Waterschade douchecabine

Mahalko
Topic Starter
Berichten: 4

Waterschade douchecabine

#1 , 24 sep 2018 16:22

Hallo allen

Even het probleem schetsen:

- douchecabine lekt op verschillende plaatsen in de flexibele buisjes achteraan het douchepaneel (het stuk tegen onze badkamerhoek)
- deze buisjes zijn onzichtbaar want achter het paneel opgesteld; de enige manier om dit te zien is om de hele cabine uit te breken

Volgens de lekdetecteur viel dit onder de waterschade-verzekering (via speciale camera foto's gemaakt); volgens zij die hier de cabine er uit hebben gezet om de leidingen in de muur dicht te pluggen, viel dit niet onder de verzekering, wegens "slijtage" aan een douchecabine; en de polis zou enkel de hoofdwaterleidingen verzekeren.

Nochtans staat er in de polis zelf "Wij verzekeren een waterdoorsijpeling doorheen afsluitranden van sanitaire toestellen
, het wegvloeien van water uit een hydraulische installatie. Wij verzekeren niet schade aan hydraulische installaties, leidingen
uitgezonderd
, die aan de oorsprong liggen van het schadegeval"

Verzekeren ze nu wel of niet? Aan een onzichtbaar lek, kan ik toch niet veel doen? En aan gevolgschade (schimmel bv) mag ik daar op financiële steun rekenen?

Nu hebben we inderdaad geen lek, maar ook geen douche meer...

Met dank voor uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 sep 2018 11:40

Als die lekken verder geen schade veroorzaakt hebben, niet. Schimmel is geen directe gevolgschade van een waterlek (het is niet zo dat je de dag nadat je een lek hebt, plots schimmel op de muur hebt).

Stel dat een aansluiting van uw douchecabine waterschade zou veroorzaakt hebben op het verdiep eronder, dan zou deze schade gedekt zijn + de eventuele kost om die éne aansluiting te repareren (dus niet om de gehele douchecabine te vervangen).

Dus kortom: als uw douchecabine gewoon versleten is, maar je hebt hier geen directe waterschade door aan andere delen van de woning, dan zal uw verzekering niet tussenkomen om een nieuwe douchecabine te plaatsen (anders zou uw verzekering min of meer een stuk van een badkamerrenovatie betalen. Dat kan niet de bedoeling zijn).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Algemeen”