Beleggingsvernnootschap Cyprus

Rik.hik
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Beleggingsvernnootschap Cyprus

#1 , 26 sep 2018 13:08

Beste,

Ik zou geïnteresseerd zijn om binnen enkele jaren een onderneming op te richten.
Hierbij zou ik met een beperkt aantal vennoten investeren in aandelen op de beurs.
We spreken over een startkapitaal van +- € 500.000

Het doel van de onderneming is: lange termijn investeringen ( >1 jaar) in beursgenoteerde ondernemingen wereldwijd.

Aangezien sinds het recent Zomerakkoord meerwaarden op aandelen, die niet voldoen aan de taxatievereiste, participatievereiste, tijdsduur >12 maanden, belast zullen worden aan minstens 20%, lijkt het me opportuun elders te kijken.
Het lijkt me ook niet realistisch om zelfstandig een DBI bevek op te richten.

Mijn oog was gevallen op Cyprus.
Dit doordat Cyprus een zeer interessant fiscaal beleid voert.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of advies kunnen bieden betreffende land, ondernemingsvorm?

Alvast bedankt,
Rik Hik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 sep 2018 16:47

Dit is hier geen forum voor belastingfraude. Betaal belastingen zoals iedereen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 26 sep 2018 17:29

Hm...

is het nog altijd belastingsfraude als TS verhuist naar Cyprus?

Reclame

ExpatD
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2018 10:34

Dit is hier geen forum voor belastingfraude. Betaal belastingen zoals iedereen.
Telkens hier iemand iets vraagt om elders te kijken, krijgt men onmiddellijk fraudeur naar de kop geslingerd... Dat België er eens voor zorgt dat mensen niet willen uitwijken.

Rik.hik
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 sep 2018 12:31

Zeer interessant onderwerp.

Maar ik vroeg me af of iemand kennis heeft betreffende het oprichten van een beleggingsvennootschap in Cyprus?
Of andere alternatieven in belgie?

berenod
Berichten: 942

#6 , 27 sep 2018 13:21

Cyprus heeft misschien een heel interessant fiscaal beleid, maar zolang je in België woont val je onder het Belgisch fiscaal beleid.

Aangezien er vermoedelijk weinig Belgen in Cyprus gaan wonen, ga je hier ook weinig ervaringsdeskundigen vinden.

In België wonen wil zeggen in België belastingen betalen! Ook al verdien je je geld met een Cypriotische vennootschap, want het zal vermoedelijk toch niet het plan zijn van alle winsten tot het einde der dagen in die vennootschap te laten steken?

Misschien alvast dit eens lezen:
https://financien.belgium.be/sites/defa ... n-2017.pdf

Dit is alvast een belangrijke quote daaruit:
Een inwoner van België moet zijn wereldinkomen aangeven en zal erop
worden belast.

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 27 sep 2018 13:33

Plus als de vennootschap in Cyprus in werkelijkheid vanuit BE wordt geleid, zal de Fiscus ook hier belasting proberen te innen. Dus enkel indien u werkelijk iets in Cyprus wil gaan doen, zal u er voordeel uit halen.

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 27 sep 2018 14:55

Beetje kort door de bocht. Gebruik van een buitenlandse vennootschap -- indien correct gebruikt -- is geen fraude. Als de familie de Spoelberch het kan, dan kan TS het ook.

Enkele opmerkingen:

Om als gehele Cypriotische vennootschap aanzien te worden moet er voldoende substantie zijn in Cyprus. D.w.z. minstens een lokale zaakvoerder, kantoorruimte, lokale bankrekeningen, algemene vergadering op het eiland etc.

In principe mag je geen rechtstreekse beslissingen nemen als zaakvoerder van een vennootschap in het buitenland, maar beleggingsadvies uit België kan uiteraard wel gegeven worden, bijvoorbeeld onder vorm van een consulting overeenkomst.

De fiscus kan dan nog steeds niet akkoord gaan met de constructie, maar dan is het niet onrealistisch dat je de zaak voor de rechtbank kan winnen. Fiscale advocaten kosten echter ook geld -- en in de meeste gevallen meer dan het belastingvoordeel.

Voor €500.000 is het niet de moeite een vennootschap op te richten op Cyprus.

Het alternatief / de oplossing: haal meer op dan €500.000 maar blijf in België. Posities >€2.5m genieten een vrijstelling bij verkoop na 12 maanden. Neem minder maar grotere posities, waarbij je desnoods een deel portfolio margin gebruikt.

Indien al je investeerders Belgen zijn heb je op zo'n exotisch eiland eigenlijk niets te zoeken. Dat zou anders liggen als je een aantal investeerders uit verschillende Europese landen samenbrengt.

Meestal gebruik men zo'n vennootschappen als tussenlaag om gemakkelijk geld samen te brengen.
Laatst gewijzigd door Fortuin op 27 sep 2018 15:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Fortuin
Berichten: 1013

#9 , 27 sep 2018 14:57

Plus als de vennootschap in Cyprus in werkelijkheid vanuit BE wordt geleid, zal de Fiscus ook hier belasting proberen te innen. Dus enkel indien u werkelijk iets in Cyprus wil gaan doen, zal u er voordeel uit halen.
Volgens EU rechtspraak heeft een investeringsvehikel (bijvoorbeeld een passieve holding, of een actief fonds) echter (belachelijk?) weinig substantie nodig. Een postbus aan de muur, een kantoor, een lokale boekhouding en wat software die op een server draait is vaak voldoende.

Rechtstreeks de vennootschap vanuit België besturen kan uiteraard niet.

Terug naar “Bank & Beurs”