huis als borg

isabellegoeminne
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

huis als borg

#1 , 15 sep 2018 23:36

Beste

Mijn ouders hebben hun eigen woning als borg gegeven bij de hypothecaire lening van mijn zus.
Zonder deze borg kon mijn zus geen hypothecaire lening krijgen bij de bank.
Graag wou ik even weten of mijn ouders hun woning kunnen verkopen ?
Wat bij hun overlijden, nemen de erfgenamen dan de borg over ?

Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 16 sep 2018 08:48

Ik dacht dat banken dit niet meer toepasten; wellicht een wat oudere lening?

Eigenlijk hangt alles af van de bank in kwestie. Als die lening al een tijd loopt, en regelmatig afbetaald werd door uw zus, zal er al een stuk van afbetaald zijn. U kan de vraag stellen aan de bank om af te zien van die extra waarborg, of ze erop ingaan is volledig van het dossier afhankelijk, en ook een beetje van de goede wil van de bank zelf.

Uw ouders kunnen het huis dus ook moeilijk verkopen zonder akkoord van de bank, en bij overlijden blijft het huis in borg staan.

Is het een mogelijkheid om de lening te herfinancieren? Dan worden alle voorwaarden opnieuw onder de loep gelegd.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 16 sep 2018 10:53

Jullie kunnen vragen dat de borg wordt verplaatst van het huis van de ouders naar het huis dat uw zus ondertussen met die lening aankocht, zeker als de waarde van die woning hoger is dan de borg.

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 16 sep 2018 21:05

Beste

DE hypotheek zal gevestigd zijn op beide panden. Zowel het pand van de ouders als dat van de dochter. Er is dus geen sprake van verplaatsing. Hypotheek is doorgaans voor volledige kredietbedrag op beide panden ingeschreven. Wat u kan vragen is een 'handlichting. Dat is een schrappen van de hypotheek op de woning van de ouders. Dat zal inderdaad enkel toegestaan worden als schuld intussen al een stuk is afgelost waardoor waarde pand dochter ruim voldoende is ten aanzien openstaande schuld.

Als bank niet akkoord zou zijn kan dochter inderdaad nagaan of andere banken extern willen herfinancieren zonder hypotheek op woning ouders.

Zoalng de hypotheek er op staat, volgt die het goed. Ook bij overlijden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”