Weigering loon na ontslag nemen

tvanrompaey
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Weigering loon na ontslag nemen

#1 , 16 sep 2018 11:36

Hallo,

Ik heb zelf ontslag genomen, en ik ben ziek geworden tijdens mijn opzegtermijn. De werkgever beweert dat het mijn plicht is om mijn zieke dagen in te halen omdat mijn opzegtermijn zou opschuiven bij ziekte. Ik heb me goed geïnformeerd en ik weet dus al dat dit niet klopt, maar de werkgever blijft aanhouden en zegt nu zelfs dat hij geen plicht heeft om mij uit te betalen voor de periode dat ik ziek ben geweest. Volgens mij heeft hij de wettelijke verplichting om mijn loon gewoon te betalen.

Wie heeft er hier nu uiteindelijk gelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 16 sep 2018 13:33

Neen, wanneer u zelf uw ontslag ingediend hebt kan je opzegperiode nooit verlengd worden wegens ziekte.

En ja, hij moet je loon uitbetalen tijdens ziekte volgens de geldende wetgevingen namelijk één maand 100% loon als bediende of als arbeider 7 dagen 100%, dan 7 dagen 85.88%, daarna nog 15 dagen 25,88% (en die laatste periode betaalt uw ziekenfonds ook 60%).

Onmiddellijk naar uw vakbond gaan en dit aan hen voorleggen!

Indien u niet aangesloten bent bij een vakbond kan u al per aangetekend schrijven meedelen dat u zal stoppen met werken op de dag zoals aangegeven in uw ontslagbrief.
Druk volgende pagina van de Federale overheidsdienst Werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg af ( http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42397 ), markeer met fluo stift volgende paragraaf, en voeg dit bij uw aangetekend schrijven bij:
Schorsing van de opzeggingstermijn
In een door de wet bepaald aantal gevallen van schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst zal de opzeggingstermijn worden geschorst. Dit betekent dat de opzeggingstermijn ofwel geen aanvang neemt ofwel niet verder loopt gedurende de schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst.

Enkel bij opzegging door de werkgever
De schorsing van de opzeggingstermijn is enkel voorzien wanneer de werkgever is overgegaan tot opzegging. Wanneer de opzegging door de werknemer werd gegeven zal de opzeggingstermijn nooit worden geschorst.
Wel even meegeven dat het super belangrijk is dat je ontslag op de correcte wijze aangegeven is.
Dus een ontslagbrief waar volgende zaken in vermeld staan:
- je naam en adresgegevens
- de datum
- het feit dat je ontslag wilt nemen en dus de arbeidsovereenkomst wilt beëindigen
- het volledige adres van het bedrijf
- de datum waarop de opzegtermijn ingaat
- de bij wet vastgelegde maximumduur van de opzegtermijn
- je handtekening

Uiteraard moet de opzegtermijn die je erin zet overeenkomen met wat volgens de vastgelegd is.
Deze brief moet aangetekend verstuurd worden, en dit minstens 3 werkdagen voordat je opzeg begint te lopen.

Je opzeg begint altijd te lopen op de eerstvolgende maandag nadat de kennisgeving door de werkgever ontvangen is.
Dus als je je ontslagbrief op een donderdag opstuurt dan wordt deze kennisgeving wettelijk 3 werkdagen later ontvangen door de werkgever (ook al heeft hij die sneller) wat dus dinsdag de week erna zou zijn, wat dan zou willen zeggen dat je opzeg pas de eerstvolgende maandag na die dinsdag begint te lopen.

Je kan ook je brief persoonlijk afgeven, maar daar moet je dan wel een getekend ontvangstbewijs voor krijgen, deze kennisgeving telt wel onmiddelijk, dus direct de eerste maandag erna begint je opzeg dan te lopen.

Hij kan dreigen van je dagen ziekte niet te betalen, maar je kan niet veel doen totdat je je loonbrief krijgt waarop je kan zien of hij deze effectief niet betaald heeft.
Indien hij die dagen niet betaald heeft, weerom, ben je bij de vakbond, ga langs hen dan, anders kan je een klacht indienen bij de dienst Toezicht Sociale Wetten, het kantoor verantwoordelijk voor uw regio kan je hier vinden:
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

berenod
Berichten: 942

#3 , 16 sep 2018 13:43

Ah ja, u hebt ook nog recht op één dag solicitatieverlof per week (ja, ook wanneer u zelf uw ontslag geeft), indien de werkgever zo doet zou ik die ook alvast opnemen, hij mag dat niet weigeren en die dagen moet uw loon doorlopen.
Wel effectief één dag (of twee halve dagen) per week, je kan die dagen dus niet opsparen, wanneer je gedurende een week die dag niet neemt ben je hem kwijt!

