Bank rekening

Niels2a
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Bank rekening

#1 , 27 sep 2018 20:30

Goede avond!

Momenteel ben ik een student van 22 jaar, ongeveer 9 jaar geleden hadden mijn ouders voor mij een zichtrekening van Y geopend (nu X)
Eigenlijk werd er nooit gebruik gemaakt van deze rekening, buiten een paar maanden, daarna werd er een rekening geopend via Z aangezien ik een spaarboekje kreeg. Ik ging er vanuit dat mijn ouders de X rekening geschrapt hadden, dit blijkt dus uiteindelijk een misverstand geweest te zijn waardoor deze rekening bleef bestaan. Na 9 jaar niets meer gehoord te hebben met de gedachte dat de rekening weg was, kreeg ik gisteren plots een telefoontje van X... "U hebt nog een openstaande schuld van - 50 euro", Blijkbaar werden er dus elk jaar kosten afgehouden aangezien de rekening nog openstond, maar jarenlang niets mee gedaan werd, ook mijn kaart heb ik al 9 jaar niet meer.

Kan X dit opeisen na 9 jaar niets gehoord te hebben van deze bank en heel die tijd niets gedaan te hebben met die rekening? 9 jaar geleden was ik dus ook 13 jaar, ik kan me niet herinneren dat er toen jaarlijkse kosten verbonden waren aan de zichtrekening, die is bij de meeste banken gewoon gratis tot 25 jaar...

Alvast erg bedankt!

Groetjes,

N

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12814

#2 , 27 sep 2018 21:37

De schuld is lang niet zo oud als de rekening, dus verjaring kan niet. Gewoon betalen lijkt mij de enige oplossing.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 28 sep 2018 21:36

Door de ouders dan want student heeft de rekening zelf niet geopend en is blijkbaar nooit in kennis gesteld....

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 01 okt 2018 16:53

Ben ik nu de enige die het niet kunnen vind dat je moet betalen voor het hebben van een rekening bij een bank? Enfin, u kan het hard spelen: vraag aan bank B om u een bewijs te leveren dat u er ooit als meerderjarig persoon een rekening hebt afgesloten, en zo niet, dat ze u gerust laten. Ga vervolgens in de toekomst naar een bank waar alles gratis is (A....)

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 02 okt 2018 22:44

Geen juridisch gegeven maar waarom zou een bank gratis moeten werken? Iedereen vindt het doodnormaal om wereldwijd comfortabel te kunnen betalen. En die dienstverlening vergt inzet van middelen (mensen, IT). Waarom zou dat gratis moeten zijn? En hoeveel van de gratis banken zijn er nog over?
In Europese context zijn Belgische banken zeer goedkoop...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Niels2a
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 okt 2018 01:40

Ben ik het zeker mee eens! Maar kosten aanrekenen terwijl er jarenlang helemaal geen activiteiten geweest zijn op deze rekening? Daar kan ik moeilijk mee om... Blijkbaar zou er een schuld zijn van 50 euro, op deze rekening, het betreft allemaal opgestapelde bijdrages. 6 jaar nadien contacteren ze ons voor de eerste keer hiervoor, terwijl ik dacht dat de rekening al afgesloten was.. Zonde van het geld, maar bedankt voor jullie antwoorden! Momenteel zit ik zelf al sinds ik dacht dat de rekening afgesloten was, bij X. Nog nooit bijdrages moeten betalen aangezien dit gratis is tot 25 jaar, daarmee ook mijn vraag.

Groetjes,

Niels

WP002
Berichten: 1479

#7 , 03 okt 2018 23:41

Geen juridisch gegeven maar waarom zou een bank gratis moeten werken? Iedereen vindt het doodnormaal om wereldwijd comfortabel te kunnen betalen. En die dienstverlening vergt inzet van middelen (mensen, IT). Waarom zou dat gratis moeten zijn? En hoeveel van de gratis banken zijn er nog over?
Omdat ze met uw geld een veelvoud aan winst maken.

LeenW
Berichten: 12814

#8 , 03 okt 2018 23:48

Geen juridisch gegeven maar waarom zou een bank gratis moeten werken? Iedereen vindt het doodnormaal om wereldwijd comfortabel te kunnen betalen. En die dienstverlening vergt inzet van middelen (mensen, IT). Waarom zou dat gratis moeten zijn? En hoeveel van de gratis banken zijn er nog over?
Omdat ze met uw geld een veelvoud aan winst maken.
En een bank moet werken uit naastenliefde ipv winstoogmerk?

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 03 okt 2018 23:57

Gelet op wat dat de banken hebben teweeggebracht in 2008 denk ik dat er ook bij de banken niet veel naastenliefde moet worden gezocht. De meeste overleefden bij gratie van de belastingbetaler wiens geld ze eerst voor een deel hadden verspeeld door roekeloze beleggingsstrategieën aangevuurd door het vooruitzicht op hun eigen hoge bonussen. Gevolg van verkoop van giftige beleggingsproducten die mooi werden herverpakt als verrassingsgeschenken met fatale afloop. Maar de bonussen waren wel onomkeerbaar uitgedeeld...tja, de naastenliefde, wat is dat en waar is ze?
De rode tekst onderaan dit bericht is 100 percent van toepassing in dit geval.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Bank & Beurs”