GIP elektromagnetische puls

Jonatan DW
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

GIP elektromagnetische puls

#1 , 20 sep 2018 14:27

Ik ben een student van het 6de jaar technische wetenschappen.
Ik ga het met mijn GIP(eindejaarswerk) hebben over de elektromagnetische puls, dit is een fysisch fenomeen waarbij elektrische apparatuur uitgeschakeld of kapot gemaakt kan worden. Als bijhorend experiment zou ik willen testen hoe je een elektrisch toestel kan beschermen van een EMP. Hiervoor zou ik zelf een kleine EMP-generator willen maken, maar ik weet niet zeker of dit wel legaal is. Als hier geen probleem bij is vroeg ik mij af of ik een EMP-generator in mijn rugzak op de openbare weg mag meenemen(om mee naar school te brengen).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 20 sep 2018 16:46

Toestellen kopen, meenemen en zelfs gebruiken is niet illegaal.

- Je mag echter uiteraard geen toestellen van derden beschadigen
- Je mag ook niet zenden in bepaalde frequentiebanden boven een bepaald vermogen en ook geen storingen veroorzaken nog op het net nog uitgestraald, iets waar je nooit kan aan vodoen, is immers precies de bedoeling om dit te doen.

Om die reden gebeuren dergelijke tests in een anechoic RF chamber, met bijbehorende zenders en antennes iets wat realistisch gezien niet binnen het budget van een student valt.

Over wat voor een 'generator' spreek jij hier overigens?

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 20 sep 2018 16:48

ik denk dat het veiligste is dat u het alleen gebruikt in een gecontroleerde omgeving

zolang het niet actief is op weg naar school lijkt mij er geen probleem te zijn, hou er wel rekening mee dat mensen nog al rap politie bellen als men een rugzak met een raar toestel ziet

alsook, indien het toestel schade toebrengt aan derden (omdat het toch actief is op weg naar school), dan kan u daar voor verantwoordelijk worden gehouden

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 02 okt 2018 13:28

Goed dat je je de vraag stelt rond de wetgeving hieromtrent. Schrijf daar maar een (kort) hoofdstukje over.

Jabbe
Berichten: 586

#5 , 04 okt 2018 13:31

"Ik was piloot bij Brussels Airlines. Plots vielen alle electronische boordinstrumenten van mijn Airbus A320 uit ..."

Jonatan DW
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 okt 2018 14:05

Toestellen kopen, meenemen en zelfs gebruiken is niet illegaal.

- Je mag echter uiteraard geen toestellen van derden beschadigen
- Je mag ook niet zenden in bepaalde frequentiebanden boven een bepaald vermogen en ook geen storingen veroorzaken nog op het net nog uitgestraald, iets waar je nooit kan aan vodoen, is immers precies de bedoeling om dit te doen.

Om die reden gebeuren dergelijke tests in een anechoic RF chamber, met bijbehorende zenders en antennes iets wat realistisch gezien niet binnen het budget van een student valt.

Over wat voor een 'generator' spreek jij hier overigens?
Een elektromagnetische puls-generator is een elektromagneet, een geleider gewikkeld rond een kern verbonden met een energiebron (in mijn geval een batterij) die een magnetisch veld kan genereren, waar elektriciteit in een of meerdere schokken met hoge spanning doorheen gaat.

Terug naar “Milieurecht”