Reclame

tvanrompaey
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 sep 2018 14:39

Neen, wanneer u zelf uw ontslag ingediend hebt kan je opzegperiode nooit verlengd worden wegens ziekte.

En ja, hij moet je loon uitbetalen tijdens ziekte volgens de geldende wetgevingen namelijk één maand 100% loon als bediende of als arbeider 7 dagen 100%, dan 7 dagen 85.88%, daarna nog 15 dagen 25,88% (en die laatste periode betaalt uw ziekenfonds ook 60%).

Onmiddellijk naar uw vakbond gaan en dit aan hen voorleggen!

Indien u niet aangesloten bent bij een vakbond kan u al per aangetekend schrijven meedelen dat u zal stoppen met werken op de dag zoals aangegeven in uw ontslagbrief.
Druk volgende pagina van de Federale overheidsdienst Werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg af ( http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42397 ), markeer met fluo stift volgende paragraaf, en voeg dit bij uw aangetekend schrijven bij:
Schorsing van de opzeggingstermijn
In een door de wet bepaald aantal gevallen van schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst zal de opzeggingstermijn worden geschorst. Dit betekent dat de opzeggingstermijn ofwel geen aanvang neemt ofwel niet verder loopt gedurende de schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst.

Enkel bij opzegging door de werkgever
De schorsing van de opzeggingstermijn is enkel voorzien wanneer de werkgever is overgegaan tot opzegging. Wanneer de opzegging door de werknemer werd gegeven zal de opzeggingstermijn nooit worden geschorst.
Wel even meegeven dat het super belangrijk is dat je ontslag op de correcte wijze aangegeven is.
Dus een ontslagbrief waar volgende zaken in vermeld staan:
- je naam en adresgegevens
- de datum
- het feit dat je ontslag wilt nemen en dus de arbeidsovereenkomst wilt beëindigen
- het volledige adres van het bedrijf
- de datum waarop de opzegtermijn ingaat
- de bij wet vastgelegde maximumduur van de opzegtermijn
- je handtekening

Uiteraard moet de opzegtermijn die je erin zet overeenkomen met wat volgens de vastgelegd is.
Deze brief moet aangetekend verstuurd worden, en dit minstens 3 werkdagen voordat je opzeg begint te lopen.

Je opzeg begint altijd te lopen op de eerstvolgende maandag nadat de kennisgeving door de werkgever ontvangen is.
Dus als je je ontslagbrief op een donderdag opstuurt dan wordt deze kennisgeving wettelijk 3 werkdagen later ontvangen door de werkgever (ook al heeft hij die sneller) wat dus dinsdag de week erna zou zijn, wat dan zou willen zeggen dat je opzeg pas de eerstvolgende maandag na die dinsdag begint te lopen.

Je kan ook je brief persoonlijk afgeven, maar daar moet je dan wel een getekend ontvangstbewijs voor krijgen, deze kennisgeving telt wel onmiddelijk, dus direct de eerste maandag erna begint je opzeg dan te lopen.

Hij kan dreigen van je dagen ziekte niet te betalen, maar je kan niet veel doen totdat je je loonbrief krijgt waarop je kan zien of hij deze effectief niet betaald heeft.
Indien hij die dagen niet betaald heeft, weerom, ben je bij de vakbond, ga langs hen dan, anders kan je een klacht indienen bij de dienst Toezicht Sociale Wetten, het kantoor verantwoordelijk voor uw regio kan je hier vinden:
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
Oke, dat heb ik allemaal gedaan wat de ontslagbrief betreft. Nu over de loonbrief: ik heb van de eerste maand dat ik daar gewerkt heb (anderhalf maand in totaal was ik daar in dienst) nog geen loonbrief ontvangen. Is de werkgever verplicht deze op te sturen per post?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 sep 2018 17:00

De werkgever mag dit opsturen en mag je dit ook persoonlijk geven, het word nu tijd om zeker je loonbrief te ontvangen, dit kan een paar dagen later dan je loon zijn, maar we zijn nu 2 weken verder en je zou je loon brief nu zeker al moeten hebben of ten laatste maandag.
Krijg je hem niet dan vraag je erachter.

Je werkt toch niet in de horeca ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tvanrompaey
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 sep 2018 19:28

De werkgever mag dit opsturen en mag je dit ook persoonlijk geven, het word nu tijd om zeker je loonbrief te ontvangen, dit kan een paar dagen later dan je loon zijn, maar we zijn nu 2 weken verder en je zou je loon brief nu zeker al moeten hebben of ten laatste maandag.
Krijg je hem niet dan vraag je erachter.

Je werkt toch niet in de horeca ???
Dan ga ik er zeker achter vragen.

Nee, ik werkte in de verkoop, maar wel met overuren elke dag. De overuren van vorige maand heeft hij ook niet betaald trouwens. Deze werkgever is er echt geen eerlijke...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”