Einde relatie, hoe zit het nu met de goederen en eigendommen.

Ratboy
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Einde relatie, hoe zit het nu met de goederen en eigendommen.

#1 , 01 okt 2018 14:00

Hallo,
Ik heb een aantal vragen in naam van een vriendin die bij me om raad kwam vragen maar zelf niet echt thuis is op het internet om info in te winnen.
Ze wil een einde maken aan haar relatie van 11j met haar vriend. Er is geen sprake een samenlevingskontrakt en ook niet getrouwd. Haar vraag was hoe het nu zit qua roerende en onroerende goederen. zij hebben destijds gebouwd samen. Ze wil toch wel wat info inwinnen alvoor ze er een punt achter zet zodat onaangename verassingen tot een minimum kunnen worden ingedikt.
Ze heeft geen interesse om eventueel haar vriend uit te kopen en daar te blijven wonen omdat ze naar het buitenland vertrekt. Dus zal het verkopen worden als hij haar ook niet wil uitkopen denk ik dan. Maar kan je zonder enige vorm van verbintenis beiden eigenaar zijn van een woning of niet? En de goederen in de woning zelf? Worden deze dan beschouwd als aangekocht in de relationele sfeer met oog op gemeenschappelijk gebruik of gaat men hier echt met facturen moeten zwaaien als puntje bij paaltje komt. Ikzelf heb een jaar geleden in een soortgelijke situatie gezeten, waarbij mijn ex gewoon ALLES(ook persoonlijke papieren zoals geboorteakte paspoort ed) wat met mij te maken had naar doodleuk naar het containerpark had gebracht, wat toen eigelijk neerkomt op verduistering, maar uiteindelijk in de rechtbank helemaal niks is geworden. De spullen waar ze wel wat aan had zoals tv pc en andere spullen die ik op mijn naam op factuur had. Kon ik ook naar fluiten want de rechter beschouwde dit als gekocht met oog op gemeenschappelijk gebruik. Enkel de oldtimers waar zij de helft van de waarde had van geeist die heb ik mogen behouden zonder dat ze hier aanspraak kon op kon maken. Dit omdat ze geen rijbewijs had en dus alle 5 de oldtimers op mijn naam stonden en ik kon aantonen dat in al die tijd ikzelf de kosten voor restoratie en onderdelen, verzekering en brandstoffen heb betaald aan de had van bankafschriften en onderdeelfacturen die met mijn bankrekening waren betaald.
Ik heb haar gevraagd om het fair te houden waar ze zich wel aan zal houden denk ik maar je weet natuurlijk niet hoe de andere gaat reageren. Ik ken hem ook natuurlijk maar mensen kunnen hier soms plots heel raar beginnen doen. En haar ken ik al van als we 6 jaar waren. Ik heb haar ook gezegd dat ik haar wel wil helpen maar ik geen partij wil trekken. Wel bemiddelen als het nodig mocht zijn. En sommigen kunnen mss denken van waarom help je haar dan met dit. Gewoon omdat ze het mij heeft gevraagd en dat ik ook wat op de hoogte ben als het mocht nodig zijn te redeneren met 1 van de twee als de zaak dreigt te exploderen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 okt 2018 15:05

Het eigendom van de woning is neergeschreven in een notariële akte. Dus daar is het vrij duidelijk: als hij uw vriendin niet wil uitkopen, en hij staat ook niet open om samen de woning te verkopen, kan zij de openbare verkoop van de woning eisen voor de rechtbank (brengt normaal gezien minder op dan wanneer de woning op de "normale" manier verkocht wordt).

Wat de inboedel betreft kan dit alle kanten uit als dit voor een rechtbank komt. Facturen op naam en betalingsbewijzen kunnen helpen, maar geven geen enkele garantie daar voorwerpen aan de één of de ander toegewezen worden. Als je niet wil dat advocaten daar rijk van worden, kom je daar beter onderling uit, denk ik. Als dat niet lukt, zal daar ook voor naar de rechtbank moeten gegaan worden, maar zoals gezegd kan dit alle kanten uit en zullen vooral de advocaten daar wel bij varen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Ratboy
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 okt 2018 16:17

Het eigendom van de woning is neergeschreven in een notariële akte. Dus daar is het vrij duidelijk: als hij uw vriendin niet wil uitkopen, en hij staat ook niet open om samen de woning te verkopen, kan zij de openbare verkoop van de woning eisen voor de rechtbank (brengt normaal gezien minder op dan wanneer de woning op de "normale" manier verkocht wordt).

