belasting op mede-eigendom door erfenis

jacodepapegaai
Topic Starter
Berichten: 35

belasting op mede-eigendom door erfenis

#1 , 21 sep 2018 09:07

Ik ben mede-eigenaar van een huis door erfenis. Wij zijn met 4 erfgenamen dus ik geef elk jaar op mijn belastingsaangifte 1/4 van het KI in. Bij berekening van mijn belastingen maakte dat een verschil van 500€ dat ik moest bijbetalen. Nu is het huis zo goed als verkocht (verkoopsovereenkomst wordt volgende week getekend) en de notariële akte is voorzien voor eind januari 2019 (4maanden blijkbaar) . Wil dat dan zeggen dat ik voor de inkomsten van 2019 nog hetzelfde bedrag voor het KI moet ingeven of wordt dat 1/12 van dat bedrag ?
Indien ja, kan ik erbij de notaris op aandringen om de notariële akte nog in 2018 af te werken of is dat not done?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 21 sep 2018 12:13

Wie op 1 januari eigenaar is betaalt, maar bij verkoop tijdens jaar wordt dat pro rata verrekend bij het verlijden van de akte.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 sep 2018 18:29

Wat Thomas bedoelt, is de onderlinge regeling voor de verdeling van de onroerende voorheffing.
De vraag gaat echter over het aan te geven kadastraal inkomen. Ja, U moet dat omdelen in twaalfden. Als de akte op de eerste van een maand valt, is er geen probleem over hoeveel twaalfden elk (koper en verkoper) moet aangeven. Als de akte op een andere dag van de maand valt, moet men de toestand bekijken op de 16de van de maand en die "kantelmaand" dan bij de ene of bij de andere tellen naargelang het geval.
Tussen de regels verwijst u naar de toestand op 1 januari, dat bestaat ook maar dat is de wettelijke regeling voor de onroerende voorheffing.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 21 sep 2018 18:32

Inderdaad. Het ene volgt het andere.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jacodepapegaai
Topic Starter
Berichten: 35

#5 , 22 sep 2018 01:01

Dus als ik het goed begrijp en als zoals voorzien de akte zal verleden worden eind januari 2019 ga ik het bedrag dat ik tot nu toe jaarlijks invulde op code 2106 dan kunnen delen door 12 (voor één maand dus) en op dat bedrag zal dan de belasting berekend worden??

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 sep 2018 11:17

Ja, zo zou ik het in elk geval doen. Eén twaalfde van uw deel van het KI. En in een bijlage een paar lijntjes uitleg hoe u aan het ingevulde getal komt (datum notariële akte = xx/1/2019; dus volgens toestand op 16/1/19; KI gedeeld door 4 voor de onverdeeldheid en dan gedeeld door 12). Maar nu lopen we al een paar seizoenen voor.

------------------------

Thomas had het al aangehaald: de notaris zal in de akte al de OV regelen voor aanslagjaar 2019. Dat aanslagbiljet komt maar vanaf 8/2019 en zal worden opgestuurd naar "de eigenaars" op 1/1/2019, dus de verkopers, omdat zij de belastingplichtigen zijn en blijven, ook al is het goed verkocht na 1/1/2019 en voordat het aanslagbiljet van 2019 wordt verstuurd. Buiten de akte (want daar heeft de koper geen zaken mee) zal dan afgesproken moeten worden wie het aanslagbiljet dan zal betalen en bij wie nu al een deel wordt ingehouden op hun "afrekening" = de verdeling van de prijs min allerlei kosten.

jacodepapegaai
Topic Starter
Berichten: 35

#7 , 22 sep 2018 13:50

OK bedankt

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”