faktuuroplichting

dirk469
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

faktuuroplichting

#1 , 16 sep 2018 20:25

Hallo,

Een paar maanden geleden heeft een sanitaire firma een tamelijk groot werk gedaan.
De faktuur heb ik ontvangen per brief en direct betaald op het op faktuur vermelde, enige rekeningnr .
Nadien is gebleken dat alle gegevens, werkuren en materialen correct waren beschreven, behalve het reknr. De firma heeft bij deze
bank geen rekening, en dus is de brief onderschept en vervalst. De firma beweert nu dat ik opgelicht ben, met weliswaar nadelige
gevolgen voor henzelf, en intimideert mij nu, met rechtsvervolging, om een minnelijke schikking te aanvaarden, en alsnog de helft
van de faktuur aan hen te betalen, op hun correcte rekeningnr natuurlijk.
Heeft de firma het recht om dit van mij te eisen, terwijl ik het volledige bedrag betaald heb op de rekeningnr van de faktuur?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 16 sep 2018 20:32

De firma heeft recht op volledige betaling, het is niet hun schuld dat u opgelicht bent.

polk
Berichten: 437

#3 , 16 sep 2018 20:36

Niettegenstaande dat u ter goeder trouw de factuur heeft betaald, staat uw schuld tegenover de firma nog steeds open. In principe hebben zij het recht om het volledige factuurbedrag op te eisen. Het feit dat zij voorstellen om slechts de helft te betalen is een mooie geste, en zeker geen intimidatie.

Om het oorspronkelijk betaalde bedrag proberen te recupereren kan u uw bank contacteren, mogelijk kunnen zij u hiermee nog helpen. U doet ook best melding van de fraude via meldpunt.belgie.be. Indien men de daders via de rekeningnummer kan identificeren kan u zich burgerlijke partij stellen en op die manier uw geld trachten terug te krijgen.

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 16 sep 2018 20:58

Beste

Dat soort oplichtingen gebeurt doorgaans door georganiseerde bendes die zelf een 'mule' (muilezel) inschakelen. Doorgaans een marginaal (drugverslaafde...) die een paar euro krijgt om een rekening te openen. Bij ontvangst van bedrag van vervalste factuur wordt geld onmiddellijk doorgesluisd. En de enige tot wie u zich kan wenden is die marginaal waar niets meer te halen valt. Uw bank kan daar ook weinig aan doen. Het feit dat leverancier helft van bedrag voorstelt is mooie geste. Uiteindelijk delen zij de schade vn de oplichting...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 sep 2018 21:07

Hoe weten die criminelen wanneer er een factuur gaat toekomen ??

Dit gaat toch zo simpel niet zou ik zeggen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 16 sep 2018 21:30

Hoe weten die criminelen wanneer er een factuur gaat toekomen ??

Dit gaat toch zo simpel niet zou ik zeggen .
Facturen uit onbeveiligde brievenbussen halen, en deze identiek kopiëren.
Gangbare praktijk tegenwoordig, al regelmatig in de media gekomen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 sep 2018 21:36

Ik begrijp je uitleg, maar men moet toch iets weten dat er facturen gaan komen, bij mij moeten ze zeker niet meer zijn er komen geen facturen meer toe, dus men moet zien dat men ergens een werk doet en dan proberen de facturen te vissen, je moet maar geduld hebben zeg ik altijd !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 16 sep 2018 21:44

Men gaat dan ook wellicht van brievenbus tot brievenbus.
Facturen vallen snel op (vensterenveloppe, vaak met het logo van het bedrijf; als je zo'n brief vindt, weet je vaak al hoe laat het is).

Maar net zoals bij digitale phishing: het hoeft niet vaak te gebeuren dat er iemand inloopt, maar als er eentje inloopt op een week, heb je wel een mooi bedrag om verder te kunnen werken aan deze oplichting.

Meeboo
Berichten: 1488

#9 , 17 sep 2018 08:05

spijtig genoeg zal je de sanitaire firma nog dienen te betalen voor hun geleverde prestaties.

Een goede raad is om steeds bankrekeningnummers na te kijken aan de hand van een voorgaande offerte of iets anders waar hun bedrijfsgegevens op staan.

Ik vrees dat je 2 keer zal moeten betalen en hopen dat je de malafide storting op een of andere manier kan recupereren. AL vrees ik hiervoor

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 17 sep 2018 09:28

Men gaat dan ook wellicht van brievenbus tot brievenbus.
.
Of men geeft een postbode enige euro's om te klikken waar hij facturen in de bus steekt

lukasi
Berichten: 1139

#11 , 17 sep 2018 12:51

Hoe weten die criminelen wanneer er een factuur gaat toekomen ??

Dit gaat toch zo simpel niet zou ik zeggen .
Die mannen gaan niet bij jouw woning op de loer liggen.Die viseren de bussen van de post en lichten daar de brieven uit.
Hebben ze ineens een aantal bijeen.

Daarom aan de zelfstandigen, In alle emails , brieven, website meldt uw rekeningnummer.
Post NOOIT in afgelegen brievenbussen.
Post liefst voor ophaling
en
best van al,
Geef uw facturen af in het postkantoor.

dirk469
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 sep 2018 23:22

allemaal goed en wel, maar wat kun je als goede klant nu meer doen dan betalen op de rekening die vermeld staat op de faktuur vraag ik mij af. Moet je dan meteen op zoek gaan of dit wel het juiste rekeningnr is? De firma heeft geen geld gekregen terwijl ik wel betaald heb voor de geleverde prestaties. Het blijkt dat op de dag dat de faktuur is verzonden, er een postbus van de post in de buurt is leeggeroofd, en er bij de firma nog een tweede
geval van faktuur fraude is ontdekt.

LeenW
Berichten: 12818

#13 , 17 sep 2018 23:26

Praktisch kan u zich daar inderdaad vragen over stellen, maar juridisch is het duidelijk: de oplichting bij u staat los van de schuld die bij de firma openstaat.

Zoals gezegd, het is een mooie geste van de firma. Pak deze aan.

Meeboo
Berichten: 1488

#14 , 18 sep 2018 10:01

inderdaad, ik zou het voorstel ook zeker aannemen. zoniet kan de firma u dagvaarden wegens niet betaling van hun factuur. Op uw beurt kan u klacht neerleggen bij de politie (is al gebeurd hoop ik), en hopen dat de daders gevonden worden. (al is de kans hierop klein).

en ja, als betaler dient u steeds te controleren of de rekening waarop u stort de juiste is. zeker als het gaat om grote bedragen. hebt u toevallig geen voorschot betaald? dan had u al kunnen zien dat er verschillende rekeningen gebruikt worden.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 18 sep 2018 11:17

Of even bellen naar die firma of mailen. Dat laatste kost u niets, buiten een paar minuten werk.

Terug naar “Aanneming”