Wat de inboedel betreft kan dit alle kanten uit als dit voor een rechtbank komt. Facturen op naam en betalingsbewijzen kunnen helpen, maar geven geen enkele garantie daar voorwerpen aan de één of de ander toegewezen worden. Als je niet wil dat advocaten daar rijk van worden, kom je daar beter onderling uit, denk ik. Als dat niet lukt, zal daar ook voor naar de rechtbank moeten gegaan worden, maar zoals gezegd kan dit alle kanten uit en zullen vooral de advocaten daar wel bij varen.
Dankje voor de snelle reactie,
Ik heb haar de raad gegeven om kopies te nemen van de facturen van alle goederen die zijn aangekocht met oogpunt van gemeenschappelijk gebruik. Gewoon uit voorzorg.
Ik heb ook gevraagd of ze eventuele gezamenlijke rekeningen, spaarrekeningen, rekening waar bv een doorlopende reserve opzit alsook gezamenlijke kredietkaarten hebben. Ik weet niet of dit mogelijk is om deze zogezegd te laten bevriezen tot deze opgesplitst zijn. Beetje zoals een waarborgrekening waar beide partijen moeten tekenen voor weer toegang te krijgen. Hier heb ik namelijk een vrij pijnlijke ervaring mee gehad in het verleden waar de vriendin de reserve had leeggehaald en aangezien ik hoofdtitularis was ik alles kon terugbetalen. Wat ettelijke jaren heeft geduurd eer dit was afgelost en ik haar kon vorderen om mee te betalen omdat ze bewust een aantal jaren geen woonadres had opgegeven en dus ook niet gedagvaard kon worden. En de banken gaan echt niet wachten hierop

Reclame


Ratboy
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 okt 2018 11:41

Intussen al wat meer te weten gekomen van de situatie. Er is wel een gezamenlijke rekening maar die word enkel gebruikt om de lening af te betalen van de woning, die maandelijks word aangevuld vanuit hun eigen rekeningen. Op de persoonlijke rekeningen staat er geen volmacht die van elkaar dus dat zit wel goed. Wat de inboedel betreft zullen ze het dan maar moeten eens worden eerst.
Wat de woning betreft en de afhandeling ervan is er een wettelijk vastgelegde bedenktijd die moet aangehouden worden om te beslissen of hij haar uitkoopt of niet? Ze wou hem 14 dagen geven om te beslissen of hij haar uitkoopt of de woning te koop mag gezet worden al dan niet openbaar

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 okt 2018 12:24

Voor zover ik weet zijn er nergens wettelijke termijnen voorzien waarop iemand moet beslissen om de ex-partner al dan niet uit te kopen.

Wel is het zo dat niemand kan gedwongen worden "om in onverdeeldheid te blijven". Met andere woorden: de ex-partner kan dit niet eindeloos rekken. Ze kan 14 dagen voorstellen, maar als de ex niet akkoord gaat daarmee pf moeilijk doet, zal ze toch naar de rechtbank moeten stappen.

Nog goed om te weten: als zij niet meer in die woning woont, maar haar ex wel, heeft zij recht op een halve huishuur van hem (als zij voor de helft eigenaar is van die woning) zolang hij daar woont.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Ratboy
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 okt 2018 18:39

Voor zover ik weet zijn er nergens wettelijke termijnen voorzien waarop iemand moet beslissen om de ex-partner al dan niet uit te kopen.

Wel is het zo dat niemand kan gedwongen worden "om in onverdeeldheid te blijven". Met andere woorden: de ex-partner kan dit niet eindeloos rekken. Ze kan 14 dagen voorstellen, maar als de ex niet akkoord gaat daarmee pf moeilijk doet, zal ze toch naar de rechtbank moeten stappen.

Nog goed om te weten: als zij niet meer in die woning woont, maar haar ex wel, heeft zij recht op een halve huishuur van hem (als zij voor de helft eigenaar is van die woning) zolang hij daar woont.
Okee, goed om weten indien hij moeilijk gaat doen. Maar hopelijk komen ze er samen uit en word het op een volwassen manier afgehandeld.
Morgen gaat ze het meedelen. Hij zal zowieso de eerste moment heel kwaad reageren, leuk is het niet natuurlijk. Maar ze zijn meer naast elkaar gaan leven en zij is het laatste jaar nogal veranderd. Niet meer de vrolijke meid die ze was.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”