Afsluiten lokaal nutsmeters

jodelhithi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Afsluiten lokaal nutsmeters

#1 , 21 sep 2018 14:17

ik moet voor de water maatschapij de meterstand door geven de huisbaas heeft het lokaal met meters afgesloten met sleutel ondanks mijn vraag met email en aangetekend schrijven geeft hij niet thuis deze morgen 21 09 2018heb ik de watermaatschapij ingelicht na telefonich kontakt heeft hij de maatschapij beloofd het lokaal open te stellen maar dat is hij niet nagekomen wat nu mag ik de deur forseren ????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adizal

#2 , 21 sep 2018 15:04

Dit lokaal of plaats mag nooit afgesloten worden, u moet altijd in geval van nood de nutsvoorziening kunnen afsluiten.
U mag niks forceren, ga naar de politie en leg dat uit, zij kunnen uw huisbaas ter verantwoording roepen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 21 sep 2018 15:32

Is de politie daar ook al voor bevoegd ?

Reclame

adizal

#4 , 21 sep 2018 17:25

De politie kan inderdaad de eigenaar aanmanen in belang van de veiligheid om de deur te komen losmaken.




Moderator JurecaBE
Tekst aangepast ..
Laatst gewijzigd door JurecaBE op 22 sep 2018 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet nodig om zo'n opmerking te plaatsen

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 sep 2018 22:10

Kan u de wettekst geven waarin staat dat de politie daarvoor bevoegd is?
JurecaBE moderator

adizal

#6 , 23 sep 2018 08:36

Kan u de wettekst geven waarin staat dat de politie daarvoor bevoegd is?
"gewijzigd"



Geeft gij eens een wettekst waarin staat dat het de taak van de politie niet is om de veiligheid van de burgers te bewaren...

Wanneer er gasmeters in een afgesloten en niet geventileerde ruimte staan is er gevaar voor gasophoping= GEVAAR
Bovendien mag dit lokaal niet slotvast zijn, je moet er ingeval van gevaar binnen kunnen om meters af te sluiten.


Hier vriend, uit het politie reglement.....

15.3 Gastoevoerleidingen
Wanneer het gebouw waarin de kamerwoning gelegen is een algemene gastoevoerleiding
bezit, dan moet daarop ten minste één handbediende afsluitkraan aangebracht zijn.
Voor kamerwoningen vanaf 4 kamers moet op de aardgastoevoerleiding buiten het
gebouw een afsluiter aangebracht zijn. De positie van de afsluiter dient op de gevel van
het gebouw aangeduid met een coördinatieplaatje dat goed zichtbaar moet zijn.
De gasmeter dient opgesteld in een goed verluchte ruimte waarin alles geweerd wordt
wat het brandrisico kan vergroten (opslag materialen, …).
De installaties moeten voldoen aan de reglementaire voorschriften en regels van goed
vakmanschap.
De gasleidingen moeten volgens de bepalingen van het koninklijk besluit van 17 juni
1997 betreffende de veiligheids- en gezondheidssignalering op het werk aangeduid
worden of in het geel geschilderd zijn.
A3 of DFL-s2 A3 of D-s3,d2 A3 of D-s3,d1 HG
Uniform Gemeentelijk Politiereglement – GR 26 mei 2015 10
De hoofdgaskraan dient bereikbaar te zijn voor de bewoners.
Laatst gewijzigd door JurecaBE op 23 sep 2018 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 23 sep 2018 09:14

Waar staat dat de politie bevoegd is?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 sep 2018 09:27

Waar staat dat de politie bevoegd is?
Als je op een zondag morgen om 6:00 uur gasreuk waarneemt in de hal van het appartement naar wie ga je bellen ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 23 sep 2018 09:39

Waar staat dat de politie bevoegd is?
Als je op een zondag morgen om 6:00 uur gasreuk waarneemt in de hal van het appartement naar wie ga je bellen ????

