woorden niet verwisselen) en geeft hem 8 dagen om een datum en uur van plaatsing af te spreken . Schrijf hem ook dat hij 100 % verantwoordelijk zal zijn als er iets gebeurd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2018 10:19

Ik vermoed dat je dit bedoelt?
De huurder belt dat de gasradiator in de woonkamer ( aparte toestellen, geen cv) stuk is. Deze radiator is aangesloten op een schouw.
Bij bezoek merkt verhuurder dat huurder in de woonkamer slaapt.
Voor slaapruimtes mogen enkel gasradiatoren geplaatst worden aan e buitenmuur zodat zuurstof v buiten komt.
VERHuurder bestelt zo'n toestel en de plaatsing ervan bij e firma waar hij al het voorschot betaalt ( bewijs)
Huurder weigert een nieuw toestel te laten plaatsen aan de muur. En beweert tevens dat de oude ( niet meer conform) radiator 'gerepareerd ' is door hemzelf (???)
Wat kan verhuurder doen? Is verhuurder verantwoordelijk als huurders iets overkomt in hun slaap? De VERhuurder heeft alles over de veiligheid mondeling plus schriftelijk meegedeeld maar huurder blijft weigeren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Droes369
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 okt 2018 12:34

Ja, sorry, inderdaad, laatste verbeterde versie door Tom vdj is de juiste.
Weet iemand of je dan als verhuurder verantwoordelijk bent?
Huurders spreken bijna geen Nederlands , ze weigeren de firma binnen te laten, plus hebben een gevaarlijke hond.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 okt 2018 14:19

Mocht er ooit een woningonderzoek gebeuren (bijvoorbeeld omdat de zittende huurder een huursubsidie aanvraagt) dan komt u zeer zeker in de problemen als de woning ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaard wordt. Dat de huurder de herstellingen weigert, daar trekt de wooninspecteur zich niets van aan.

Zou het geen optie zijn om het onveilige toestel weg te halen? Dan zullen ze misschien wel snel bijdraaien? Maar dan heb je natuurlijk wel het risico dat ze met petroleumkacheltjes of iets dergelijks gaan verwarmen...

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 02 okt 2018 14:34


Zou het geen optie zijn om het onveilige toestel weg te halen?
Hoe ga je dat doen? Gewoon binnengaan als ze niet thuis zijn? Dat is huisvredebreuk met gebruik van valse sleutels. Niet aan te raden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 okt 2018 14:51

Ik denk dat je niet veel anders zal kunnen doen dan eerst via AS te vragen wanneer die nieuwe radiator kan geïnstalleerd worden en als daar geen reactie op komt, dit via de vrederechter te vragen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Droes369
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 okt 2018 16:18

Dank je wel voor reacties.
Ik heb daar nog veel vragen over. Bvb hoe kan je als verhuurder weten en verantwoordelijk geacht worden?
Bvb dat zij in hun woonkamer gaan slapen, hoe moet je dat weten en ben je daar dan verantwoordelijk voor?

Want een gasradiator aan de schouw mag wel in een woonkamer maar niet in een slaapkamer.

De levering en plaatsing was al afgesproken met de firma maar de huurders zeggen gewoon 'dat ze niet thuis zijn ( wat ze wel zijn want man is werkloos) op die dag ( binnen 2 weken)

Stel dat de huurder zelf een toestel zet en daardoor sterft. Ben je dan ook verantwoordelijk?

Hoe kan en moet je weten wat je huurders doen in het huis? Je mag maar 1 x p jaar bezoek eisen.

Ik vind dit erg moeilijk.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 okt 2018 16:29

Dit is ook moeilijk. Als er een huurder sterft omdat hij in de woonkamer aan het slapen was, en de verwarming op gas is de oorzaak van het overlijden, zal het een getouwtrek van jewelste worden voor de rechtbank. Langs de éne kant moest de huurder daar niet slapen, langs de andere kant moet de verwarming in de woonkamer ook wel veilig zijn.

Als uw huurder sterft door een toestel dat hij daar zelf gezet heeft, zonder uw medeweten, zal het al een iets duidelijker zaak zijn (hoewel je dan ook de discussie kan krijgen: "Jamaar, de huurder moest er wel iets zetten, want de verwarming die er was, was niet voldoende.")

