Juist, daarop baseren we ons ook.De Raad van State heeft in een arrest van 14 juni 2012 het artikel 4 van het koninklijk besluit betreffende de veiligheid van de motorrijders vernietigd.
Door deze vernietiging wordt het parkeerbeleid voor de motorfiets weer aangepast. Artikel 4 liet immers toe dat motorfietsen op het voetpad geparkeerd worden indien ze 1,50 meter vrijlieten. Het K.B. werd echter aangevochten door het Brusselse gewest wegens gebrek aan overleg over de maatregel. De Raad van State heeft de redenering van het Brusselse gewest gevolgd en artikel 4 van het K.B. van 11 juni vernietigd. De vernietiging werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 30 juli 2012.
Als gevolg van deze vernietiging mogen motorfietsen buiten de rijbaan en parkeerzones opgesteld worden ZONDER de andere weggebruikers te hinderen of onveilig maken. Het uitdrukkelijke verbod uit artikel 24 waardoor men niet op trottoirs of (binnen de bebouwde kom) op de verhoogde berm mag parkeren is niet van toepassing op de motorfietsen. Enkel de vereiste van het vrijlaten van een begaanbare strook van 1,5 meter is vervallen door de vernietiging van het aangepaste artikel 23.4.
Niet druk maken.Waarom zou jij op de stoep mogen parkeren??? Betaal zoals iedereen het parkeergeld, en uw probleem is opgelost
Het is aan de eigenaar van de parking om te bepalen of de hefboom voor een motor open gaat of niet. Heeft niets met verkeerswetgeving te maken.1. Moto's mogen niet op een parking met hefboom, hefboom gaat gewoon niet open.
Beetje een drogreden: als ik mijn wagen op het voetpad zet, heb ik ook minder kans dat mijn zijspiegels afgereden worden, hé... Slaat nergens op.2. Langs de straat staat een moto gevaarlijk, vaak merken automobilisten hem te laat op, kostprijs moto bijna 25000 EUR
Regelgeving die in een lokaal politiereglement staat moet ook nageleefd worden. Dit moet je ook als "wet" beschouwen.4. Maar vooral waarom zijn er WETTEN in ons land, als het verboden is dan zij het zo, maar ...
Totaal irrelevant. Als iedereen zo redeneert. Trucker zijn is ook een way of living, dus dat betekent dat dat een vrachtwagenchauffeur zijn truck ook op het terras mag zetten? FREEDOM zoveel je wil, maar je moet je aan de wet houden (inclusief het lokaal politiereglement).5. Vele motards willen hun moto zien staan als ze een terrasje doen, motorrijden is een cultuur, a way of living, vooral FREEDOM
Dat is NIET verbodenAl ruim 30 jaar parkeer ik mijn moto op de stoep als we naar de stad gaan.
Nu hebben we dit jaar een paar verwittigingen gekregen dat stoepparkeren verboden is.
Ook hoor en lees ik dat er meer en meer PV's hiervoor worden opgemaakt.
De politie is niet de beste bron om informatie over verkeerswetgeving te bekomenIk heb dit nagevraagd op het politiekantoor.De wet is hierin zeer duidelijk, parkeren op de stoep mag mits 1,5 m ruimte voor zwakke weggebruikers.
Gemeentelijke potentaten moeten zich naar een KB schikken, dat juridisch boven hun bevoegdheid gaat en staat.Hij zei ook dat vele steden de laatste jaren deze wet niet meer als hedendaags aanvaarden en zelf hun eigen wetten maken.
Wat staat er juist in je PVJe kan een PV steeds aanvechten,
Plaatselijke politie-reglementen kunnen zich niet in de plaats stellen van de wegcode die het tegendeel in principe toelaat.Ja, parkeer nergens meer op de stoep, dan moet je je ook geen zorgen maken. Als je wel op de stoep wil parkeren, zal je eerst het politiereglement van de stad / dorp waar je wil parkeren, moeten doornemen om te kijken of je daar al dan niet op de stoep mag staan..
Hou toch gewoon op met je toogpraat ...Een politiereglement kan inderdaad strenger zijn in dit soort zaken. Welke wet dit stipuleert weet ik zo niet uit het hoofd. Maar het blijft wel zo dat je aanwijzingen van politieagenten steeds moet opvolgen. Een politiereglement kan je beschouwen als geschreven aanwijzingen van politieagenten.