:D :D Wat een vraag, zou ikzeggen. De brandweer natuurlijk. Of gewoon de 100 , als je het nummer kent.

Edoch, zelf meegemaakt : een weekdag, 's avonds rond 19 u. In de inkomhal een licht vermoeden van gasgeur waargenomen. Enkele bellen geprobeerd (stom hé?) zonder resultaat. Dan maar ineens de 100 gebeld, met de mededeling dat ik een lichte gasgeur waarnam. Ik was wel wat gehaast, en na 10 minuten heb ik de plaats des onheils verlaten, zonder iemand te zien.

Een halfuur later, telefoon van politiecommissaris met de verontwaardigde melding dat ik nutteloos de hulpdiensten geambeteerd had. Kort daarop een telefonische reprimande van de brandweer, die hadden niets kunnen waarnemen noch meten. Met daarbij de vermelding dat ik niet bevoegd was om te oordelen over gasgeur.

's Anderendaags passeer ik, en de gasdiensten hadden het voetpad opengelegd, wegens een lek aan de toevoerleiding.... Niemand van de politie noch brandweer meer gehoord :evil:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 sep 2018 09:47

Dit is juist eerst de hulpdiensten bellen.

Maar bij elke oproep van de 100 komt automatisch de politie ook !

Zijn ze er voor bevoegd NEEN
Moeten ze gehoor en maatregelen treffen JA

Hier zijn ze nogal geneigd om wetsartikelen, maar in de praktijk is dit soms wel totaal anders, naar de rechtbank trekken voor 20€ bij wijze van spreken, inspectie diensten verwittigen voor een prul van niemendal !
Het is zoals deze diensten niks anders te doen hebben !.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 23 sep 2018 10:24

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

adizal

#12 , 23 sep 2018 10:53


Het gaat niet over gasgeur....Het gaat over het feit dat topic plaatser geen toegang heeft tot de gasmeter omdat deze plaats door de eigenaar slotvast is.

Hoe onnozel kunnen jullie wel zijn dat jullie dat normaal vinden dat een teller lokaal is afgesloten terwijl in het politiereglement staat dat de hoofdgaskraan dient bereikbaar te zijn voor de bewoners.
Indien deze niet bereikbaar zijn is de politie dan bevoegd. JA..... want het staat in hun politiereglement....
En het gaat verdorie niet alleen om gaskraan maar ook over de elektriciteit kast en waterkraan.
Als dat kot afgesloten is kan je niks afsluiten bij gevaar, gaslek waterlek kortsluiting.
Als je dat nog niet kunt beseffen dat het gevaarlijk is, wat doe je dan hier op het forum...

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 23 sep 2018 14:26

Als TS wie hem wil helpen steeds maar onnozelaars noemt, is voor mij deze topic afgesloten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

adizal

#14 , 23 sep 2018 15:46

Ik heb net mijn gebuur gecontacteerd, dat is een politie inspecteur met 35 jaar dienst en die beaamd dat het contacteren van de politie hier gerechtvaardigd is, hij verwijst ook naar het politiereglement....

adizal

#15 , 23 sep 2018 18:09

Vandebos heeft hier reeds over gesproken nl..

Er is geen wet die dat bepaalt doch wel is ondertussen na een aantal gewonnen processen (voornamelijk aangespannen door verzekeringsfirma's) duidelijk geworden dat als de gebruiker van de nutsvoorziening geen toegang heeft tot de inleiding om de hoofdkraan (circuit) om alles in een beweging te kunnen afsluiten bij een lek/probleem het diegene is die deze toegang verhindert die voor de vervolgschade zal aansprakelijk gesteld worden.
Bovendien is er tevens art 15 GW waarmee rekening dient gehouden te worden. Vooral het arrest dat de rechten van de bewoner uitbreidt tot alle aangelegenheden. Een hoofdkraan die exclusief gebruikt wordt door de woning van de bewoner kan als een aangelegenheid behorend tot die woning beschouwd worden.

Terug naar “Huren”