Fietsers

Guido Snoeys
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Fietsers

#1 , 26 sep 2018 19:22

Ik merk toch dat meer en meer de voetgangers onder de voet gereden worden door fietsers.
Inderdaad rond de scholen rijden kinderen SAMEN met hun ouders op de voetpaden en moeten voetgangers die te voer kinderen gaan ophalen opzij gaan (springen). Oh wee als je een opmerking maakt.
Vraag 1
Mogen ouders op de voetpaden rijden ter controle voor hun kleine ? kinderen. (= algemeen gangbaar)scchtt

De maatschappij evolueert , bakfietsen al dan niet breed en aangedreven laten geen werkende fietsers voorbij.
Vraag 2
Is er een reglementering in dit verband, ik denk ook aan de gemotoriseerde bejaarden op de smalle fietspaden


Regelmatig fiets ik naar mijn werk langs wegen met twee rijrichtingen met een tussenstrook met lang elke kant een fietspad.
Zowel langs links als rechts van de baan rijden fietsers in de twee richtingen .
Vraag 3
Hoe is de wetgeving in dit verband ?

De E-bike is in , en regelmatig zie ik ze tussen de auto's rijden op en niet op de trage fietspaden samen met de scooters van de tieners.
Vraag 4:
Hoe zit dit voor scooters en E-bikes?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 26 sep 2018 19:30

1) Neen
2) Bakfiets is een fiets
3) Fietspad verplicht te volgen langs de juiste kant (met een uitzondering die niet echt definieerd is als ik het mij goed herinner)
4) Hangt van de snelheid af, wanneer ze niet meer als fiets of klasse A gezien kunnen worden, moeten ze inderdaad tussen de auto's rijden

Issued
Berichten: 1227

#3 , 26 sep 2018 20:44

4) bromfietsers klasse B en bromfietsers klasse P (speedpedelec) mogen kiezen tussen fietspad en straat. Zo mogen te pas en te onpas wisselen tenzij anders aangegeven door verkeersborden
1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 9. Plaats van de bestuurders op de openbare weg
9.1.2.
2° Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

Wanneer een hogere snelheidsbeperking geldt, moeten de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, wanneer dit aanwezig en bruikbaar is.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 26 sep 2018 21:15

1) Neen
2) Bakfiets is een fiets
3) Fietspad verplicht te volgen langs de juiste kant (met een uitzondering die niet echt definieerd is als ik het mij goed herinner)
4) Hangt van de snelheid af, wanneer ze niet meer als fiets of klasse A gezien kunnen worden, moeten ze inderdaad tussen de auto's rijden
3 : De uitzondering is prima gedefinieerd : je mag het fietspad volgen als het in jouw rijrichting aangeduid is met een bord;
4 :ze mogen slechts tussen de auto's rijden als de maximum toegestane snelheid 50 of minder is.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 26 sep 2018 21:20

Ik heb het over de bijzondere omstandigheden in 9.1.2, dat lijkt mij toch vrij onduidelijk?

Issued
Berichten: 1227

#6 , 26 sep 2018 23:28

Ik heb het over de bijzondere omstandigheden in 9.1.2, dat lijkt mij toch vrij onduidelijk?
9.1.2.1 is eigenlijk zeer duidelijk imho

Is er echt iets speciaal dan mag u even het fietspad verlaten, recht blijven rijden.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 sep 2018 09:42

1) Neen
2) Bakfiets is een fiets
3) Fietspad verplicht te volgen langs de juiste kant (met een uitzondering die niet echt definieerd is als ik het mij goed herinner)
4) Hangt van de snelheid af, wanneer ze niet meer als fiets of klasse A gezien kunnen worden, moeten ze inderdaad tussen de auto's rijden
3 : De uitzondering is prima gedefinieerd : je mag het fietspad volgen als het in jouw rijrichting aangeduid is met een bord;
4 :ze mogen slechts tussen de auto's rijden als de maximum toegestane snelheid 50 of minder is.
Ik dacht zelf dat ze in dat geval moeten op de rijbaan rijden, en niet op het fietspad? Die speedelecs bedoel ik he. Of is dat bij een fietssugestiestrook?

Guido Snoeys
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 sep 2018 13:15

Ik merk ook steeds meer een confrontatie tussen fietsers en voetgangers.
In winkelstraten is er een smalle strook voetpad en fietspad, zodat fietsers over het voetpad rijden en voetgangers op het fietspad.( vb Bredabaan in Brasschaat ) Er zijn ook verschillende situaties waarbij voetgangers en fietsers de 'weg' moeten delen . Mag een voetganger op een fietspad gaan ?
vb : Veltwijcklaan Ekeren: een zijde is fietspad naast de huizen (waar moeten de mensen gaan om in hun huizen te geraken ?) de andere zijde is er een fietspad en een voetpad.
Vraag:
Is er in dit verband een reglementering ? Meestal moet de voetganger dan de plaats ruimen (= opzij gaan).

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 28 sep 2018 14:51

Vraag 1
Mogen ouders op de voetpaden rijden ter controle voor hun kleine ? kinderen.
Enkel buiten de bebouwde kom én als er geen verplicht fietspad is
(altijd toegestaan voor kinderen tot 9 jaar en met velgdiameter tot 500mm)

9.1.2.4°

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... e/109-art9

De maatschappij evolueert , bakfietsen al dan niet breed en aangedreven laten geen werkende fietsers voorbij.
Rijwielen tot 1m mogen ook op het fietspad

Bakfiets (op 3 of meer wielen) is een rijwiel, géén fiets
Wegcode heeft reglementeringen/uitzonderingen die zeer specifiek gelden voor fietsers, maar die gelden NIET voor rijwielen ... ook niet als ze minder dan 1m breed zijn


Regelmatig fiets ik naar mijn werk langs wegen met twee rijrichtingen met een tussenstrook met lang elke kant een fietspad.
Zowel langs links als rechts van de baan rijden fietsers in de twee richtingen .
Je mag enkel links in de rijrichting fietsen als dat in jouw rijrichting aangegeven wordt door verkeersborden
D7 / D9 of D10 (bij D10 gebruiksverplichting, ttz: geen uitzondering om het linksgelegen fietspad uitzonderlijk niet te gebruiken)

De E-bike is in , en regelmatig zie ik ze tussen de auto's rijden op en niet op de trage fietspaden samen met de scooters van de tieners.
Zie artikel 9 ...

Vraag is ook wat u onder e-bike verstaat
Met ondersteuning tot 25 km/u is dat een fiets
Daarboven, een bromfiets "klasse P" / speed-pedelec

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 28 sep 2018 14:56

Mag een voetganger op een fietspad gaan ?
Vraag:
Is er in dit verband een reglementering ? Meestal moet de voetganger dan de plaats ruimen (= opzij gaan).
Zeker

Je màg wandelen op een fietspad - als er geen verplicht trottoir is - maar je moet wél voorrang verlenen aan de fietsers
Zowel bij volgen (wegcode) als dwarsen (arrest Cassatie) van een fietspad :!:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”