Om dat soort zaken te vermijden, kan je dus best zorgen dat je een woning verhuurt waar er niets op aan te merken valt. Daarom ook dat een huurder de verhuurder de mogelijkheid moet geven om dit in orde te brengen / houden. Een vrederechter gaat u vast en zeker toestemming geven om een firma een veiligere / betere gasradiator in uw woning te laten insalleren. Als uw huurder dit systematisch sabboteert, ook na tussenkomst van de vrederechter, zou u zelfs kunnen aansturen op het ontbinden van het huurcontract omdat de huurder van slechte wil is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Droes369
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 okt 2018 17:03

Hartelijk dank voor de info.

adizal

#11 , 02 okt 2018 17:43

Dit is ook moeilijk. Als er een huurder sterft omdat hij in de woonkamer aan het slapen was, en de verwarming op gas is de oorzaak van het overlijden, zal het een getouwtrek van jewelste worden voor de rechtbank. Langs de éne kant moest de huurder daar niet slapen, langs de andere kant moet de verwarming in de woonkamer ook wel veilig zijn.

.
Hier toch wel een opmerking....
De huurder heeft het vrij genot van zijn woning en mag zijn plaatsen benutten zoals hij dat wil, al slaapt hij op het toilet.
Feit is dat het toestel zijn normaal onderhoud moet hebben en gekeurd zijn en een attest van goede werking moet hebben, zodat de verhuurder eigenaar van het toestel buiten shot blijft.
Als dat het geval is en de huurder prutst aan het toestel en hij komt om door verstikking is het de schuld van de huurder.
De verhuurder is immers niet verplicht permanent controle uit te voeren op zijn huurder.

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 02 okt 2018 19:36

Is er een plaatsbeschrijving bij intrede gedaan? En zo ja, wat stond er daar in over dat gasvuur ?

Ik heb het meegemaakt dat een huurder ongevraagd zelf een ander vuur plaatste (met mogelijkheid om eten warm te houden), en het nog niet kon aansluiten op de schouw; hij had er niet beter op gevonden :idea: dan om het vuur "voorlopig" met de rookuitgang op enkele cm van de schouw te zetten, en het zo te gebruiken.

Natuurlijk hadden ze hoofdpijn. :evil: :evil: Huisbezoek van een dokter leverde onmiddellijk bezoek van de brandweer op, en direct onbewoonbaarverklaring. De huisbaas was natuurlijk de slechterik. Met foto's van de begintoestand kon een en ander geregeld worden. Gelukkig voor alle partijen was er geen verder onheil.


Eerste werk aan het appartement was een centrale verwarming plaatsen, en aan andere mensen verhuren.


Conclusie was toch dat de eigenaar ondanks alles toch eerst verantwoordelijk geacht wordt voor alles wat misloopt, ook al is het de huurder die duidelijk in de fout gegaan is.

adizal

#13 , 03 okt 2018 08:04

Is er een plaatsbeschrijving bij intrede gedaan? En zo ja, wat stond er daar in over dat gasvuur ?

Ik heb het meegemaakt dat een huurder ongevraagd zelf een ander vuur plaatste (met mogelijkheid om eten warm te houden), en het nog niet kon aansluiten op


Conclusie was toch dat de eigenaar ondanks alles toch eerst verantwoordelijk geacht wordt voor alles wat misloopt, ook al is het de huurder die duidelijk in de fout gegaan is.

Dat is wat ik bedoel, als de eigenaar zorgt dat alles conform wet en veiligheid is geïnstalleerd en onderhouden, kan hij nooit aansprakelijk worden gesteld voor wat zijn huurder mispeutert.

Droes369
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 okt 2018 10:29

Hartelijk dank voor alle reacties.
We lossen t op.
Wat iemand zei ivm slapen op het toilet enz...
Ja, maar het is verboden om in slaapkamer en badkamer een gasvuur met schouw te zetten.
Daar moet een vuur dat zijn zuurstof via een buitenmuur haalt, staan.

Vuur aan schouw mag wel in woonkamer. Dus dan wordt het wat moeilijk als de huurder in de woonkamer gaat slapen.

Daar hadden wij ook nooit bij stilgestaan tot we het zagen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 03 okt 2018 10:58

Vuur aan schouw mag wel in woonkamer. Dus dan wordt het wat moeilijk als de huurder in de woonkamer gaat slapen.
Mijn vriendin slaapt dagelijks in de woonkamer. Rond 21u00 valt die sowieso in slaap voor de TV ;-). Als ik niet thuis ben, is het al eens gebeurd dat ze gewoon "vergeet" naar haar bed te gaan, rond 21u00 in slaap valt in de zetel en dan 's ochtens pas wakker wordt. Maar dit zou haar toch niet het leven mogen kosten door een gasverwarming die niet werkt zoals het hoort, hé.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”