Ingewikkelde erfenis

rode-ridder
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Ingewikkelde erfenis

#1 , 28 sep 2018 18:53

Mijn schoonmoeder zal in december 3 jaar overleden zijn. Mijn schoonvader is reeds 25 jaar geleden gestorven. De erfenis moet verdeeld worden onder de 7 kinderen en bestaat uit een huis dat eigendom was van schoonmoeder. 1 van de dochters, (ik noem ze hier X) huurt dit huis. Sinds het overlijden van schoonvader betaalde zij geen huishuur meer. Pas nadat iedereen de eerste keer bij de notaris was om de erfenis te bespreken, is er beslist dat zij voortaan 150 € huur per maand betaalt. Ik moet eerlijk zeggen dat schoonmoeder steeds veel verschil in haar kinderen gemaakt heeft. Dochter mocht gratis wonen, een zoon heeft 25 jaar geleden voor 500.000 belgische frank het ouderlijk huis op lijfrente gekocht, maar moest geen maandelijks bedrag betalen aan schoonmoeder (volgens hem toch). Samen met haar pensioen kon schoonmoeder normaal goed rond komen, maar financieel blijft er niets over. Resultaat van dit alles is ruzie tussen de 7 kinderen. De notaris acht het niet meer nodig om nog samen te komen omdat er 'op vrijwillige basis niets bereikt wordt'. X wil het huis niet verlaten. Volgens de notaris rest ons nu nog 1 mogelijkheid en dat is uit onverdeeldheid treden. Daarvoor zouden wij een advocaat moeten aanstellen. Mijn vraag is nu

Kan X zomaar in dit huis blijven wonen?

Hoe zit het met de kosten van een advocaat? Worden die gedragen door alle erfgenamen?

Hoe verloopt zo een procedure?

Ik wil er wel nog bij vermelden dat het huis in zeer bouwvallige staat is, maar eens afgebroken, kunnen er zeker 2 halfopen bebouwingen op.

Graag had ik raad gekregen van mensen die er meer van weten. Alvast vriendelijk bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 28 sep 2018 19:18

De advocaat wordt betaald door wie hem aanstelt.
Als X in het huis wil blijven wonen moet X een correcte huishuur betalen.
Als het huis is verkocht zal het van de nieuwe eigenaar afhangen of X er nog kan blijven wonen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 29 sep 2018 02:33

Het huis is in onverdeeldheid. Art 815 BW stelt dat niemand verplicht is in onverdeeldheid te blijven. Zelfs als slechts één van de kinderen-erfgenaam de verkoop vraagt, zal dat gebeuren, wel via gerechtelijke weg.
Heeft de notaris dat nog niet verteld?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

rode-ridder
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 sep 2018 10:33

Wanton, slechts deze week heeft de notaris ons daarvan op de hoogte gebracht. Als dat via gerechtelijke weg gebeurt, moet dat altijd via een advocaat zei hij. Het probleem is wel dat wij alleen zouden opdraaien voor de advocaatskosten, die niet min zullen zijn veronderstellen wij. Is er een andere mogelijkheid eventueel? Kunnen wij terecht bij de vrederechter? Wij zijn echt leken in deze materie.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 29 sep 2018 12:29

Neen. Rechtbank Eerste Aanleg.
Advocaat is niet verplicht, u mag het altijd zelf (proberen te) doen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

rode-ridder
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 okt 2018 11:27

ik vrees dat wij in een straatje zonder einde zitten. Volgens de notaris kan hij X niet verplichten de woning te verlaten. Alleen de procedure op gang trekken om uit onverdeeldheid te treden zien wij niet zitten. Wij vrezen dat de kosten daarvoor veel te hoog zullen oplopen om alleen te dragen. Waar schoonmoeder mee gedreigd heeft is jammer genoeg aan het gebeuren, figuurlijk dan. 'Vecht ervoor' heeft ze ooit tegen mijn man gezegd!

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 09 okt 2018 12:27

De notaris kan dat niet.
Dat moet via de rechtbank.
Als jullie niets doen moeten jullie wel nog de erfenisrechten betalen!!!
En jaarlijks jullie aandeel in de onroerende voorheffing alsook deel huur aangeven in jullie belastingaangifte.

Een oplossing vereist dus actie, het gaat niet vanzelf gebeuren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

rode-ridder
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 okt 2018 13:07

De erfenisrechten zijn al betaald van 21/06/2016.

rode-ridder
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 okt 2018 18:13

De successierechten zijn al betaald op 21/06/2016, berekend op de waarde van de bouwgrond.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 09 okt 2018 18:28

Stilzitten zal m.i. ook niet helpen.

Ook al "betaalt" de huurder slechts 150 € huur, hij heeft recht op een huis, dat voldoet aan alle normen terzake.

Wie gaat de werken betalen die nodig zijn om het huis in huurbare staat te brengen, zoals verplicht ?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”